Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1942968_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Besvarelse af samrådsspørgsmål V og W
Torsdag d 20. september 2018 kl. 12.00.13.00
Ca. XX min.
FT 1-133
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/9-18 om kvaliteten på de private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud til handicappede, til børne- og socialministeren
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for muligheden for at drøfte centrale spørgsmål i
forhold til socialtilsynene.
Jeg bliver i det ene samrådsspørgsmål spurgt til, hvordan jeg vil sikre
kvaliteten på de private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud for
handicappede og udsatte borgere, så de mennesker, der bor på
eller benytter tilbuddene, ikke kommer i klemme i de tilfælde, hvor
Socialtilsynet beslutter at lukke et tilbud pga. f.eks. svigt, dårlig ledelse
og manglende faglighed.
I det andet samrådsspørgsmål bliver jeg spurgt, om de mange
problemer på private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud for
handicappede og udsatte borgere, har givet mig anledning til at
genoverveje regeringens målsætning om at sætte endnu mere turbo
på konkurrenceudsættelsen på socialområdet
Der henvises i begge spørgsmål til artiklen
”Tilsyn
lukker private
botilbud på stribe” i Fagbladet FOA den 20. juni 2018, hvoraf det
fremgår, at Socialtilsynet de seneste fire år har truffet afgørelse om at
lukke 35 opholdssteder samt bo- og aktivitetstilbud for handicappede
og udsatte borgere, og at kun ét af de lukkede tilbud var et offentligt
tilbud.
Jeg vil besvare spørgsmålene i forlængelse af hinanden.
[Grundlæggende tillid til socialtilsynene
evalueringen af
tilsynsreformen og de politiske drøftelser]
Jeg vil gerne indlede min besvarelse med at gå tilbage til 2012.
Dengang indgik vi en bred politisk aftale om et nyt socialtilsyn, fordi vi
ønskede at hæve kvaliteten på stederne, som passer på børn og
unge, når forældrene har svigtet, så vores mest udsatte bliver mødt
med pædagogisk forståelse og en ordentlig tilgang.
Vi stod dengang i en situation, hvor 98 forskellige kommuner førte
tilsynet og havde en meget forskellig praksis, og der var en række
sager, hvor der ikke var ført ordentligt tilsyn.
Derfor fik de fem socialtilsyn
som jo vel og mærke er kommunale
tilsyn
til opgave at godkende de plejefamilier og tilbud, som er
omfattet af socialtilsynsloven og føre et mere kvalificeret
driftsorienteret tilsyn. De fik i den forbindelse nogle
sanktionsmuligheder, f.eks. muligheden for at give påbud, sætte et
tilbud under skærpet tilsyn og trække et tilbuds godkendelse tilbage.
Det var det, Folketinget vedtog, og som trådte i kraft den 1. januar
2014.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/9-18 om kvaliteten på de private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud til handicappede, til børne- og socialministeren
I de to første år fra 1. januar 2014 fik socialtilsynene til opgave at
godkende alle tilbud efter de nye regler, herunder tilbud, som allerede
var i drift, og som måske havde eksisteret i mange år. Dette fik bl.a.
den virkning, at nogle af tilbuddene blev lukket, da de ikke levede op til
de nye kvalitetskrav, som socialtilsynene vurderede dem efter.
Og det var en del af den opgave vi gav socialtilsynene. De skulle være
med til generelt at hæve kvaliteten, og de skulle sikre, at der blev luget
ud i de tilbud, som simpelt hen ikke var gode nok.
Der vil i sagens natur være tilbud, som ikke er tilfredse med, at
socialtilsynet kritiserer deres praksis eller lukker tilbuddet, især hvis de
har eksisteret i mange år. Men jeg har tillid til, at når socialtilsynene
griber til at lukke et tilbud, så er det fordi, at kvaliteten ikke er god nok.
Og det er jo netop hele meningen med systemet.
Socialstyrelsen offentliggjorde den 23. maj 2018 evalueringen af
tilsynsreformen. Hovedkonklusionen i evalueringen er, at de politiske
intentioner med reformen overordnet set er blevet indfriet, og de
centrale elementer i reformen er blevet implementeret.
Grundlæggende er socialtilsynet velfungerende. Der er i omverdenen
hos organisationer, kommuner og tilbud
generelt opbakning til
socialtilsynet.
Dette var også den observation, jeg gjorde mig efter mit møde med
socialordførerne og socialtilsynene den 15. august i år, nemlig at der
også er generel politisk enighed om, at grundniveauet er højt, og at
reformen som sådan er en succes.
