Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 4237
Doknr.
605168
Dato
04-09-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 14. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 562 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Michael Aastrup Jensen
(V).
Spørgsmål nr. 562:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23/6-18 fra R.H. om en konkret
samværssag, jf. SOU alm. del
–
bilag 312 (fortroligt bilag), herunder besvare
de i henvendelsen stillede spørgsmål?
Svar:
I spørgsmålet henvises til en henvendelse om en konkret sag, som jeg finder det rig-
tigst ikke at kommentere konkret på.
Generelt kan jeg oplyse, at sager om forældremyndighed og barnets bopæl behandles
efter forældreansvarsloven. En ansøgning om ændring af forældremyndighed eller
barnets bopæl indgives til Statsforvaltningen. Statsforvaltningen tilbyder forældrene
konflikthåndtering, så de selv kan finde en løsning, men lykkes det ikke forældrene at
blive enige om, hvem der skal have forældremyndigheden, eller hvor barnet skal bo,
kan de bede Statsforvaltningen om at sende sagen videre til retten. Den endelige af-
gørelse om forældremyndighed eller barnets bopæl træffes således af retten, jf. foræl-
dreansvarslovens § 17, stk. 1.
Jeg kan videre oplyse, at alle, der får kendskab til, at et barn udsættes for vanrøgt
eller nedværdigende behandling, har pligt til at underrette kommunen om sin bekym-
ring. Det samme gælder hvis barnet lever under forhold, der kan bringe dets sundhed
eller udvikling i fare. Det er kommunens ansvar at vurdere, om der på baggrund af en
underretning er grund til at antage, at et barn eller en ung har behov for særlig støtte,
og om underretningen således giver anledning til at foretage en børnefaglig undersø-
gelse og iværksætte eventuelle foranstaltninger.
Det er altså ikke alle underretninger, der nødvendigvis fører til, at der startes en sag
eller iværksættes støtte. Hvis en underretning imidlertid giver grund til at antage, at et
barn eller en ung har behov for særlig støtte, så er kommunen forpligtet til at reagere
af hensyn til barnets bedste.
Kommunen skal vælge den eller de hjælpeforanstaltninger, som bedst kan løse bar-
nets problemer og behov. Kommunen kan iværksætte støtte og hjælp efter servicelo-