Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6349
Doknr.
525176
Dato
18-12-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 27. november 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 89 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 89:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilken kommune der skal yde hjælp efter servicelo-
ven, hvis borgeren har bopælsadresse i en kommune, men samtidig har et sommer-
hus i en anden kommune, som borgeren også opholder sig i?”
Svar:
Efter retssikkerhedslovens § 9, stk. 1, er det opholdskommunen, der har pligt til at yde
hjælp efter den sociale lovgivning.
Det følger af lovens § 9, stk. 2, at en borgers opholdskommune er den kommune, hvor
den pågældende har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig. Det er således som
hovedregel denne kommune, der har pligt til at yde hjælp efter serviceloven.
For ægtefæller gælder efter lovens § 9, stk. 3, at de har opholdskommune i den kom-
mune, hvor den fælles bopæl er.
At en person midlertidigt tager ophold i sit sommerhus, vil som udgangspunkt ikke
ændre personens opholdskommune og denne kommunes pligt til at yde hjælp.
Det kan dog ikke udelukkes, at ophold i et sommerhus efter en konkret vurdering kan
have en sådan længde og karakter, at den kommune, hvor sommerhuset ligger, bliver
borgerens opholdskommune.
Det fremgår således af administrativ praksis, at der ved afgørelse af, hvilken kommu-
ne der er opholdskommune, kan lægges vægt på flere momenter, uden at dette kan
angives udtømmende. Bopælsregistreringen i CPR er i den forbindelse et vigtigt mo-
ment, men de faktiske forhold vejer tungere.
Fra Ankestyrelsens praksis vedrørende fastlæggelsen af, hvilken kommune der er
opholdskommune, kan der til illustration fremhæves følgende to principafgørelser:
R-4-06:
En gift mands længerevarende ophold i et sommerhus i B kommune som følge af helbreds-
mæssige vanskeligheder kunne ikke bevirke, at den fælles bopæl i A kommune måtte anses
for opgivet.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at ægtefæller havde opholdskommune, hvor den fælles bo-
pæl var.
Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at familiens situation ikke var udtryk for, at ægte-
fællerne havde ønsket at etablere sig i hver sin bolig. Familien havde derimod ønsket at be-