Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 3826
Doknr.
598079
Dato
13-08-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. juli 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 545 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 545:
”På baggrund af ministerens svar på SOU alm. del spørgsmål 429, hvor ministeren
anerkender, at: "...såvel borgere som foreninger på området har givet udtryk for ople-
velsen af, at nogle kommuner i stigende grad vægter pris frem for kvalitet ved tildeling
af stomihjælpemidler.", hvad agter så ministeren at gøre ved problemet, når det har
vist sig, at udviklingen kun er blevet værre efter den 1. januar 2018, hvor revisionen af
servicelovens voksenbestemmelser trådte i kraft? Ministeren bedes også svare på,
om ministeren synes, det er rimeligt, at stomi- og kateterpatienter, der ønsker at klage
over kommunernes ensidige fokus på pris, blot henvises til Ankestyrelsen, hvor sa-
gerne kan tage flere år at afgøre, hvilket ingen stomi-patienter har ressourcer og hel-
bred til at vente på i så lang tid
–
derfor betaler de selv eller også giver de simpelthen
op.”
Svar:
Som jeg skriver i mit svar af 16. maj 2018 på SOU alm. del. spørgsmål nr. 429, frem-
går det af de gældende regler, at kommunerne ved tildeling af hjælpemidler skal væg-
te kvalitet og pris lige højt. Som jeg videre bemærker i mit svar, går jeg ud fra, at
kommunerne i deres administration af området agerer inden for lovgivningens ram-
mer, og jeg har derfor ikke planer om at foretage yderligere.
Det er nu engang Ankestyrelsen, der som uafhængig myndighed træffer afgørelse i
klagesager på det sociale område. Hvis man som borger mener, at kommunen ikke
har truffet en korrekt afgørelse, kan man klage til Ankestyrelsen, hvorefter Ankestyrel-
sen vil tage stilling til, om gældende ret er overholdt i den konkrete sag.
Jeg er ikke bekendt med, at sagsbehandlingen i Ankestyrelsen tager flere år, og jeg
ved, at Ankestyrelsen løbende arbejder på at holde sagsbehandlingstiden nede.
Med venlig hilsen
Mai Mercado