Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1938135_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 438
Doknr.
20357
Dato
13-09-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 22. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 567 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 567:
”I forlængelse af en konkret henvendelse fra en borger i Kalundborg
Kommune, hvor
vedkommende fortæller, at han skrev til det kommunale tilsyn i august 2017 og nu har
fået at vide, at der måske først kommer svar og en afgørelse fra Ankestyrelsen den 1.
december 2018, bedes ministeren oplyse, om det er almindeligt med en svartid på
mellem et år til halvandet på en henvendelse fra en borger til det kommunale tilsyn i
Ankestyrelsen? Vil ministeren desuden redegøre for, hvor lange ventetider der er på
afgørelser i det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen, og hvordan ventetiderne har udvik-
let sig fra 2015 og frem til i dag?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har bl.a. oplyst, at Ankestyrelsen afslutter de fleste sager i det kommu-
nale og regionale tilsyn inden for ca. 24 uger. Sagsbehandlingstiden for tilsynssager
om aktindsigt overstiger kun 40 arbejdsdage for ganske få sagers vedkommende, mens
sagsbehandlingstiden for mere komplekse tilsynssager inden for andre områder dog
kan overstige 1-1�½ år.
Sagsbehandlingstiden opgøres som tiden mellem den dato, Ankestyrelsen modtager en
henvendelse, og den dato, hvor sagen bliver afsluttet af Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har hertil bemærket, at sagsbehandlingstiden for sager, der behandles i
det kommunale og regionale tilsyn, varierer meget fra sag til sag, og sagsbehandlings-
tiden kan i visse sager afvige en del fra den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Sags-
behandlingstiden afhænger af flere forskellige forhold som for eksempel sagens kom-
pleksitet, antallet af involverede i sagen, om der er behov for at indhente redegørelser
eller yderligere oplysninger, herunder oplysninger fra andre myndigheder, som erfa-
ringsmæssigt kan tage forholdsvis lang tid. Omvendt afviser Ankestyrelsen nogle sager
kort tid efter modtagelsen af henvendelsen, hvilket trækker den gennemsnitlige sags-
behandlingstid ned.
Ankestyrelsen afviser sager i det kommunale og regionale tilsyn, hvis Ankestyrelsen
ikke ud fra de foreliggende oplysninger finder, at der er tilstrækkelig anledning til at
rejse en tilsynssag, eller hvis Ankestyrelsen ikke er kompetent til at behandle sagen,
hvilket f.eks. kan være tilfældet, hvis henvendelsen ikke vedrører en myndighed, som
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om det er almindeligt med en svartid på mellem et år til halvandet på en henvendelse fra en borger til det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen, til økonomi- og indenrigsministeren
1938135_0002.png
Ankestyrelsen fører tilsyn med, eller hvis en anden særlig klage- eller tilsynsmyndig-
hed kan behandle sagen.
Ankestyrelsen har hertil bl.a. oplyst følgende om baggrunden for de aktuelle sagsbe-
handlingstider i det kommunale og regionale tilsyn og Ankestyrelsens arbejde med at
nedbringe disse:
”Siden
ressortoverførslen af det kommunale og regionale tilsyn til Ankestyrelsen den 1. april
2017 er der blevet tilført ressourcer fra andre sagsområder i Ankestyrelsen med henblik på at
nedbringe antallet af verserende tilsynssager, herunder særligt tilsynssager om aktindsigt.
Samtidig har det ved en særlig indsats vedrørende behandlingen af tilsynssager om aktindsigt
siden februar 2018 været muligt at opfylde en målsætning om, at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for almindelige tilsynssager om aktindsigt ikke må overstige 20 arbejdsdage og for
øvrige, mere komplicerede sager ikke må overstige 40 arbejdsdage.
Ankestyrelsen arbejder også målrettet på at nedbringe antallet af øvrige verserende tilsynssager.
I 2. kvartal af 2018 blev langt hovedparten af sager indkommet i 2014
2015 afsluttet, og Anke-
styrelsen vil i resten af 2018 have fokus på afvikling af de ældste sager. Det forventes således, at
alle verserende sager, som er indkommet før 2017, vil blive afsluttet i indeværende år.”
Ankestyrelsen har om baggrunden for de aktuelle sagsbehandlingstider i det kommu-
nale og regionale tilsyn videre peget på, at det kommunale og regionale tilsyn efter
sammenlægningen af de fem regionale statsforvaltninger i 2013 har været udfordret af
en stor stigning i antallet af henvendelser uden tilsvarende merbevilling. Det har sær-
lig drejet sig om sager om klager over kommuners og regioners afgørelser om aktind-
sigt efter offentlighedsloven.
Der kan her henvises til tabel 1 med Ankestyrelsens oplysninger om udviklingen i det
samlede antal nye sager i det kommunale og regionale tilsyn i perioden 2013-1. halvår
2018:
Tabel 1
Samlede antal indkomne sager til det kommunale og regionale tilsyn 2013- 1. halvår 2018
2013
Antal sager
Kilde: Ankestyrelsen
2014
2194
2015
2109
2016
2179
2017
2006
1. halvår 2018
998
1618
Endelig har Ankestyrelsen oplyst følgende om den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
i det kommunale og regionale tilsyn i perioden 2015-1. halvår 2018:
Tabel 2
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i det kommunale og regionale tilsyn 2015-1. halvår 2018 (uger)
2015
Gennemsnit i uger
Kilde: Ankestyrelsen
2016
28
2017
24,8
1. halvår 2018
23,4
21,2
Som det fremgår af tabel 2, er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for Ankestyrel-
sens behandling af sager i det kommunale og regionale tilsyn faldende.
Jeg forventer, at Ankestyrelsen vil fastholde det momentum og nedbringe sagsbehand-
lingstiden for sager i det kommunale og regionale tilsyn yderligere. Bl.a. kan den æn-
dring af Ankestyrelsens rammer for sagsudvælgelsen som led i det kommunale og
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om det er almindeligt med en svartid på mellem et år til halvandet på en henvendelse fra en borger til det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen, til økonomi- og indenrigsministeren
1938135_0003.png
regionale tilsyn, som ved en lovændring blev indført den 1. april 2017, og som gælder
for henvendelser, der modtages fra og med den 1. april 2017, forhåbentligt bl.a. have
en positiv effekt på Ankestyrelsens sagsbehandlingstid på området. Det vil dog afhæn-
ge af karakteren af de henvendelser, som Ankestyrelsen modtager, da Ankestyrelsen
ikke vil kunne afvise at rejse en sag under henvisning til ressourcemæssige forhold.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil fortsat løbende følge udviklingen i Ankestyrel-
sens sagsbehandlingstid også på dette område med henblik på at fastholde den positi-
ve udvikling af behandlingen af disse sager, herunder ved at det ledelsesmæssige fokus
fastholdes.
Endelig vil jeg gerne nævne, at regeringen generelt har et ønske at nedbringe sagsbe-
handlingstider til gavn for borgere og virksomheder. Regeringen har derfor i forslag til
finanslov for finansåret 2019 foreslået at tilføre midler til Ankestyrelsen. Midlerne skal
bl.a. være målrettet nedbringelse af sagsbehandlingstiden for Ankestyrelsens behand-
ling af sager om kommunernes og regionernes afgørelser om aktindsigt som led i det
kommunale og regionale tilsyn.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
3