Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1930554_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-
Billes talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Åbent samråd i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget
Den 23. august 2018 kl. 12-13:15
15-20 minutter
Værelse 1-133 på Christiansborg.
Samrådsspørgsmålet:
”Mener
ministeren, at han lever op til sine forpligtelser som
minister, når han sætter ministeriets embedsmænd til [at] foretage
beregninger på politiske forslag, som er droppet af regeringen?
Der henvises bl.a. til artiklerne ”En lækket mail,
liberale idéer og
en minister, der vil være rustet til tænderne” bragt i JP den 3. juli
2018 og ”Minister anklages for at misbruge sine embedsfolk til at
lave LApolitik” bragt i Politiken
den 4. juli 2018.”
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0002.png
Indledning
Tak for ordet, og tak til spørgeren for det retoriske
spørgsmål:
”Mener
ministeren, at han lever op til sine forpligtelser som
minister, når han sætter ministeriets embedsmænd til [at]
foretage beregninger på politiske forslag, som er droppet af
regeringen?”
Jeg hæfter mig ved, at spørgeren mener, at der er forslag,
som er droppet af regeringen.
Vi kan jo sikkert have en lang filosofisk snak om, hvilke
forslag spørgeren
mener, tror
og
håber
på, at regeringen
har droppet.
Nu er det på den anden side sådan, at jeg som medlem af
regeringen præcist
ved,
hvilke forslag vi ikke arbejder med
aktuelt, og hvilke der ligger i støbeskeen.
Nogle forslag er på idéstadiet hos mig
Nogle forslag er på idéstadiet hos andre ministre.
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0003.png
Andre forslag igen er på vej ud over rampen.
Endelig kan spørgeren ikke lægge til grund, at jeg har
intentioner om at fremsætte et politisk forslag, fordi jeg
beder om at få effekten belyst.
Der kan være mange andre årsager til, at jeg beder om at få
belyst effekterne af ændrede regler.
I resten af min besvarelse, vil jeg bevare spørgsmålet om
mine forpligtelser som minister ved brug af embedsmænd.
Forpligtelser ved ministerens brug af embedsmænd
En minister har mange opgaver og forpligtelser.
Det er heldigvis let at svare på, om jeg lever op til mine
forpligtelser ved brug af embedsmænd.
Det korte svar er, at ja, jeg lever op til mine forpligtelser som
minister.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0004.png
Det gør jeg også, når jeg trækker på embedsapparatet for
at blive klogere på, hvordan forskellige forslag virker, og for
at føre politik som minister i en regering.
Det har jeg også gjort i forbindelse med de konkrete
bestillinger, der har ført til artiklerne, som
samrådsspørgsmålet henviser til.
Uddybende om brug af embedsmænd
Reglerne om, hvordan ministre kan bruge deres
embedsmænd, er beskrevet i en række betænkninger,
videnskabelige udredninger og redegørelser til Folketinget.
Jeg har redegjort herfor i detaljer i svaret på udvalgets
spørgsmål 547.
Statsministeren har også redegjort for reglerne i svaret på S
904
et spørgsmål stillet af Christine Antorini.
Her fremgår det, at
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0005.png
” …
embedsværket kan yde bistand i alle forhold, der
knytter sig til en ministers funktion som minister. Der kan
ydes bistand, uanset om ministeren optræder som
forvaltningschef, som ressortminister eller som
regeringsmedlem. Embedsværket må således gerne bistå
en minister med faglige argumenter til at underbygge
ministerens politiske holdning i en sag, analysere forskellige
initiativer og formulere ministerens politiske holdning i
forbindelse med regeringsarbejdet, herunder i forhold til
emner, der ikke hører under ministerens ressort.”
Jeg synes, at retningslinjerne er fornuftige og i bund og
grund ret lige til.
De baserer sig grundlæggende på, at vores styreform i
Danmark er et parlamentarisk demokrati, hvor
centraladministrationens rolle er at betjene den til enhver tid
siddende regering og dens ministre.
En minister har derfor mulighed for at trække på
embedsmændene i en række sammenhænge.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0006.png
Som det fremgår af mit skriftlige svar på udvalgets
spørgsmål 547, er der faktisk ret mange tilfælde, hvor en
minister har mulighed for at få bistand fra embedsapparatet.
