Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1808073_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 5391
Doknr.
510822
Dato
26-10-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. oktober 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 9 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 9:
”Ministeren bedes redegøre for reglerne om
partsaktindsigt i børnesager, hvori der er
afgivet en underretning fra en person, som ønsker at være anonym, men hvor under-
retningen indeholder oplysninger, der kan identificere underretter, og dermed afsløre
underretters identitet for de personer, der kan
få partsaktindsigt i sagen?”
Svar:
Som part i en sag kan man anmode om aktindsigt i sagens dokumenter. I en børne-
sag har barnets forældre og barnet på 12 år eller derover således ret til at få at vide,
hvem der har underrettet kommunen, ligesom de som udgangspunkt har ret til at få en
kopi af underretningen. Kommunen har endvidere pligt til, inden der træffes afgørelse,
at høre sagens parter om de oplysninger vedrørende sagen, som kommunen vil læg-
ge til grund for afgørelsen. Det bunder i et hensyn til retssikkerheden for den familie,
der underrettes om, således at parterne får mulighed for eksempelvis at korrigere
eventuelle fejl eller forsvare sig imod grundløse beskyldninger etc.
Når man underretter kommunen om en bekymring for et barn eller en ung, har man
mulighed for at være anonym. Såfremt man som underretter ønsker at være anonym,
kan det foregå på to måder. I den ene situation kan underretteren være anonym i for-
hold til kommunen. I den anden situation kan kommunen være bekendt med underret-
terens navn, men denne kan ønske at være anonym på grund af fx forholdet til famili-
en.
Hvis underretteren giver kommunen sit navn og andre kontaktoplysninger, men øn-
sker at være anonym, er der efter forvaltningsloven mulighed for at undtage navnet på
underretteren fra aktindsigt, når dette kan begrundes med et særligt hensyn til under-
retteren, og kun hvis dette hensyn klart overstiger familiens behov for at få oplyst iden-
titeten på underretteren.
Det vil altså være en konkret vurdering i den enkelte sag, om det er muligt at undtage
navnet på underretteren. Det følger heraf, at kommunen ikke allerede ved underret-
ningen kan love den, der underretter, at pågældende kan være anonym i forhold til
familien.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om at redegøre for reglerne om partsaktindsigt i børnesager, hvori der er afgivet en underretning fra en person, som ønsker at være anonym, til børne- og socialministeren
Hvis man vil være helt sikker på at være anonym, når man foretager en underretning
til kommunen, skal man således undlade at opgive sit navn i forbindelse med under-
retningen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2