Selvom jeg synes, at socialtilsynsmodellen grundlæggende fungerer,
så er det jo ikke sådan, at socialtilsynene bare får lov til at passe sig
selv. Bl.a. har Socialstyrelsens auditfunktion en meget væsentlig rolle i
forhold til løbende at følge socialtilsynenes praksis og understøtte, at
de fem socialtilsyn har en ensartet praksis.
Jeg er selvfølgelig også altid åben for, at vi drøfter, hvis der er
generelle forhold, der er uhensigtsmæssige, og som skal justeres.
På baggrund af evalueringen og alle de mundtlige og skriftlige input vi
har modtaget indleder jeg nu politiske drøftelser med socialordførerne
om styrkelse af socialtilsynet. Her vil vi drøfte en række temaer med
det overordnede formål at styrke socialtilsynet.
[Kvalitetsmodellen]
Jeg bliver spurgt til, hvordan jeg vil sikre kvaliteten på de private tilbud,
så de mennesker, der bor på eller benytter tilbuddene, ikke kommer i
klemme. Særligt i de tilfælde, hvor socialtilsynet beslutter at lukke et
tilbud.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/9-18 om kvaliteten på de private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud til handicappede, til børne- og socialministeren
Socialtilsynet skal som led i deres tilsyn både føre kontrol og indgå i
dialog med tilbuddene. Dialogen er central i forhold til at udvikle og
fastholde kvaliteten tilbuddene. Det understreges også af rigtigt mange
af de tilbagemeldinger, jeg har fået fra tilbud og andre interessenter.
Kvalitetsmodellen er i den forbindelse et centralt systematisk
dialogredskab, som er udgangspunktet for socialtilsynets samlede
faglige vurdering af private og offentlige tilbuds kvalitet.
Kvalitetsmodellen understøtter, at alle tilbud
såvel private som
offentlige
får en ensartet vurdering efter samme model.
Kvaliteten i et tilbud skal vurderes i forhold til, om tilbuddet formår at
forbedre borgernes situation og bidrager til borgernes trivsel. Fokus for
alle syv temaer i kvalitetsmodellen er altså resultaterne for borgerne.
Socialtilsynet
skal
vurdere kvaliteten af tilbuddet ud fra de kriterier og
indikatorer, der er angivet under hvert af de syv temaer, men
kan
også
inddrage andre forhold inden for rammerne af det enkelte tema.
Det enkelte tilbud får en score mellem 1 og 5 for hvert tema.
Socialtilsynet foretager på baggrund af scorerne en samlet vurdering
under hensyn til tilbuddets karakter og målgruppe. Den samlede
vurdering bliver offentliggjort på Tilbudsportalen.
Kvalitetsmodellen blev senest revideret i forbindelse med opfølgningen
på midtvejsevalueringen i 2016, hvor der blandt andet blev strammet
op i forhold til irrelevante kriterier og indikatorer.
Evalueringen af tilsynsreformen viser, at socialtilsynets
kvalitetsbedømmelse af de sociale tilbud og plejefamilierne er generelt
høj og er steget i perioden fra 2015 til 2017.
Den generelle stigning i kvalitetsbedømmelsen dækker over, at 3 ud af
4 tilbud bliver bedømt til at have en højere kvalitet i 2017
sammenlignet med i 2015.
Den stigende kvalitetsbedømmelse af de sociale tilbud genfindes i
hvert af de fem socialtilsyn.
Generelt mener jeg, at udviklingen kan tages som indikation på, at de
fem socialtilsyn er lykkes i dialogen med de sociale tilbud om
kvalitetsudviklende tiltag.
Jeg har ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at sige, at
kvalitetsmodellen ikke fungerer efter hensigten, eller at kvaliteten ude i
tilbuddene ikke generelt er god, for tallene og tilbagemeldingerne, jeg
får, viser det modsatte.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/9-18 om kvaliteten på de private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud til handicappede, til børne- og socialministeren
Socialordførerne og jeg vil bl.a. i den kommende tid drøfte
kvalitetsmodellen, som det blev lovet i forbindelse med
satspuljeforhandlingerne i efteråret 2017. Jeg vil i den forbindelse gøre
mit til, at socialtilsynene, når de bedømmer tilbuddenes kvalitet, har de
rigtig rammer og redskaber, så kvaliteten i tilbuddene fortsat vil være
god og forhåbentlig vil stige, som vi har set det i evalueringen.
