Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1947465_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018-1189
Doknr.
24473
Dato
03-10-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 27. september 2018 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 621 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 621:
”Kan
ministeren bekræfte oplysningerne i artiklen "Ministerium har flyttet 700 millio-
ner til 13 storbykommuner uden at informere Folketinget" i NB-Økonomi den 26. sep-
tember 2018, herunder oplysningen om, at ministeren har ændret kriterierne i udlig-
ningsordningen uden at informere Folketinget, og vil ministeren - såfremt det er til-
fældet - begrunde hvorfor?”
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at der ikke er tilbageholdt oplysninger fra Folketinget eller
offentligheden om opdateringen af udligningssystemet, som det antydes i den omtalte
artikel fra NB-økonomi.
For at det kommunale tilskuds- og udligningssystem kan følge med udviklingen, opda-
teres systemets parametre årligt på baggrund af den mest aktuelle statistik. Den tekni-
ske opdatering af udligningssystemets parametre foretages af Økonomi- og Inden-
rigsministeriet i overensstemmelse med bestemmelserne i
lov om kommunal udlig-
ning og generelle tilskud til kommuner.
Opdateringen er dokumenteret i årlige be-
kendtgørelser og en tilskudsbog, som offentliggøres sammen med de årlige udmeldin-
ger af tilskud og udligning.
Udmeldingen til landets kommuner sker i henhold til udligningsloven senest 1. juli i
året før tilskudsåret. Opdateringen af udligningssystemet kan først færdiggøres ultimo
juni, og der er ikke praksis for, at der sker løbende orienteringer af Folketinget under
opdateringen om de enkelte bevægelser i data mv. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at den
årlige tekniske opdatering af udligningssystemet er sammensat af en række enkeltstå-
ende elementer, som kan have bevægelser i forskellige retninger. Udviklingen i kom-
munernes årlige udligningsbeløb er således typisk også mere stabil end udviklingen i
de enkelte elementer som følge af opdateringen med ny statistik.
I forbindelse med de årlige opdateringer er der typisk behov for at foretage tekniske
tilpasninger i tilknytning til for eksempel ændringer i den kommunale kontoplan og
statistikomlægninger. I forbindelse med opdateringen af det aldersbetingede udgifts-
behov for 2019 har der således også været sådanne forhold, som har givet anledning til
tekniske tilpasninger.
Den samlede opdatering af fordelingen af udgifter på aldersgrupper i det aldersbetin-
gede udgiftsbehov indebærer lidt mindre vægt på de 65-84 årige. Den primære årsag
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 621: Spm. om ministeren kan bekræfte oplysningerne i artiklen "Ministerium har flyttet 700 millioner til 13 storbykommuner uden at informere Folketinget" i NB-Økonomi den 26. september 2018, til økonomi- og indenrigsministeren
1947465_0002.png
hertil er, at kommunernes udgifter til ældre og handicappede fra og med budgetterne
for 2018 er blevet mere præcist opdelt, og at opgørelsen af det aldersbetingede ud-
giftsbehov hermed alt andet lige er blevet mere retvisende. Den lavere vægt på 65-84
årige trækker isoleret set i retning af højere udligningsbeløb for nogle af de større by-
kommuner, herunder bl.a. Københavns, Odense, Aarhus og Aalborg Kommuner.
Der er tale om en mere omfattende omlægning af den kommunale kontoplan, som har
haft et vist gennemslag i den kommunale udligning, og det medfører isoleret et tab for
kommuner med relativt mange 65-84 årige. Regeringen vil derfor, parallelt med den
besluttede overgangsordning vedrørende nye data for udlændinges medbragte uddan-
nelsesniveau, søge om Finansudvalgets tilslutning til at gennemføre en overgangsord-
ning for disse kommuner. Overgangsordningen vil løbe over to år, så kommuner, der
isoleret set får et tab som følge af opdateringen af aldersvægtene i det aldersbetingede
udgiftsbehov i 2019 set i forhold til 2018, kan få lejlighed til at tilpasse sig til den nye
situation. Overgangsordningen vil udgøre ca. 700 mio. kr. i henholdsvis 2019 og
2020, dvs. i alt 1,4 mia. kr. over de to år.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2