Embedsmænd skal optræde loyalt over for regeringen og
ministrene samt yde faglig bistand og politisk rådgivning, så
ministeren kan løse sine opgaver som minister.
Jeg har også mulighed for at trække på embedsmændene
til brug for udviklingen af den politik, jeg skal føre som
minister i regeringen.
Jeg synes, at det er fornuftigt og rimeligt, og det er ikke
bare, fordi jeg aktuelt har glæden af at sidde i regering.
Det er sund fornuft, at en demokratisk valgt regering har
den mulighed.
Alle har en interesse i, at regeringens lovforslag og udspil er
fagligt velbelyst.
Det er også klart, at man som minister
ikke
må bruge sit
embedsapparat til rene partipolitiske aktiviteter.
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0007.png
I mit svar på spørgsmål 547 kan særligt interesserede se
eksempler på, hvad rene partipolitiske aktiviteter er og ikke
er.
I svaret står blandt andet, at rene partipolitiske aktiviteter,
som det almindelige embedsværk f.eks. bør afstå fra,
omfatter
… ”rådgivning
og bistand til ministeren i relation til
ministerens valgkreds samt forberedelse og gennemførelse
af dennes personlige valgkamp. Det almindelige
embedsværk bør således ikke f.eks. skrive taler til
ministerens interne partiarrangementer, udforme indlæg fra
ministeren i interne partipublikationer om forhold, der ligger
uden for ministerens ressort, eller bidrage til strategiske
overvejelser i relation til ministerens personlige valgkamp.”
Men det er altså ikke en partipolitisk aktivitet, hvis jeg som
økonomi- og indenrigsminister, til brug for den politik jeg
skal føre i regeringen, eller mine overvejelser i øvrigt, beder
om at få belyst, hvordan forskellige forslag virker på
beskæftigelse og velstand. Det er en ministeriel opgave.
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0008.png
Det burde være oplagt for alle
og især når den siddende
regering har to ambitiøse målsætninger for beskæftigelse
og velstand.
Hvad betyder det, at embedsapparatet er partipolitisk
neutralt?
De almindelige embedsmænd skal være partipolitisk
neutrale.
Men der er ingen konflikt mellem det, at vi har et partipolitisk
neutralt embedsapparat, og at en minister kan få faglig
bistand og politisk-taktisk rådgivning.
Partipolitisk neutralitet betyder blandt andet, at der skal
være konsistens i den faglige rådgivning før og efter et
ministerskifte.
En minister kan altså
ikke
bestille et bestemt resultat af en
faglig vurdering.
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0009.png
Partipolitisk neutralitet betyder også, at embedsapparatet
ikke kan bistå en minister med opgaverne inden for
partiorganisationen eller i forbindelse med kampagnen
under et folketingsvalg.
Min egen erfaring
både som parlamentariker i opposition
og som minister
er, at vi i Danmark har et partipolitisk
neutralt embedsapparat. Både af navn og af gavn.
Vi fik i Liberal Alliance i sin tid en socialdemokratisk
finansminister til at regne vores økonomiske plan igennem.
Vi var selvfølgelig glade for, at vi fik Finansministeriets ord
for, at planen hang sammen.
Men en sådan faglig blåstempling er jo kun noget værd,
hvis den er uafhængig af, hvem der sidder i
ministerkontoret.
Det er naturligvis også sådan i Økonomi- og
Indenrigsministeriet under min ledelse, at man ikke kan
bestille et bestemt resultat af en faglig vurdering.
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0010.png
Jeg har nu været økonomi- og indenrigsminister i mere end
600 dage.
Jeg har i den tid bestilt rigtigt mange faglige beregninger og
vurderinger. Men aldrig et bestemt resultat.
Og partierne uden for regeringen er også velkomne til at få
belyst og gennemregnet deres forslag og ideer af
embedsapparatet.
Det kræver blot, at der bliver stillet et spørgsmål til den
relevante minister.
Ja, og så skal man selvfølgelig også kunne leve med, at
forslagene bliver målt og vejet på lige fod med alle andres
forslag.