[Private ift. offentlig tilbud]
Der henvises i spørgsmålene til artiklen
”Tilsyn
lukker private botilbud
på stribe” i Fagbladet FOA den 20. juni 2018. Af artiklen fremgår det,
at socialtilsynet de seneste 4 år har truffet afgørelse om at lukke 35
tilbud, og at kun ét af de lukkede tilbud var et offentligt tilbud.
Antallet af de lukkede tilbud skal ses i forhold til, at socialtilsynene ved
udgangen af 2017 førte tilsyn med i alt 2.001 sociale tilbud.
Det er min opfattelse, at tallene for lukkede tilbud primært er udtryk for
den oprydningsopgave, som socialtilsynet fik i forbindelse med
tilsynsreformen, og som resulterede i, at nogle af de tilbud som
allerede var i drift før tilsynsreformen ikke kunne blive godkendt ift. den
nye kvalitetsvurdering.
Lad mig understrege, at jeg ønsker, at der skal være plads til både
private og offentlige aktører på markedet.
Jeg har ikke grundlag for at sige, at de private tilbud generelt har en
dårligere kvalitet end offentlige tilbud.
Jeg bad i forbindelse med besvarelsen af SOU alm. del spørgsmål 540
de fem socialtilsyn beskrive, om det er tilsynenes opfattelse, at der
generelt er forskel i kvaliteten i private henholdsvis offentlige tilbud.
Det endelige svar på spørgsmål 540 blev oversendt til udvalget den
11. september 2018.
Det er socialtilsynenes opfattelse, at der ikke er nævneværdige
forskelle i kvaliteten i private og offentlige tilbud.
Forskellene viser sig imidlertid på andre måder. Som Socialtilsyn Midt
bl. a. har oplyst, er der stor forskel på, hvordan offentlige og private
tilbud reagerer på kritik fra socialtilsynet.
Jeg hæfter mig også ved, at flere socialtilsyn oplyser, at det er
vanskeligt at foretage en 1-1 sammenligning af private og offentlige
tilbud. Tilbuddene kan dels være forskellige i forhold til målgruppe og i
forhold til organisering.
Socialstyrelsen konkluderer i deres evaluering af tilsynsreformen, at de
sociale tilbud har en høj kvalitet, og at der er en svag tendens til, at
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/9-18 om kvaliteten på de private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud til handicappede, til børne- og socialministeren
private tilbud bedømmes til at have en højere kvalitet end offentlige
tilbud.
Jeg kan derfor på den baggrund ikke konkludere andet end, at der ikke
ses at være nævneværdige forskelle i kvaliteten på private og
offentlige tilbud.
[Socialtilsynets sanktionsmuligheder, herunder lukning af tilbud]
Der bliver i spørgsmålet henvist til, at de mennesker, der bor på eller
benytter tilbuddene, ikke må komme i klemme, når socialtilsynet lukker
et tilbud.
Socialtilsynet har i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn
mulighed for at gøre brug af sanktioner (påbud, skærpet tilsyn og
ophør af godkendelse) over for tilbud, som ikke har den fornødne
kvalitet. Den mest vidtgående sanktion er ophør af godkendelse,
hvorefter et tilbud må lukke.
En afgørelse om ophør vil f.eks. efter en konkret vurdering kunne
komme på tale, hvis de forhold, der lå til grund for godkendelsen, har
ændret sig væsentligt, og tilbuddet dermed ikke længere opfylder de
betingelser, som lå til grund for godkendelsen.
Forud for ophøret af godkendelsen skal socialtilsynet have haft en
dialog med tilbuddet, men der behøver ikke at have været givet et
påbud eller skærpet tilsyn forinden ophøret.
En afgørelse om ophør af en godkendelse skal fastsætte en rimelig
frist, så både tilbuddet og de kommuner, der har ansvar for borgerens
ophold i tilbuddet, har mulighed for at indrette sig på det. Der kan dog
være særlige situationer, hvor godkendelsen fjernes omgående, f.eks.
som følge af begrundet mistanke om seksuelle overgreb, eller hvis der
i øvrigt er akut risiko for borgerens sikkerhed og sundhed.
Hvis et tilbud bliver lukket, er det op til den visiterende kommune at
finde et nyt tilbud til de borgere, som bor i tilbuddet.
Det, der er vigtigt for mig, er, at kvaliteten er i orden i vores tilbud.
Når et tilbud lukker, er det selvfølgelig meget indgribende både for de
berørte borgere, som benytter eller bor på tilbuddet, og for selve
tilbuddet
dette gælder både private og offentlige.
