Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 5413
Doknr.
501117
Dato
05-12-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 9. november 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 68 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 68:
”I
forlængelse af svar på spørgsmål nr. 2 (SOU alm. del) bedes ministeren - evt. med
bidrag fra andre ministre - redegøre for betydningen af § 10, stk. 2, i CPR-loven:
”Kommunalbestyrelsen kan til brug for undersøgelsen af en persons
bopælsforhold ud
over de oplysninger, som den har adgang til efter anden lovgivning, afkræve følgende
oplysninger
(…)”. Hvordan fortolkes ”ud
over de oplysninger, som den har adgang til
efter anden lovgivning”, kan kommunerne
f.eks. efter anden lovgivning, herunder
f.eks. Persondataloven, anmode private om oplysninger, og står det herefter private
frit for, om de vil svare?”
Svar:
I CPR-lovens § 10, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 646 af 2. juni 2017 af lov om Det
Centrale Personregister, er det bestemt således:
de oplysninger, som den har adgang til efter anden lovgivning, afkræve følgende oplysninger:
1) En nærmere redegørelse fra vedkommende selv om dennes bopælsforhold.
2) En erklæring fra husejer eller lejer om, hvem der flytter til eller fra dennes ejendom eller lejlig-
hed, samt om, hvem der bor eller opholder sig i ejendommen eller lejligheden.
3) Oplysninger fra virksomheder, der er pålagt befordringspligt efter postloven, private tele- og
forsyningsselskaber, private boligselskaber og -foreninger, arbejdsløshedskasser, fagforeninger og
pengeinstitutter med henblik på at fastlægge vedkommendes bopælsforhold.”
”Stk.
2.
Kommunalbestyrelsen kan til brug for undersøgelsen af en persons bopælsforhold ud over
Den i CPR-lovens § 10, stk. 2, angivne regulering af, under hvilke omstændigheder
kommunalbestyrelsen til brug for undersøgelsen af en persons bopælsforhold må
afkræve bestemte personer og virksomheder bestemte oplysninger, gælder således
ikke for de oplysninger, kommunalbestyrelsen efter anden lovgivning har adgang til.
Som oplyst i svar af 27. oktober 2017 på spørgsmål nr. 2, SOU (alm. del), fik CPR-
lovens § 10, stk. 2, sin nuværende udformning ved et ændringsforslag til lovforslag L 3
om Det Centrale Personregister (Folketingstidende 1999-2000, Tillæg B, side 861).
Som oplyst fremgår det af bemærkningerne til ændringsforslaget (Folketingstidende
1999-2000, Tillæg B, side 862-864), at ændringsforslaget bl.a. var baseret på de
synspunkter, der fremkom i forbindelse med Folketingets Kommunaludvalgs høring af
1. marts 2000 om kommunernes adgang til kontrol contra borgernes ret til beskyttelse
af privatlivet.
På baggrund af bemærkningerne til ændringsforslaget (Folketingstidende 1999-2000,
Tillæg B, side 863), er det ministeriets opfattelse, at kommunen ud over de tilfælde,
der er nævnt i CPR-lovens § 10, stk. 2, kan indsamle oplysninger til brug for undersø-