Der er ikke mulighed for at snyde på vægten.
Kritik fra spørgeren i pressen
Inden jeg slutter af, vil jeg lige benytte lejligheden til at
kommentere på noget af den kritik, som har været fremsat i
pressen.
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0011.png
Spørgeren er citeret for følgende:
”Jeg kan kun finde et eneste af de mange forslag, som
henhører under økonomi- og indenrigsministerens ressort,
og det er forslaget om at sløjfe statens refusion til
kommunerne.
Resten henhører, så vidt jeg kan se, under andre ministre”
Nu kan jeg jo ikke vide, om citatet er korrekt eller ej, men
svare
det gør jeg gerne.
Jobbet som økonomi- og indenrigsminister er i sagens natur
tværgående.
Som økonomi- og indenrigsminister i en koalitionsregering
er denne tværgående rolle endnu stærkere.
Jeg er en del af regeringens økonomi- og
koordinationsudvalg, og jeg er formand for regeringens
ministerudvalg for parallelsamfund.
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0012.png
Jeg er medlem af Disruptionrådet, ministerudvalget for
udflytning af statslige arbejdspladser og ministerudvalget for
offentligt fornyelse.
Så en stor del af en økonomi- og indenrigsministers arbejde
er at interessere sig for og have en mening om andre
ressortområder end mit eget.
Og embedsmændene må naturligvis gerne hjælpe mig med
det, som er en del af mit job. Det er faktisk deres job.
Det følger også af den skriftlige besvarelse fra
statsministeren, som jeg refererede tidligere. Jeg henviser
her til statsministerens besvarelse af spørgsmål S 904.
Spørgeren er også citeret for at have sagt:
”Jeg
vil kalde ministeren i samråd om, hvorvidt han virkelig
synes, det er i orden at misbruge sine embedsmænd på
den måde”
Jeg har i min mundtlige og skriftlige besvarelse gjort rede
for, hvorfor jeg opfylder mine forpligtelser som minister.
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0013.png
Et ord som misbrug er
set fra min stol
et meget groft
udfald.
Ikke mindst fordi spørgeren ikke kan have haft indsigt i
sagen på det tidspunkt, hvor udtalelsen er faldet.
Jeg vil også tillade mig at pege på, at hvis den enkelte
embedsmand bliver i tvivl om, hvorvidt det der foregår, er i
overensstemmelse med reglerne, er der en række
muligheder for at få en sådan tvivl afklaret.
For selvfølgelig kan den enkelte medarbejder komme i tvivl
ude i den virkelige verden.
Derfor vil det, som jeg ser det, være naturligt, at den enkelte
medarbejder i tvivlstilfælde benytter muligheden for at gå til
sin chef. Det er da også den procedure, der er beskrevet i
afsnittet om ansvar og ledelse i Kodeks VII.
12
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0014.png
Og hvis medarbejderen ikke er enig i sin chefs vurdering, så
er der mulighed for at gå til sin chefs chef,
departementschefen, sin tillidsrepræsentant eller
fagforening og i sidste ende mig.
Jeg har sagt det i mit ministerium, og lad mig også sige det
her i udvalget.
Hvis nogen i mit ministerium mener, at der foregår noget,
som ikke lever op til reglerne, forventer jeg, at de tager det
op, og om nødvendigt siger fra.
I dette konkrete tilfælde har man imidlertid valgt at følge en
anden fremgangsmåde.
Det kan man jo fundere længe over, men jeg foretrækker nu
at holde mig til fakta.
”Trussel”
og anonyme henvendelser
Jeg kan konstatere, at der tilsyneladende er en
medarbejder i Økonomi- og Indenrigsministeriet, der
uden
at orientere nogen
har optaget, hvad der er blevet sagt på
interne møder.
13
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0015.png
Og at denne medarbejder eller en anden har valgt at gå til
pressen.
Jeg kan også konstatere, at jeg har modtaget en
henvendelse, jeg opfatter som en form for trussel.
En, der fremtræder som en anonym medarbejder i
ministeriet, har meddelt mig, at læk fra mit ministerium
stopper, hvis jeg fyrer ministeriets departementschef.
