Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 4901
Doknr.
641050
Dato
13-12-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 14. september 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 612 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 612:
”I rapporten fra Justitia ”Tvangsanbringelser –
retssikkerhed i en kompliceret
beslutningsproces” af 7. september 2018 opstilles to alternative modeller for
et organ, der kan have kompetence til at træffe afgørelser i sager om tvangsan-
bringelse, og som efter Justitias opfattelse vil styrke de involverede parters
retssikkerhed betragteligt; Forslag 1: Nævnsbehandling og Forslag 2: Det fami-
lieretlige system.
Vil ministeren kommentere og vurdere fordele og ulemper ved hhv. forslag 1
og 2 og give en (eventuel skønsmæssig) beregning over, hvad det vil koste at
gennemføre hvert forslag?”
Svar:
Det er helt afgørende med en god kvalitet i så indgribende sager som anbrin-
gelse uden samtykke. Derfor er jeg også glad for, at aktører på området, så-
som Justitia, peger på mulige løsninger for at øge kvaliteten og retssikkerhe-
den i disse sager. Men jeg mener ikke, at løsningen skal findes i at flytte beslut-
ningskompetencen i sager om anbringelse uden samtykke.
Jeg er i stedet af den principielle holdning, at sager om anbringelse bør be-
handles i kommunen, da de har helhedskendskabet til barnet og familien m.v.
Jeg kan blive bekymret for, hvordan der skal skabes sammenhæng i indsatsen,
hvis familieretshuset eller et separat nævn behandler spørgsmålet om anbrin-
gelse, mens kommunen står for øvrige sociale indsatser for barnet eller den
unge, fx forebyggende indsatser, støtte til barnet under anbringelsen og støtte-
person til forældre. Hertil kommer, at der er risiko for, at det vil forlænge sags-
behandlingstiden betydeligt, hvis et selvstændigt nævn skal have overdraget
sagsmateriale fra kommunen, og samtidig skal have adgang til at anmode om
nye oplysninger, udredninger mv. som grundlag for indstilling og afgørelse.
Dette vil ikke være til gavn for udsatte børn og unge.
Samtidig har vi med de gældende regler allerede i dag et uafhængigt børn og
unge-udvalg, der træffer afgørelse i de mest indgribende sager på børneområ-
det, såsom i sager om anbringelse uden samtykke. Børn og unge-udvalget be-
står af en byretsdommer, to pædagogisk-psykologisk sagkyndige og to med-
lemmer af kommunalbestyrelsen.
1