Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 438
Doknr.
20357
Dato
13-09-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 22. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 567 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 567:
”I forlængelse af en konkret henvendelse fra en borger i Kalundborg
Kommune, hvor
vedkommende fortæller, at han skrev til det kommunale tilsyn i august 2017 og nu har
fået at vide, at der måske først kommer svar og en afgørelse fra Ankestyrelsen den 1.
december 2018, bedes ministeren oplyse, om det er almindeligt med en svartid på
mellem et år til halvandet på en henvendelse fra en borger til det kommunale tilsyn i
Ankestyrelsen? Vil ministeren desuden redegøre for, hvor lange ventetider der er på
afgørelser i det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen, og hvordan ventetiderne har udvik-
let sig fra 2015 og frem til i dag?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har bl.a. oplyst, at Ankestyrelsen afslutter de fleste sager i det kommu-
nale og regionale tilsyn inden for ca. 24 uger. Sagsbehandlingstiden for tilsynssager
om aktindsigt overstiger kun 40 arbejdsdage for ganske få sagers vedkommende, mens
sagsbehandlingstiden for mere komplekse tilsynssager inden for andre områder dog
kan overstige 1-1�½ år.
Sagsbehandlingstiden opgøres som tiden mellem den dato, Ankestyrelsen modtager en
henvendelse, og den dato, hvor sagen bliver afsluttet af Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har hertil bemærket, at sagsbehandlingstiden for sager, der behandles i
det kommunale og regionale tilsyn, varierer meget fra sag til sag, og sagsbehandlings-
tiden kan i visse sager afvige en del fra den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Sags-
behandlingstiden afhænger af flere forskellige forhold som for eksempel sagens kom-
pleksitet, antallet af involverede i sagen, om der er behov for at indhente redegørelser
eller yderligere oplysninger, herunder oplysninger fra andre myndigheder, som erfa-
ringsmæssigt kan tage forholdsvis lang tid. Omvendt afviser Ankestyrelsen nogle sager
kort tid efter modtagelsen af henvendelsen, hvilket trækker den gennemsnitlige sags-
behandlingstid ned.
Ankestyrelsen afviser sager i det kommunale og regionale tilsyn, hvis Ankestyrelsen
ikke ud fra de foreliggende oplysninger finder, at der er tilstrækkelig anledning til at
rejse en tilsynssag, eller hvis Ankestyrelsen ikke er kompetent til at behandle sagen,
hvilket f.eks. kan være tilfældet, hvis henvendelsen ikke vedrører en myndighed, som