Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1937275_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 3801
Doknr.
608072
Dato
11-09-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 4. juli 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 540 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl Holst (V).
Spørgsmål nr. 540:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt ”private
opholdssteder har problemer
med kvaliteten sammenlignet med opholdssteder i det offentlige”, som det
fremgår af telegram fra Ritzau. Der henvises til telegrammet ”Private bosteder
dominerer markedet for anbragte børn”, Ritzau den 24. juni 2018.”
Svar:
Som jeg oplyste i min foreløbige besvarelse af spørgsmålet, har jeg bedt de
fem socialtilsyn om at bidrage til besvarelsen.
Socialtilsynene er på baggrund af de indhentede erfaringer fra tilsynenes
godkendelses- og tilsynsvirksomhed bedt om at beskrive, om det er tilsynenes
opfattelse, at der generelt er forskel i kvaliteten i private henholdsvis offentlige
tilbud, som er omfattet af socialtilsynet.
Jeg har nu modtaget svar fra alle fem socialtilsyn og har gengivet dem
nedenfor.
På baggrund af socialtilsynenes besvarelser og Socialstyrelsens delkonklusion
om forskelle i kvalitetsbedømmelsen af sociale tilsyn i Evalueringen af
tilsynsreformen
1
, ses der ikke at være nævneværdige forskelle i kvaliteten på
private og offentlige tilbud.
Socialtilsyn Syd har oplyst følgende:
”Offentlige
og private tilbud fordeler sig ikke ligeligt over den tilbudsvifte som Socialtilsyn
Syd fører tilsyn med. F.eks. er der en større andel private tilbud til børn og
misbrugsbehandling end til voksne handicappede. Så alle rede fordi offentlige og private
tilbud ikke umiddelbart løser den samme opgave, vil det være vanskeligt at lave en
generel sammenligning af kvaliteten mellem dem.
Dernæst henleder jeg opmærksomheden på min seneste årsrapport, hvor jeg ud fra
metodemæssige overvejelser tydeligt tager afstand fra at bruge gennemsnitsscorer som
et udtryk for kvalitetsniveau på forskellige tilbudstyper.
1
Side 60-62 i
Evalueringen af tilsy nsreformen
fra maj 2018
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om, hvorvidt private opholdssteder har problemer med kvaliteten sammenlignet med opholdssteder i det offentlige, som det fremgår af telegram fra Ritzau, til børne- og socialministeren
1937275_0002.png
Endelig kan jeg forsikre om, at hvis Socialtilsyn Syd via tilsynsarbejde opbygger solid
viden om en forskel mellem private og offentlige tilbuds kvalitet
eller opbygger sikker
viden om, at der ikke er en sådan forskel - så vil vi offentliggøre den i vores årsrapport,
sådan at kommunerne her i Syddanmark kan bruge denne viden i deres arbejde med
udvikling af tilbudsviften såvel i regi af den regionale rammeaftale som via prioriteringer i
hver enkelt kommune.”
Socialtilsyn Midt har oplyst følgende:
”Socialtilsyn
Midt ser ikke stor forskel i kvaliteten på henholdsvis private og offentlige
tilbud. Der er gode og dårlige tilbud inden for såvel det offentlige som det private.
Til gengæld er der stor forskel på et privat og et offentligt tilbuds reaktion på
socialtilsynets kritik af tilbuddets kvalitet og forslag til forbedringer. Et offentligt tilbud
reagerer som oftest hurtigt på kritik og med et stort ressourcetræk på
forbedringstiltagene. Såfremt tilbuddet ikke formår at rette op på forholdene efter en
periode, så vil den politiske eller administrative ledelse ofte gøre kort proces med enten
ledelse og/eller tilbuddet som helhed. I praksis udskiftes ledelser og afdelinger lukkes,
inden
socialtilsynet skrider til lukning. Det er således Socialtilsyn Midts opfattelse, at et
offentligt tilbud typisk reagerer på socialtilsynets tilbagemelding om dårlig kvalitet med
en rationel løsning og med kort tidshorisont. Desuden flyttes medarbejdere til andre
enheder hvis muligt, når tilbuddet/afdelingen lukkes, så derfor opstår der sjældnere
desperate situationer eller ”mandeflugt” i den kritiske periode. Hertil kommer, at
offentlige tilbud er mindre udsatte for belægningsnedgang som følge af kritik. Mange
offentlige tilbud er på voksenområdet, og der er tale om varige boligløsninger. Derfor vil
visiterende kommune være mindre tilbøjelig til at forsøge at flytte borgerne ved
midlertidig kritik. En del kommunale tilbud har også mange borgere fra egen kommune.
