Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1839808_0001.png
Folketingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6322
Doknr.
524217
Dato
22-12-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 24. november 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 87 (alm. del) til børne- og socialministeren og til sundhedsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 87:
Ministrene bedes redegøre for, om de mener, det er rimeligt, at borgernes ventetid i
forhold til at få tildelt hjælpemidler med enten en behandlende eller funktionsfrem-
mende funktion (eller begge dele) afhænger af, hvilken kommune borgeren kommer
fra.
Svar:
Efter aftale med sundhedsministeren besvarer jeg hermed spørgsmålet på vegne af
os begge.
Det lægges til grund for besvarelsen, at der spørges til sagsbehandlingstiden ved
kommunens tildeling af hjælpemidler efter serviceloven.
Det følger af § 3, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-
de, at kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt
med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken. Reglen skal på
den ene side imødekomme borgernes rimelige ønske om at få svar hurtigt og på den
anden side ses i sammenhæng med lokale prioriteringer af, hvordan de samlede res-
sourcer bedst anvendes.
Kommunalbestyrelsen skal efter § 3, stk. 2, på de enkelte sagsområder fastsætte
frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelse skal
være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret
sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en
afgørelse.
Bestemmelsen indebærer, at hver enkelt kommune skal beslutte, hvordan kommu-
nens service skal være på det enkelte område. Frister kan være længere for typer af
sager, som erfaringsmæssigt kræver længere tid, før der kan træffes en afgørelse og
kortere for sager, der sædvanligvis kan afgøres på kort tid.
Der er således ikke efter de gældende regler fastsat generelle frister for, hvornår afgø-
relser skal foreligge eller faste rammer for de tidsfrister, kommunerne kan fastsætte på
de enkelte områder, idet fristernes længde vil bero på såvel sagernes karakter som
det serviceniveau, der lokalt er fastlagt af kommunalbestyrelsen i den enkelte kommu-
ne.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om at redegøre for, om de mener, det er rimeligt, at borgernes ventetid i forhold til at få tildelt hjælpemidler med enten en behandlende eller funktionsfremmende funktion (eller begge dele) afhænger af, hvilken kommune borgeren kommer fra, til børne- og socialministeren og sundhedsministeren
En helt uforholdsmæssig lang sagsbehandlingstid vil imidlertid kunne sidestilles med
et afslag med den virkning, at klageinstansen - det vil sige Ankestyrelsen - kan be-
handle sagen. Samtidig skal alle sager behandles hurtigst muligt.
Det vurderes at være rimeligt, at de enkelte kommunalbestyrelser inden for disse
rammer kan fastsætte et lokalt serviceniveau for behandling af sager efter blandt an-
det servicelovens hjælpemiddelregler. Herved kan der også i sagens natur opstå for-
skelle i ventetiden for den enkelte borger afhængig af den enkelte kommunes fastsatte
sagsbehandlingstid.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2