Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1926704_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 3360
Doknr.
546578
Dato
07-08-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. juli 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 547 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 547:
”Vil ministeren redegøre for lovgivning og evt. vejledninger om ministres brug af
em-
bedsmænd i forbindelse med ministerens partipolitiske aktiviteter, som f.eks. udar-
bejdelse af ministerens eget partis politiske forslag?”
Svar:
1.
I publikationen
Syv centrale pligter for embedsmænd i centraladministrationen
Kodex VII,
der er udgivet af Finansministeriet, september 2015, er der inden beskri-
velsen af de enkelte pligter et afsnit om centraladministrationens rolle i det danske
demokrati. I dette afsnit er blandt andet på side 8 ff. anført følgende:
”Embedsmænd
i centraladministrationen arbejder i en politisk ledet organisation, hvor ministe-
ren er den øverste chef, og hvor ministeren samtidig er medlem af en regering og ansvarlig over
for Folketinget. I overensstemmelse med princippet om ministeransvar har ministeren instruk-
tionsbeføjelse over embedsværket, der tilsvarende har en lydighedspligt over for ministeren.
Embedsmænd i ministeriernes departementer og styrelser skal kort sagt professionelt og loyalt
rådgive og bistå den til enhver tid siddende regering og dens ministre inden for lovgivningens
rammer.
Embedsmænd skal arbejde for deres minister
Embedsmænd har pligt til at yde bistand til deres minister. De skal yde faglig bistand og politisk
rådgivning, så ministeren kan løse sine opgaver som minister. De skal bistå med udvikling af
faglige beslutningsgrundlag for nye politiske initiativer, politisk og faglig rådgivning i forbindel-
se med forhandlinger med Folketingets partier, svar på spørgsmål fra Folketinget, konkrete
forvaltningsafgørelser og med taler og interviews.
Og embedsmænd har pligt til at være loyale over for regeringen og dens ministre og skal være
lydhøre over for deres ønsker. Embedsmændene skal inden for lovgivningens rammer tage ud-
gangspunkt i ministerens politiske linje, når de rådgiver og bistår ministeren.
Embedsmænd skal arbejde inden for lovgivningens rammer
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om at redegøre for lovgivning og evt. vejledninger om ministres brug af embedsmænd i forbindelse med ministerens partipolitiske aktiviteter, som f.eks. udarbejdelse af ministerens eget partis politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1926704_0002.png
Ministre har ikke kun et politisk ansvar over for Folketinget. Danmark er en retsstat, hvor mini-
stre har et retligt ansvar for at overholde ministeransvarlighedsloven og lovgivningen i øvrigt.
Ministeransvarlighedsloven fastlægger bl.a., at ministre ikke må give Folketinget urigtige eller
vildledende oplysninger, og at de under Folketingets behandling af en sag ikke må fortie oplys-
ninger, der er af væsentlig betydning for Folketingets bedømmelse af sagen.
Af samme grund skal embedsmændenes rådgivning og bistand til ministeren holde sig inden for
lovgivningens grænser samt de grundlæggende normer, der gælder i centraladministrationen
om bl.a. faglighed og partipolitisk neutralitet. I denne forbindelse skal fremhæves forvaltnings-
loven, som understøtter borgernes retssikkerhed, og offentlighedslovens regler, som bl.a. under-
støtter offentlighedens kontrol med den offentlige forvaltning og mediernes formidling af in-
formationer til offentligheden.
Embedsmænd skal leve op til værdierne i vores folkestyre og skal med høj integritet udføre de-
res pligter.”
2.
Af betænkning nr. 1443/2004 om embedsmænds rådgivning og bistand, afsnit 5.1.1,
side 136-137, fremgår det om de gældende regler om embedsmænds rådgivning og
bistand blandt andet, at der ikke i lovgivningen er et samlet regelsæt om, hvilke græn-
ser der gælder for embedsværkets rådgivning og bistand til regeringen og dens mini-
stre.
Reglerne om embedsmænds rådgivning og bistand, som dels er af retlig karakter, dels
af politisk-parlamentarisk eller såkaldt etisk karakter, er navnlig udviklet på grundlag
af administrativ praksis i lyset af almindelige forestillinger om, hvad der efter grund-
læggende hensyn på område må anses for korrekt og hensigtsmæssigt.
Reglerne er identificeret og nærmere beskrevet i en række betænkninger, videnskabe-
lige udredninger og redegørelser til Folketinget.
3.