Vi har også i ministeriet modtaget anonyme henvendelser,
der indeholder mails, der fremtræder, som om den eller de
pågældende tilsyneladende har været i korrespondance
med folketingsmedlemmer, der sidder i dette udvalg.
De pågældende folketingsmedlemmer har af mit
ministerium fået en personlig orientering herom i
forlængelse af databeskyttelsesforordningens regler.
Herudover har en stor del af medarbejderne i Økonomi- og
Indenrigsministeriet
og en række medarbejdere i flere
andre ministerier, styrelser, Nationalbanken og sågar
14
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0016.png
private konsulenthuse
modtaget mails som led i chikane
af ministeriet samt navngivne medarbejdere og chefer.
Vi kan i sagens natur ikke vide, hvor mange der samlet set
har modtaget en eller flere mails. Et forsigtigt slag på tasken
er, at der er tale om mindst 150 personer.
Hvis man har interesse i at få indblik i denne chikanøse
adfærd, så er man velkommen på mit kontor i ministeret,
hvor der ligger en mappe med et udpluk af denne chikane.
Her kan man også se, hvordan det, der for de involverede
folketingsmedlemmer må fremstå som en fortrolig
korrespondance om dette samråd, rask væk bliver sendt
videre til ministeriet af den eller de anonyme involverede.
Jeg vil ikke her sidde og gætte på, hvad der får den ene
eller den anden til at udøve systematisk og anonym
chikane.
15
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0017.png
Jeg kan bare sige, at hvis man ønsker at hejse et flag, fordi
man tror, at reglerne ikke bliver overholdt, ja så er det noget
helt andet, end den fremgangsmåde der rent faktisk er
blevet fulgt i denne sag. Og efter min mening kan chikane
aldrig være svaret.
Det håber jeg, at spørgeren og andre medlemmer af dette
udvalg er enig med mig i.
Ønske om nye regler?
Nu tilbage til forpligtelserne som minister.
Som jeg har redegjort for, så er reglerne for brug af
embedsmænd ret klare.
Det er legitimt, hvis man ønsker sig nogle andre regler.
Hvis spørgeren eller andre kommer med et konkret forslag,
så vil jeg selvfølgelig forholde mig til det.
Men jeg synes sådan set, at reglerne er ret klare og
hensigtsmæssige.
16
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0018.png
Og jeg vil hellere bruge mine kræfter på at løse rigtige
problemer for rigtige mennesker, fx i regeringens arbejde
med at bekæmpe parallelsamfund og skabe vækst og
velstand i det danske samfund.
Afslutning
Når man påtager sig et regeringsansvar, så giver det både
muligheder og forpligtelser.
Enhedslisten annoncerede i sidste uge, at partiet er klar til
at rykke ind i Statsministeriet.
Det betyder, så vidt jeg kan regne ud, at vi nu er i den
situation, at alle de nuværende partier i Folketinget har
meldt sig klar til at påtage sig et regeringsansvar.
På Danmarks vegne håber jeg ikke, at Enhedslisten får
mulighed for at udrulle sin politik fra Prins Jørgens Gård.
Men jeg synes, det er glædeligt, hvis alle partier reelt er klar
til at påtage sig det ansvar, der hører med til at sidde i
regering.
17
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0019.png
Indtil videre kunne spørgeren sikkert se mange fordele i, at
de regeringsbærende partier blev tvunget til at fralægge sig
alle partipolitiske holdninger, så snart regeringen er valgt og
udpeget.
Men jeg må desværre skuffe sådanne forhåbninger.
Jeg arbejder systematisk for at fremme Liberal Alliances
politik inden for de rammer, som vi har aftalt med vores
regeringspartnere i regeringsgrundlaget.
Jeg tror, at mange ministre fra både rød og blå blok har
taget deres partipolitiske holdninger med ind i
regeringskontorene.
Den adfærd er ikke alene i overensstemmelse med de
forpligtelser, som en minister har.
Vi bør forvente det af alle ministre, fordi folkestyret og
demokratiet er bedst tjent på den måde.
En minister skal ikke være parti- eller holdningsløs. En
minister skal være politiker.
18
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/8-18 om embedsmænds beregninger af politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1930554_0020.png
Tak for ordet.
19