Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1953177_0001.png
Folketingets Social- Indenrigs
og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 4967
Doknr.
611945
Dato
15-10-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 19. september 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 614 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 614:
”Vil
ministeren redegøre for praksis i faderskabssager, hvor faderen er blevet
dømt til at betale børnebidrag, men hvor en senere DNA-analyse kan påvise,
at den pågældende ikke er fader til barnet, herunder om der er forskel på
praksis mellem Danmark og Grønland?”
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet sådan, at der ønskes en redegørelse for praksis i
sager om børnebidrag, hvor det fastslås, at den bidragspligtige alligevel ikke er
far til barnet, herunder om der er forskel på praksis i henholdsvis Danmark og
Grønland.
Familieretten, herunder spørgsmål om børnebidrag, er et dansk anliggende,
som bl.a. reguleres inden for rigsfællesskabet af henholdsvis lov om børns for-
sørgelse (børnebidragsloven) i Danmark og lov om børns retsstilling i Grøn-
land.
Efter § 13 i børnebidragsloven er et barns forældre hver for sig forpligtet til at
forsørge barnet. Barnet skal forsørges, opdrages og uddannes under hensyn til
forældrenes livsvilkår og barnets bedste. Opfylder en af forældrene ikke forsør-
gelsespligten over for barnet, kan Statsforvaltningen pålægge den pågældende
forælder at betale bidrag til barnets forsørgelse.
Statsforvaltningen kan til enhver tid efter ansøgning ændre et bidrag. Dette føl-
ger af § 16 i børnebidragsloven.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Børne- og Socialministeriet indhen-
tet bidrag fra Ankestyrelsen. Ankestyrelsen har bl.a. oplyst følgende:
”I 2015 tog Ankestyrelsen stilling i en sag, hvor det viste sig, at en an-
den mand end den bidragspligtige var far til barnet. I sagen var bar-
net født i år 2000, og den bidragspligtige havde betalt bidrag i hen-
hold til en resolution siden samlivsophævelsen i 2003. I 2012 blev det
ved dna-undersøgelse fastslået, at en anden mand var far til barnet.
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 614: MFU spm. om praksis i faderskabssager, hvor faderen er blevet dømt til at betale børnebidrag, men hvor en senere DNA-analyse kan påvise, at den pågældende ikke er fader til barnet, til børne- og socialministeren
1953177_0002.png
Ankestyrelsen lod bidraget bortfalde fra bidragets begyndelsestids-
punkt i 2003. Ankestyrelsen tog i sagen ligeledes stilling til, om der
var særlige omstændigheder for at bidraget skulle bortfalde fra et se-
nere tidspunkt.
Denne afgørelse er i overensstemmelse med en afgørelse fra Civil-
retsdirektoratet fra 2004, som er trykt i Tidsskrift for Familie- og Arve-
ret (TFA 2004.269/2).
Det fremgår af bidragsbekendtgørelsen, at et bidrag som udgangs-
punkt ændres med virkning fra første forfaldsdag efter Statsforvaltnin-
gens afgørelse (§ 14, stk. 1). Et bidrag kan imidlertid ændres fra et
tidligere tidspunkt i visse situationer (§ 14, stk. 2).
En af disse situationer er, hvis bidragsbetaleren ikke anses som far
eller medmor til barnet efter børneloven (§ 14, stk. 2, nr. 6). I sådanne
tilfælde vil bidraget bortfalde med virkning fra bidragsafgørelsens be-
gyndelsestidspunkt.
Af bidragsbekendtgørelsens § 14, stk. 4 fremgår det, at hvis der fore-
ligger særlige omstændigheder, har ændring af et bidrag virkning fra
et tidligere eller senere tidspunkt end efter stk. 1-3.
Bidragsbekendtgørelsen finder ikke anvendelse i Grønland. Dog an-
vender man principperne i bekendtgørelsen, når et bidrag, der er fast-
sat, ændres i Grønland. Ankestyrelsen har ikke behandlet sager fra
Grønland vedrørende den situation, hvor det fastslås, at den bidrags-
pligtige ikke er far til barnet.”
I Grønland findes reglerne om faderskab og børnebidrag i lov om børns retsstil-
ling.
Det følger af § 13 i lov om børns retsstilling, at forældrene hver for sig er for-
pligtet til at forsørge barnet. Bidrag kan til enhver tid ændres, når der fremkom-
mer grundet begæring herom. Bidrag, der er forfaldet før begæringens frem-
sættelse, kan dog kun ændres, når ganske særlige omstændigheder foreligger.
Dette følger af § 16, stk. 1.
I Grønland behandles sager om børnebidrag af Rigsombudsmanden i Grøn-
land, når barnets forældre er gift eller har været gift med hinanden. Er barnet
født uden for ægteskab, behandles sager om børnebidrag ved domstolene i
Grønland.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet vedrørende praksis i Grønland har
Børne- og Socialministeriet indhentet bidrag fra Rigsombudsmanden i Grøn-
land. Rigsombudsmanden i Grønland har bl.a. oplyst følgende:
”Vi kan oplyse, at Rigsombudsmanden i Grønland ikke har behandlet
en bidragssag, hvor det senere har vist sig, at bidragsbetaler alligevel
ikke er far til barnet.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 614: MFU spm. om praksis i faderskabssager, hvor faderen er blevet dømt til at betale børnebidrag, men hvor en senere DNA-analyse kan påvise, at den pågældende ikke er fader til barnet, til børne- og socialministeren
1953177_0003.png
Der foreligger derfor ikke praksis på området i Grønland for så vidt
angår de bidragssager, der hører ind under Rigsombudsmanden i
Grønland.”
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3