Af samme betænkning, afsnit 5.1.2, side 138-139, fremgår følgende om de grund-
læggende hensyn bag reglerne om embedsmænds rådgivning og bistand:
”De regler, der bestemmer grænserne for embedsværkets bistand til regeringen og dens mini-
stre, kan siges navnlig at hvile på tre grundlæggende hensyn:
For det første
er der hensynet til, at ministerstyret kan fungere. Det er bl.a. karakteristisk for det
danske ministerstyre, at ministeren både i politisk og retlig henseende har et udstrakt ansvar for
sit område, samtidig med at ministeren er den eneste person i ministeriet med demokratisk
legitimitet. Om ministeransvaret henvises til kapitel 8.3.
Embedsmændene er bl.a. ansat for at bistå den politiske ledelse, og der sker ikke udskiftninger i
det almindelige embedssystem i forbindelse med regeringsændringer og ministerskifter. For at
ministeren kan opfylde de krav, der stilles
og dermed for, at ministerstyret kan fungere
er
det nødvendigt, at skiftende ministre kan påregne at modtage loyal bistand til brug for udførel-
sen af alle deres opgaver, herunder gennemførelsen af regeringens politik.
For det andet
bør politiske beslutninger, som ministeren deltager i, bygge på et solidt fagligt
grundlag. Det er således afgørende, at der er det nødvendige og relevante overblik over f.eks.
den pågældende sags faktiske omstændigheder, over den påtænkte beslutnings overensstem-
melse med relevante retsregler og over de økonomiske og administrative konsekvenser mv. af
beslutningen.
For det tredje
er der hensynet til embedsværkets partipolitiske neutralitet, integritet og trovær-
dighed. Det er således en grundlæggende erfaring, at det politisk-administrative system kun kan
fungere, hvis der er tillid til fagligheden og korrektheden i administrationens arbejde. Tillid til
centraladministrationens troværdighed og partipolitiske neutralitet er herunder også en betin-
gelse for, at forskellige regeringer eller ministre kan lade sig rådgive af det samme embedsværk.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om at redegøre for lovgivning og evt. vejledninger om ministres brug af embedsmænd i forbindelse med ministerens partipolitiske aktiviteter, som f.eks. udarbejdelse af ministerens eget partis politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1926704_0003.png
De regler og normer, der gælder for embedsværkets bistand til regeringen og dens ministre, kan
siges at bygge på en balance mellem de anførte hensyn.”
4.
Af den nævnte betænkning, afsnit 5.2.2, side 158, fremgår blandt andet følgende om
det almindelige embedsværks rådgivning og bistand vedrørende ministerens forskelli-
ge funktioner:
”For at embedsværket kan yde rådgivning og bistand til ministeren, er det en forudsætning, at
der er tale om en ”sag” i ministeriet. Heri ligger, at embedsværkets rådgivning og bistand skal
have berøring med ministerens funktioner som minister, dvs. ministerens opgaver som forvalt-
ningschef og regeringsmedlem. Embedsværket bør således ikke yde rådgivning og bistand, der
ikke er knyttet til disse funktioner, jf.
Det almindelige embedsværk kan rådgive om både indholdsmæssige og politisk-taktiske aspek-
ter af en sag.
Indholdsmæssige spørgsmål omfatter f.eks. retlige, økonomiske eller andre faglige problemstil-
linger. Rådgivning og bistand af denne karakter vil i praksis ofte ske i sammenhæng med mini-
sterens eller regeringens egne planer eller overvejelser om gennemførelse af politiske initiativer,
f.eks. fremsættelse af lovforslag eller fremlæggelse af redegørelser. Rådgivningen behøver imid-
lertid ikke at være begrænset til regeringens egne initiativer, men kan også være knyttet til initi-
ativer fra andre, f.eks. Folketingets partier eller interesseorganisationer, eller til udtalelser i
medierne.”
5.
Om ministerens funktion som regeringsmedlem fremgår af samme betænkning,
afsnit 5.2.2.2, side 159-160:
”En
minister varetager som medlem af regeringen en række funktioner i samarbejde med øvrige
ministre. Det indebærer blandt andet realisering af regeringens politik, som den fremgår af
regeringsgrundlag mv., f.eks. gennem fremsættelse af lovforslag. Hertil kommer koordination af
initiativer på tværs af ressortområder, videreudvikling af regeringens politik samt politisk-
taktiske overvejelser i relation til blandt andet oppositionen i Folketinget, organisationerne,
medierne og offentligheden.
