Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1954206_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1264
Doknr.
25594
Dato
16-10-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 28. september 2018 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 622 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 622:
”Ministeren
bedes kommentere rapporten fra 24. september 2018 fra RimeligUdlig-
ning.nu
med titlen ”Markante ændringer i det aldersbestemte udgiftsbehov flytter
mange penge til by kommunerne fra 2019”, herunder redegør for de omtalte
ændrin-
ger i det aldersbestemte udgiftsbehov
(http://rimeligudligning.nu/rimeligudligning/wp-
content/uploads/2018/09/Rapport-Ændrede-enhedsbeløb-i-aldersbestemte-
udligningpdf.pdf).”
Svar:
Indledningsvist vil jeg henvise til svar på SOU alm. del spørgsmål 621, hvor jeg rede-
gør for opdateringen af aldersvægtene i det aldersbetingede udgiftsbehov for 2019,
som er foretaget helt inden for gældende regler.
Den samlede opdatering af aldersvægte i det aldersbetingede udgiftsbehov for 2019
har bl.a. medført mindre vægt på 65-84 årige. Den primære årsag hertil er, at den
kommunale kontoplan er ændret, så kommunerne fra og med 2018 opdeler udgifterne
til ældre og handicappede mere præcist i budgetterne. Opgørelsen af det aldersbetin-
gede udgiftsbehov er på den baggrund alt andet lige blevet mere retvisende.
Idet der dog er tale en mere omfattende omlægning af den kommunale kontoplan, som
isoleret set medfører et tab for kommuner med relativt mange 65-84 årige vil regerin-
gen, parallelt med den besluttede overgangsordning vedrørende nye data for udlæn-
dinges medbragte uddannelsesniveau, søge tilslutning til en overgangsordning for
kommuner, der isoleret set får et tab som følge af opdateringen af aldersvægtene i det
aldersbetingede udgiftsbehov i 2019. Overgangsordningen vil udgøre ca. 700 mio. kr. i
henholdsvis 2019 og 2020, dvs. i alt 1,4 mia. kr. over de to år.
I den i spørgsmålet omtalte rapport fra RimeligUdligning.nu beskrives de tekniske
tilpasninger, som er en del af opgørelsen af det aldersbetingede udgiftsbehov
bl.a.
som følge af ændringen i den kommunale kontoplan
som sagligt begrundede. Der
sættes således ikke spørgsmålstegn ved, at opdateringen er foretaget korrekt, men det
konstateres, at opdateringen fra 2018 til 2019 af dette element i udligningssystemet
isoleret set flytter penge til de større bykommuner fra de øvrige kommuner. Og det
mener kommunerne bag RimeligUdligning.nu ikke, er den rigtige retning.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 622: Spm. om ministeren vil kommentere rapporten fra 24/9-18 fra RimeligUdligning.nu, herunder redegøre for de omtalte ændringer i det aldersbestemte udgiftsbehov, til økonomi- og indenrigsministeren
1954206_0002.png
Jeg noterer mig, at RimeligUdligning.nu også fremfører det synspunkt, at kommuner-
ne vægter stabilitet i tilskud og udligning højt. Det er et relevant hensyn. Herover for
står dog også et hensyn til, at parametrene i udligningssystemet opdateres, så dette
samlet bedst muligt afspejler den aktuelle udvikling i kommunerne. Og det indebærer,
at der vil kunne være årlige bevægelser i kommuners udligningsbeløb.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2