Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1836287_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6349
Doknr.
525176
Dato
18-12-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 27. november 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 89 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 89:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilken kommune der skal yde hjælp efter servicelo-
ven, hvis borgeren har bopælsadresse i en kommune, men samtidig har et sommer-
hus i en anden kommune, som borgeren også opholder sig i?”
Svar:
Efter retssikkerhedslovens § 9, stk. 1, er det opholdskommunen, der har pligt til at yde
hjælp efter den sociale lovgivning.
Det følger af lovens § 9, stk. 2, at en borgers opholdskommune er den kommune, hvor
den pågældende har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig. Det er således som
hovedregel denne kommune, der har pligt til at yde hjælp efter serviceloven.
For ægtefæller gælder efter lovens § 9, stk. 3, at de har opholdskommune i den kom-
mune, hvor den fælles bopæl er.
At en person midlertidigt tager ophold i sit sommerhus, vil som udgangspunkt ikke
ændre personens opholdskommune og denne kommunes pligt til at yde hjælp.
Det kan dog ikke udelukkes, at ophold i et sommerhus efter en konkret vurdering kan
have en sådan længde og karakter, at den kommune, hvor sommerhuset ligger, bliver
borgerens opholdskommune.
Det fremgår således af administrativ praksis, at der ved afgørelse af, hvilken kommu-
ne der er opholdskommune, kan lægges vægt på flere momenter, uden at dette kan
angives udtømmende. Bopælsregistreringen i CPR er i den forbindelse et vigtigt mo-
ment, men de faktiske forhold vejer tungere.
Fra Ankestyrelsens praksis vedrørende fastlæggelsen af, hvilken kommune der er
opholdskommune, kan der til illustration fremhæves følgende to principafgørelser:
R-4-06:
En gift mands længerevarende ophold i et sommerhus i B kommune som følge af helbreds-
mæssige vanskeligheder kunne ikke bevirke, at den fælles bopæl i A kommune måtte anses
for opgivet.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at ægtefæller havde opholdskommune, hvor den fælles bo-
pæl var.
Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at familiens situation ikke var udtryk for, at ægte-
fællerne havde ønsket at etablere sig i hver sin bolig. Familien havde derimod ønsket at be-
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om, hvilken kommune der skal yde hjælp efter serviceloven, hvis borgeren har bopælsadresse i en kommune, men samtidig har et sommerhus i en anden kommune, som borgeren også opholder sig i, til børne- og socialministeren
vare den fælles bolig og tilknytningen til kommunen dér, ligesom de var folkeregistertilmeldt
dér. Det længerevarende ophold i sommerhuset havde således alene relation til mandens
helbredsvanskeligheder.
R-4-02:
En kvinde påbegyndte, som led i en revalidering, en 3-årig uddannelse i B kommune. I reva-
lideringsplanen var indeholdt udgifter til bibeholdelse af en bolig i A kommune.
Ankestyrelsen fandt, at B kommune var opholdskommune for kvinden. Begrundelsen var, at
kvinden opholdt sig næsten dagligt i B kommune og kun opholdt sig i A kommune i korte pe-
rioder hver tredje uge i forbindelse med ambulant psykiatrisk behandling. Ankestyrelsen
fandt ikke, at det forhold, at kvinden havde bevaret boligen i A kommune og ønskede at
vende tilbage til A kommune efter endt uddannelse betød, at B kommune kun kunne anses
for at være midlertidig opholdskommune. Ankestyrelsen lagde vægt på, at der ikke var tale
om ophold af en art, som var nævnt i bemærkningerne til loven, det vil sige ferieophold, høj-
skoleophold, ophold på krisecenter eller andre lignende rent midlertidige ophold.
Med henblik på at sikre, at der altid er en kommune, der har pligten til at yde hjælp til
en borger, er det i retssikkerhedslovens § 9, stk. 12 fastsat, at hvis der opstår uenig-
hed mellem to eller flere kommuner om, hvilken kommune der er en persons opholds-
kommune, må den af de uenige kommuner, som personen har eller senest har haft
folkeregisteradresse i, fungere som opholdskommune, indtil det er afklaret, hvilken
kommune der er rette opholdskommune.
Uenighed mellem kommuner kan efter retssikkerhedslovens § 61 indbringes for Anke-
styrelsen. Det gælder bl.a. uenighed om, hvilken kommune, der er en borgers op-
holdskommune.
Afslutningsvis skal nævnes, at der i retssikkerhedslovens § 9 b er fastsat en særlig
regel om ret til personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, når en person
opholder sig midlertidigt uden for sin opholdskommune. Reglen gælder i de tilfælde,
hvor en person forud for det midlertidige ophold har fået bevilget personlig og praktisk
hjælp i opholdskommunen. Denne bestemmelse omfatter bl.a. midlertidige ferieophold
i sommerhus. I sådanne tilfælde vil det altså være den kommune, hvor sommerhuset
ligger, der skal yde hjælp efter servicelovens § 83 under det midlertidige ophold.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2