Det er udvalgets opfattelse, at embedsværket i vid udstrækning kan og skal bidrage med rådgiv-
ning og bistand i relation til ministerens funktioner som regeringsmedlem. Det er af væsentlig
betydning for gennemførelsen af regeringens politik og sikringen af den overordnede sammen-
hæng, at der sker en koordination af initiativer på tværs af ressortområder.] For ministrene
indebærer denne funktion bl.a. deltagelse i ministerudvalg, arbejdsgrupper og andre fora. I disse
tilfælde kan der være behov for rådgivning og bistand fra det almindelige embedsværk i relation
til opgaver, der ligger uden for det enkelte ministeriums ressort. Det er i disse tilfælde ikke en
forudsætning for det almindelige embedsværks rådgivning og bistand til ministeren, at den
pågældende sag har en direkte relation til ministeriets ressort, men det er en forudsætning, at
der er tale om en sag, der vedrører ministerens deltagelse i regeringsarbejdet.
En række regeringsfunktioner har en vis partipolitisk karakter. Det drejer sig bl.a. om relationer
mellem regeringsparterne i koalitionsregeringer, herunder koordination af politiske udmeldin-
ger i regeringen og Folketinget. Det kan også dreje sig om overvejelser i relation til valgkampe,
hvor overvejelserne ikke er knyttet til gennemførelse af regeringens politik.
På disse områder vurderer udvalget, at almindelige embedsmænds rådgivning og bistand må
afhænge af spørgsmålets nærmere karakter. Således kan almindelige embedsmænd bidrage,
hvis rådgivningen er relateret til gennemførelse af regeringen politik, herunder spørgsmål af
politisk-taktisk karakter i relation til f.eks. politiske holdninger i koalitionen. Hvis der imidlertid
f.eks. er tale om spørgsmål om regeringens vælgertilslutning i befolkningen eller strategiske
overvejelser om valgkampe, bør det almindelige embedsværk afholde sig fra at yde rådgivning
og bistand til ministeren og regeringen.”
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om at redegøre for lovgivning og evt. vejledninger om ministres brug af embedsmænd i forbindelse med ministerens partipolitiske aktiviteter, som f.eks. udarbejdelse af ministerens eget partis politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1926704_0004.png
6.
Om ministerens funktion som partipolitiker fremgår af samme betænkning, afsnit
5.2.2.3, side 160-162, blandt andet følgende om det almindelige embedsværks rådgiv-
ning og bistand:
”Ministeren har i praksis funktioner som partipolitiker, som ikke eller kun indirekte er knyttet
til funktionen som minister eller medlem af regeringen. Dette gælder dels ministerens interne
position som politiker i sit parti, dels positionen som (lokal) politiker, der søger valg til Folke-
tinget.
Ministre udpeges typisk blandt de mest fremtrædende politikere i det pågældende regeringspar-
tis folketingsgruppe eller partiorganisation. I koalitionsregeringer vil lederne af de deltagende
partier og andre personer med fremtrædende tillidsposter således ofte være ministre. Nogle
ministre har derfor en række opgaver i relation til ledelsen af partiet eller varetagelsen af andre
tillidsposter.
Det er udvalgets vurdering, at det almindelige embedsværk som udgangspunkt bør afstå fra
rådgivning og bistand til ministeren i varetagelsen af sådanne partiinterne opgaver.
...
Det er udvalgets vurdering, at det almindelige embedsværk bør afstå fra rådgivning og bistand
til ministeren i relation til ministerens valgkreds samt forberedelse og gennemførelse af dennes
personlige valgkamp. Det almindelige embedsværk bør således ikke f.eks. skrive taler til mini-
sterens interne partiarrangementer, udforme indlæg fra ministeren i interne partipublikationer
om forhold, der ligger uden for ministerens ressort, eller bidrage til strategiske overvejelser i
relation til ministerens personlige valgkamp.
Ministerens funktion som partipolitiker kan være overlappende med funktionerne som forvalt-
ningschef og regeringsmedlem. I praksis vil det være op til den enkelte embedsmand i situatio-
nen at vurdere, hvorvidt opgaven i det konkrete tilfælde er af en sådan karakter, at der bør ydes
rådgivning og bistand til ministeren, uanset at opgaven har visse partipolitiske aspekter.