Men vi skal aldrig acceptere svigt af nogle af samfundets allersvageste
børn, unge og voksne som bor på tilbud.
Derfor er det - ikke mindst af hensyn til de borgere, der bor på
tilbuddene - vigtigt at forebygge lukninger ved, at socialtilsynene
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/9-18 om kvaliteten på de private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud til handicappede, til børne- og socialministeren
gennem deres løbende dialog med tilbuddene gør deres til at sikre
kvaliteten i tilbuddene men også, at socialtilsynene gør brug af de
sanktionsmuligheder, der er, når det er den eneste udvej.
Jeg vil derfor også gøre, hvad jeg kan for at sikre, at socialtilsynet har
de rigtige rammer og redskaber til ikke kun at føre et effektivt tilsyn,
men også at tilsynet er medvirkende til, at tilbuddene udvikler sig i en
positiv retning, så vi forbedrer og udvikler frem for at lukke ned.
Igen vil jeg pointere, at jeg har tillid til, at socialtilsynene kun griber til
at lukke et tilbud, når det er nødvendigt. Det vil sige, når kvaliteten ikke
er god nok, og dette kan komme til skade for borgerne.
[Konkurrenceudsættelse på socialområdet]
I det andet samrådsspørgsmål bliver jeg spurgt, om de mange
problemer på private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud for
handicappede og udsatte borgere, har givet mig anledning til at
genoverveje regeringens målsætning om at sætte endnu mere turbo
på konkurrenceudsættelsen på socialområdet.
For det første vil jeg gerne understrege, som allerede nævnt, at jeg
ikke har grund til konkludere andet end, at der ikke ses at være
nævneværdige forskelle i kvaliteten på private og offentlige tilbud.
Problemerne ses altså ikke at være større i de private tilbud ift. de
offentlige.
Regeringen offentligjorde i maj 2018 et udspil om at konkur-
renceudsætte flere offentlige opgaver i stat, regioner og kommuner.
At en opgave konkurrenceudsættes betyder ikke nødvendigvis, at
opgaven skal varetages af en privat aktør. Det centrale er, at opgaven
bliver bragt i udbud, og at teste, om opgaveløsningen er effektiv og
giver den bedste kvalitet til prisen.
Det afgørende er, at danskerne får den bedst mulige service for
pengene.
Jeg mener, at konkurrenceudsættelse på det sociale område er
positivt, da det giver mulighed for at indhente de bedst mulige tilbud til
gavn for borgerne. Derfor er jeg også glad for, at der allerede i dag er
private aktører, som tilbyder borgerne tilbud og ydelser på
socialområdet.
Jeg har løbende fokus på konkurrenceudsættelsen på socialområdet.
Jeg kan bl.a. nævne, at vi er i fuld gang med udviklingen af den nye
Tilbudsportal, som er planlagt til gå i luften i foråret 2019. Formålet
med Tilbudsportalen er bl.a. at
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/9-18 om kvaliteten på de private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud til handicappede, til børne- og socialministeren
sikre sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger om de
registrere tilbud
styrke kommunernes grundlag for valg af effektive tilbud til den
enkelte borger
understøtte tilsynsmyndighedernes arbejde
understøtte lige konkurrence mellem private og offentlige
leverandører.
Et af formålene med den nye tilbudsportal er, at de visiterende
kommuner i højere grad end i dag kan orientere sig i Tilbudsportalen
om mulige tilbud til borgere. Dette vil skabe incitament for større
konkurrence og øget gennemsigtighed for tilbud og ydelser på det
sociale område.
[Afslutning]
Som sagt har jeg fortsat grundlæggende tillid til socialtilsynene og til
den samlede model, som har været i kraft siden 2014. De udfører hver
dag et stort arbejde for at sikre kvaliteten i tilbuddene.
Jeg har tillid til, at socialtilsynene kun griber til at lukke et tilbud, når
det er nødvendigt. Det vil sige, når kvaliteten ikke er god, så det kan
komme til skade for borgerne.
Jeg vil fortsat gøre mit for at sikre, at socialtilsynet har de rigtige
rammer og redskaber til ikke kun at føre et effektivt tilsyn, men også at
medvirke til, at tilbuddene udvikler sig i en positiv retning.
Jeg ser frem til snart at påbegynde de politiske drøftelser, som mit
ønske er vil styrke socialtilsynet i deres arbejde for at sikre en god
kvalitet i tilbuddene til gavn for borgeren.
Tak for ordet
8