Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1953225_0001.png
Folketingets Social-, Inden-
rigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 4979
Doknr.
612402
Dato
15-10-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 19. september 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 616 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
Spørgsmål nr. 616:
”Vil ministeren oplyse de samlede udgifter
pr. år forbundet med sagsbehand-
ling og tildeling af værgemål og den gennemsnitlige omkostning pr. sag, og
kan ministeren desuden redegøre for, hvor mange sager der omhandler bor-
gere med demenssygdom, og om sagsbehandlingsforløbet i disse sager adskil-
ler sig
fra andre værgemålssager?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet oplysninger fra Justitsministeriet og
Statsforvaltningen, da værgemålsloven hører under Justitsministeriet ressort,
mens sagsbehandlingen af værgemålsansøgningerne varetages af Statsfor-
valtningen, som hører under mit ressort.
Statsforvaltningen oplyser, at der ikke foretages tidsregistrering på de enkelte
sagstyper, hvorfor det ikke er muligt at oplyse omkostningen forbundet specifikt
med sager om etablering af værgemål eller andre sagstyper særskilt.
Tabel 1 nedenfor viser derfor de samlede udgifter til hele værgemålsområdet i
Statsforvaltningen i 2016 og 2017 samt udgifterne til lægeerklæringer i samme
år.
Tabel 1
Samlede udgifter på værgemålsområdet i Statsforvaltningen i 2016 og 2017
2016
Samlede udgifter
Lægeerklæring
21,3 mio. kr.
2 mio. kr.
2017
20,4 mio. kr.
2,3 mio. kr.
Kilde: Statsforvaltningen
I 2016 og 2017 traf Statsforvaltningen i alt henholdsvis 16.843 og 15.598 afgø-
relser på tværs af hele værgemålsområdet.
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 616: MFU spm. om de samlede udgifter pr. år forbundet med sagsbehandling og tildeling af værgemål og den gennemsnitlige omkostning pr. sag, til børne- og socialministeren
1953225_0002.png
Den gennemsnitlige pris for en sag på tværs af værgemålsområdet var således
i 2016 i alt 1.265 kr., mens den i 2017 var i alt 1.308 kr. hertil kommer udgiften
til lægeerklæringer.
Det er Statsforvaltningen vurdering, at den gennemsnitlige omkostning for en
sag der omhandler etablering af et værgemål ligger væsentligt over denne gen-
nemsnitpris. Etablering af værgemål er en indgribende foranstaltning for den
borger det vedrører og af hensyn til retssikkerheden for denne borger, skal
Statsforvaltningen forud for en afgørelse indhente en række oplysninger til sa-
gen. Der indhentes for eksempel en lægeerklæring fra den pågældende bor-
gers læge samt udtalelse fra borgeren og dennes familie og pårørende. Sags-
behandlingen i disse sager er generelt væsentlig længere og mere ressource-
krævende end de øvrige sager, som Statsforvaltningen behandler som led i til-
synet med de enkelte værgemål.
Statsforvaltningen behandlede i 2016 og 2017 henholdsvis 4.425 og 4.588 an-
søgninger om etablering af værgemål.
Statsforvaltningen oplyser, at der ikke foretages registrering af de medicinske
årsager til, at der søges om - eller etableres værgemål. Statsforvaltningen oply-
ser endvidere, at reglerne for behandling af en ansøgning om etablering af
værgemål er ens, uanset hvilke diagnoser borgeren har, og at sagsbehandlin-
gen og tidsforbruget pr. sag ved f.eks. demensdiagnoser ikke adskiller sig fra
andre sager om etablering af værgemål.
Nogle værgemålssager behandles ved domstolene. Det er sager, hvor den borger
der ansøges om værgemål for, protesterer mod værgemålet, og sager hvor Stats-
forvaltningen ikke kan oplyse sagen fyldestgørende samt sager hvor der er tale om
fratagelse af den retlige handleevne. I forhold til oplysninger om disse sager, har
jeg indhentet bidrag fra Justitsministeriet. Justitsministeriet oplyser følgende:
”Til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 616 har Justitsministeriet indhentet
bidrag fra Domstolsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Antal sager om værgemål og domstolenes omkostninger forbundet med afvik-
lingen heraf fremgår af nedenstående tabel 1. Driftsudgifterne kan henføres til
finanslovskonto 11.41.02. Retterne, medens de sagsrelaterede udgifter kan
henføres til finanslovskonto 11.42.01. Sagsgodtgørelser mv. og 11.42.02. Fri
proces og udgifter til advokathjælp.
Tabel 1. Antal afsluttede værgemålssager mv. ved byretterne i årene 2015-2017 (pl-2017).
2015
2016
2017
Værgemålssager
657
538
591
Anslåede samlede driftsudgifter (mio. kr.)
5,8
4,8
5,3
Anslåede samlede sagsrelaterede udgifter (mio. kr.)
4,2
3,4
3,8
Gnst. driftsudgift pr. sag (kr.)
8.900
8.900
8.900
Gnst. sagsrelaterede udgift pr. sag (kr.)
6.400
6.400
6.400
Note: Den gennems nitlige udgift pr. s ag er bas eret på en s amlet opgørels e for 2016 og 2017.
Driftsudgifterne er navnlig beregnet ved brug af udtræk af regnskabsoplysnin-
ger fra statens regnskabssystem, oplysninger om de ansattes tidsfordeling ved-
rørende de enkelte sagsområder samt domstolenes sagsvægtningsmodel, der
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 616: MFU spm. om de samlede udgifter pr. år forbundet med sagsbehandling og tildeling af værgemål og den gennemsnitlige omkostning pr. sag, til børne- og socialministeren
1953225_0003.png
udtrykker den ressourcemæssige tyngde af de enkelte sagsområder og sagsty-
per. Som følge heraf kan der være en vis usikkerhed forbundet med opgørel-
sen.
Domstolene registrerer ikke, hvor mange sager der omhandler borgere med
demenssygdom.
Domstolsstyrelsen kan på baggrund af oplysninger fra to tilfældigt udvalgte ret-
ter oplyse, at sagsbehandlingsforløbet i sager om borgere med demens ikke
adskiller sig fra øvrige værgemålssager.
Retten modtager i værgemålssager en ansøgning om værgemål fra Statsfor-
valtningen. Retten beskikker herefter en advokat for den pågældende borger
og indhenter en lægeerklæring. Retten efterprøver ikke rigtigheden af påstan-
den ved modtagelsen af ansøgningen om værgemål, og det er først når læge-
erklæringen foreligger, at der kan dannes klarhed over, hvilken sygdom den
pågældende lider af. Dommeren kan i tilrettelæggelsen af sagen tage hensyn
til den pågældendes individuelle behov. Retsmødet kan således f.eks. afholdes
på den pågældendes bopæl for at gøre denne mere tryg, eller hvis pågæl-
dende er for syg til at møde i retten. Der er dog tale om en individuel vurdering,
som ikke knytter sig til en bestemt sygdom. ”
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3