I disse overlappende situationer er det af betydning, om partiarrangementerne vedrører emner,
der ligger inden for ministerens ressort. Således bør der efter udvalgets opfattelse ikke være
noget til hinder for, at det almindelige embedsværk f.eks. skriver en tale til et debatmøde om
emner, som ligger inden for ministeriets ressort, eller som har tilknytning til ministerens funk-
tion i regeringen, uagtet at mødet er arrangeret af ministerens parti. Omvendt bør det alminde-
lige embedsværk udvise betydelig tilbageholdenhed i relation til partipolitiske møder om emner,
der ligger uden for ministerens ressort eller ministerens funktion som regeringsmedlem.
I den forbindelse bør det nævnes, at det for regeringschefen og enkelte andre centralt placerede
ministre
f.eks. partiledere
ikke vil være muligt for embedsværket at begrænse dets rådgiv-
ning og bistand til disse ministres ressort. Dette skyldes, at disse ministre ofte
også på områ-
der uden for deres ressort
i praksis vil skulle tegne regeringens holdninger og dermed kan
have behov for rådgivning og bistand fra det almindelige embedsværk.
Det almindelige embedsværk kan deltage i partimøder, hvis det må anses som væsentligt for
varetagelsen af opgaver i relation til ministeriets ressort. Hvis ministeren f.eks. benytter partiets
landsmøde til lancering af væsentlige initiativer inden for ministeriets ressort, forekommer det
naturligt, at det almindelige embedsværk kan bistå med denne lancering. Det kan også i visse
tilfælde af praktiske grunde være relevant, at ministersekretæren eller andre embedsmænd er til
stede ved interne partimøder eller på partiets landsmøde, f.eks. hvis der er særlige behov for
hurtigt at komme i forbindelse med ministeren som følge af presserende sager på ministeriets
område.”
7.
Embedsværkets pligter er beskrevet nærmere i tidligere nævnte Kodex VII.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om at redegøre for lovgivning og evt. vejledninger om ministres brug af embedsmænd i forbindelse med ministerens partipolitiske aktiviteter, som f.eks. udarbejdelse af ministerens eget partis politiske forslag, til økonomi- og indenrigsministeren
1926704_0005.png
Af afsnittet om faglighed, jf. side 30-32, fremgår det blandt andet, at embedsmænd
sammen med den faglige rådgivning og bistand til ministeren om det faglige grundlag
for f.eks. politiske beslutninger og besvarelser yder politisk/taktisk rådgivning om,
hvordan ministeren bedst får besluttet, præsenteret og gennemført sin og regeringens
politik.
Af afsnittet om partipolitisk neutralitet, jf. side 52-55, fremgår det blandt andet, at
embedsmænd loyalt skal hjælpe ministeren og regeringen med at udvikle og gennem-
føre dennes politik. Endvidere fremgår følgende på side 53 henholdsvis side 55:
”Embedsmænd skal bistå ministeren
i dennes politiske arbejde som medlem af regeringen over
for Folketinget, pressen og offentligheden. Men embedsmænd må ikke bistå ministeren i dennes
rent partipolitiske aktiviteter
f.eks. ministerens opgaver inden for en partiorganisation, over-
vejelser om valgkamp i forhold til et folketingsvalg eller ministerens partipolitiske opgaver i
forbindelse med et kommunalvalg.
En ministers partipolitiske aktiviteter kan være overlappende med funktioner som regerings-
medlem og forvaltningschef. Det kan f.eks. være en ministers deltagelse i et partiarrangement,
som omhandler emner, der bl.a. ligger inden for det område, som ministeren er ansvarlig for. I
en sådan situation kan embedsmænd skrive et talebidrag eller en tale om de emner, som ligger
inden for ministerens
ressort.”
8.
Endelig kan jeg henvise til statsministerens besvarelse af 6. juli 2018 af spørgsmål
nr. S 904, hvoraf følgende fremgår:
”Jeg ønsker ikke at kommentere på den konkrete sag, som der henvises til i spørgsmålet, men
jeg kan generelt oplyse, at embedsværket kan yde bistand i alle forhold, der knytter sig til en
ministers funktion som minister. Der kan ydes bistand, uanset om ministeren optræder som
forvaltningschef, som ressortminister eller som regeringsmedlem. Embedsværket må således
gerne bistå en minister med faglige argumenter til at underbygge ministerens politiske holdning
i en sag, analysere forskellige initiativer og formulere ministerens politiske holdning i forbindel-
se med regeringsarbejdet, herunder i forhold til emner, der ikke hører under ministerens res-
sort.”
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
5