Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
2018234_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
[email protected]
Kirsten Normann Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget har i brev af 20. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 563 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 563:
”Hvor
mange udsatte borgere og borgere på overførselsindkomst har kommunerne
København, Aarhus, Aalborg, Odense og kommunerne i region Hovedstaden,
(undtagen Bornholm og Ishøj) ydet flyttehjælp til, så de kan flytte til Langeland,
Lolland, Ærø, Bornholm, Morsø, Læsø, Guldborgsund, Nord- og Syddjurs, Slagel-
se, Odsherred, Vordingborg, Næstved, Kalundborg, Holbæk og Svendborg kom-
muner i årene 2016, 2017 og første halvår af 2018? Svaret bedes opgjort kommu-
nevis både for så vidt angår afsender- og modtagerkommuner.”
Svar:
Det skal ikke være sådan, at kommuner kan bruger reglerne om flyttehjælp til at
sende udsatte borgere til andre kommuner af økonomiske grunde.
Regeringen indgik derfor i efteråret 2018, som del af aftale om mere enkle og
skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, en aftale
om ændring af flyttehjælpsordningen, således at det fremover bliver tilflytterkom-
munen, der kan bevilge hjælpen.
Tilflytterkommuner skal vurdere grundlaget for at yde flyttehjælp efter samme kri-
terier, som gælder i dag, hvorfor borgere, der af den ene eller anden grund har brug
for at flytte, ikke forhindres i det.
Det er helt afgørende, at borgernes mulighed for at flytte ikke indskrænkes, da det
kan være helt legitimt at flytte til en anden kommune, fx for at nedbringe boligud-
gifterne eller for at øge mulighederne for at komme i beskæftigelse.
De nye regler forventes at træde i kraft i 1. juli 2019.
Efter de gældende regler, kan flyttehjælp gives af fraflytningskommunerne efter §
85 i lov om aktiv socialpolitik.
Der kan ydes økonomisk hjælp til en flytning, som forbedrer ansøgerens eller den-
nes families bolig- eller erhvervsforhold. Herunder en flytning, hvor der flyttes fra
20. februar 2019
J.nr.
18/12265
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om, hvor mange udsatte borgere og borgere på overførselsindkomst har kommunerne København, Aarhus, Aalborg, Odense og kommunerne i region Hovedstaden, (undtagen Bornholm og Ishøj) ydet flyttehjælp til, til beskæftigelsesministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
en bolig med en boligudgift, der ikke svarer til ansøgerens eller familiens økono-
miske formåen, til en bolig med lavere boligudgift.
Det er en betingelse for hjælpen, at hverken ansøgeren eller dennes familie har
økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der er således tale om trangsbestemt
hjælp.
Flyttehjælpen er hos kommunerne bogført på en konto, hvor der også konteres an-
dre udgifter efter aktivlovens bestemmelser i § 81 og § 85.
Der findes således ikke selvstændige registreringer hos kommunerne af, hvilke per-
soner, der konkret får flyttehjælp efter § 85, så besvarelsen hviler på et skøn, som
skal fortolkes med forsigtighed.
I besvarelsen er der taget udgangspunkt i alle modtagere af flyttehjælp. Der er såle-
des tale om personer, der er vurderet af kommunen til at være i en så vanskelig
økonomisk situation, at der er grund til at yde flyttehjælp.
I nedenstående tabel 1 er der angivet et summarisk billede for hele perioden 2016
til 1. juli 2018, fordelt på de grupper af kommuner, der er spurgt om, men også til
landets øvrige kommuner.
Tabel 1 viser altså det skønnede niveau for antal sager i perioden, hvor der er ydet
flyttehjælp og personen flytter til en anden kommune uanset hvor i landet, det er.
Sager, der vedrører flytninger indenfor kommunen, indgår ikke tabellen.
Tabel 1 viser, at der er 3.174 antal sager, hvor personer skønnes at have fået hjælp
til flytning til en anden kommune i hele perioden 2016 til 30. juni 2018.
Af tabel 1 skønnes det yderligere, at der er ydet flyttehjælp i omkring 163 sager til
en flytning fra en af de nævnte fraflytningskommuner til en af de nævnte tilflyt-
ningskommuner. Der er ligeledes ydet flyttehjælp i 107 sager, hvor borgerne er
flyttet den modsatte vej.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om, hvor mange udsatte borgere og borgere på overførselsindkomst har kommunerne København, Aarhus, Aalborg, Odense og kommunerne i region Hovedstaden, (undtagen Bornholm og Ishøj) ydet flyttehjælp til, til beskæftigelsesministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
2018234_0003.png
Tabel 1
Skønnet antal sager med brug af flyttehjælp på tværs af kommunerne efter
aktivlovens § 85 i perioden 2016 til 30. juni 2018.
Tilflytning:
Hovedstadsregionen ekskl. Is- 16 udvalgte Øvrige
høj/Bornholm samt Odense, Aalborg kommuner,
kom- Alle sager
og Aarhus kommune
jf. note 1 muner
Fraflytning:
Hovedstadsregionen ekskl. Is-
høj/Bornholm samt Odense, Aal-
borg og Aarhus kommuner
16 udvalgte kommuner, jf.
note 1
Øvrige kommuner
Alle sager
545
163
362
1.070
107
354
1.006
200
196
559
153
1.094
1.609
460
1.644
3.174
Note 1) Langeland, Lolland, Ærø, Bornholm, Morsø, Læsø, Guldborgsund, Nord- og Syddjurs, Slagelse, Odsherred, Vor-
dingborg, Næstved, Kalundborg, Holbæk og Svendborg kommuner
Anm.: Udgiften er skønnet på baggrund af kommunernes regnskaber, konto 5.72.008. Der er kun medtaget udgifter,
som er registreret med en ydelseskode 85 i KMD, svarende til LAS § 85. Der indgår udgifter, som overstiger
1.000 kr. udbetalt til en borger, der er fyldt 18 år primo året, og som ved udgangen af samme år er flyttet til en
anden kommune, end den, der har afholdt og kontereret udgiften. Det bemærkes, at blandt andet Herning
Kommune ikke bruger KMD til administration af enkeltydelser, og det må forventes at bidrage til usikkerheden
således, at der kan være tale om et lille underkantsskøn.
Kilde: STAR
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3