Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1836353_0001.png
Folketingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6354
Doknr.
525378
Dato
18-12-2017
Folketingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg har d. 27. november 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 90 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 90:
”Ministeren bedes redegøre for, om
ministeren mener, at en kommune, der er klaget
over, også er den offentlige myndighed, der mest objektivt kan besvare klagen, når
f.eks. en borger klager over faktuelle fejl i sagsakterne?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at det vedrører en situation, hvor en borger ønsker at
klage over en kommunes afgørelse på det sociale område, f.eks. en afgørelse efter
lov om social service.
Det følger af retssikkerhedslovens § 60, at klager over afgørelser på det sociale om-
råde kan indbringes for Ankestyrelsen, når det følger af lovgivningen.
Når en kommune har truffet en afgørelse, kan der klages over såvel indholdet af afgø-
relsen (realiteten), som den måde sagen er behandlet på (formaliteten). Ved realiteten
forstås afgørelsens resultat, f.eks. om en borger er berettiget til et hjælpemiddel efter
serviceloven. Ved formalitet forstås myndighedens behandling af sagen, f.eks. myn-
dighedens overholdelse af forvaltningsretlige regler og principper eller andre lovbe-
stemte sagsbehandlingsregler. Når der er truffet en afgørelse om realiteten i sagen,
kan der klages over manglende eller mangelfuld sagsbehandling i forbindelse med
afgørelsen. Om praksis kan henvises til Ankestyrelsens principafgørelse 49-16, der
vedlægges.
Inden en klage kan behandles i Ankestyrelsen, skal den kommune, der har truffet
afgørelsen, vurdere, om der er grundlag for at give klageren helt eller delvist medhold.
Derfor skal en klage først afleveres til den kommune, der har truffet afgørelsen. Det er
fastsat i lovens § 66 og kaldes lovpligtig remonstration.
Formålet med lovpligtig remonstration er at give den myndighed, der har truffet afgø-
relsen, lejlighed til at vurdere, om afgørelsen er korrekt, herunder at tage hensyn til
evt. faktuelle fejl. Således vil den kommune, der har truffet en afgørelse også være
nærmest til i første omgang at forholde sig til, om kommunen her begået fejl ved afgø-
relsen.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren mener, at en kommune, der er klaget over, også er den offentlige myndighed, der mest objektivt kan besvare klagen, når f.eks. en borger klager over faktuelle fejl i sagsakterne, til børne- og socialministeren
Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, skal kommunen som udgangspunkt indsen-
de klagen til Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at klagen er modtaget. Det følger af §
12 i bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Det følger endvidere af retssikkerhedslovens § 10, at myndigheden har ansvaret for,
at sager, der behandles efter retssikkerhedsloven, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til,
at myndigheden kan træffe en afgørelse.
Denne bestemmelse gælder både ved kommunalbestyrelsens og ved Ankestyrelsens
behandling af klager efter retssikkerhedsloven. Kommunalbestyrelsen har således
ansvaret for, at en sag er tilstrækkeligt oplyst, inden den træffer sin afgørelse. Når
Ankestyrelsen behandler en klage fra en borger over en kommunal afgørelse, er det
Ankestyrelsen, der har ansvaret for, at sagen bliver tilstrækkeligt oplyst til, at Ankesty-
relsen kan træffe afgørelse i sagen vedrørende borgerens klage.
Jeg mener, at det er meget fornuftigt, at den myndighed, der er klaget over, har mulig-
hed for at vurdere sagen igen, inden den sendes til ankeinstansen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1. Ankestyrelsens principafgørelse 49-16.
2