Et privat tilbud er ofte ledet af en stifter eller ejeren af tilbuddet. Denne vil ofte også eje
eller have en relation til den, der ejer de bygninger, som tilbuddet benytter. Hvis der er
en bestyrelse, så kan den være sammensat af personer, som har en relation til ejer eller
stifter. Vi ser dog også mange eksempler på professionelle og fagrelevante bestyrelser
uden nære relationer til ledelsen. Når et privat tilbud får kritik af socialtilsynet, så vil der
ofte være et element af ”hjerteblod” hos ledelsen og indimellem også hos
medarbejderne. Alle har måske været med fra begyndelsen og føler et meget stærkt
tilhørsforhold til metode, kolleger og historie. Det kan være svært at kapere for den
enkelte, hvis tilbuddet eksempelvis kritiseres for dårlig metode og kultur eller manglende
kompetencer. Ledelse og medarbejdere kan reagere voldsomt på kritikken - også fordi
de risikerer at miste deres lønindtægt (ledelse kan desuden miste ganske betydelige
lejeindtægter), hvis tilbuddet ender med lukning. Når kritiske situationer opstår, er der
mange følelser (og advokater) i omløb. Desuden er de fleste private tilbud børnetilbud
og kommunerne er mere tilbøjelige til at afbryde anbringelsen, hvis der er kritik af
tilbuddet. Derfor mærker private tilbud ofte en meget hurtig og voldsom økonomisk
ørefigen, når noget er kritisabelt og kommunerne orienteres.
En bestyrelse kan have svært ved at manøvrere i det felt, hvis problemstillingerne
eksempelvis centrerer sig omkring leder (som har rekrutteret bestyrelsen og som
bestyrelsesmedlemmerne måske har en familiemæssig eller venskabelig relation til).
Bestyrelsen bliver klemt af relationen og historien og venter ofte alt for længe med at
træffe de nødvendige beslutninger til genopretning af tilbuddets kvalitet. Det siger sig
selv, at det bliver endnu sværere, hvis det er ejer selv, som skal beslutte at afskedige
medarbejdere, ændre selvopfundne metoder, frasige sig lukrative lejeindtægter eller
lign.”
Socialtilsyn Nord har oplyst følgende:
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om, hvorvidt private opholdssteder har problemer med kvaliteten sammenlignet med opholdssteder i det offentlige, som det fremgår af telegram fra Ritzau, til børne- og socialministeren
1937275_0003.png
I
Socialtilsyn Nord har vi tilsyn med ca. 300 sociale tilbud. Disse tilbud fordeler sig
mellem private, kommunale og regionale tilbud. Kategorien ”private tilbud” dækker over
forskellige virksomhedsformer fra enkeltmandsfirma, I/S, ApS, A/S og fonde.
Ud fra det datagrundlag vi har, mener vi ikke at kunne drage endelige konklusioner på,
om der er væsentlige kvalitetsforskelle mellem tilbuddene afhængigt af driftsherretypen.
Som […] Socialtilsyn Syd nævner, løser offentlige
og private tilbud heller ikke
nødvendigvis samme opgaver, hvilket kan vanskeliggøre sammenligninger af kvaliteten
mellem private og offentlige tilbud.
Skal der laves retvisende og reelle sammenligninger mener vi, det kræver, at der laves
en mere dybdegående analyse, gerne faciliteret af Socialstyrelsen.
For overordnede sammenligninger mellem offentlige og private tilbud tillader vi os at
henvise til Socialstyrelsens slutevaluering af tilsynsreformen, hvori Socialstyrelsen på
side 60 og frem omtaler ”Forskelle i kvalitetsbedømmelsen af sociale tilbud”
(https://socialstyrelsen.dk/udgivelser/evaluering-af-tilsynsreformen).
Denne er dog alene kvantitativ ud fra indikatorscore, der som bekendt er generisk, hvor
der ikke kan vægtes særlige forhold som f.eks. at borgerne er vegetative og derfor ikke
kan gå i skole. Det betyder, at et tilbud, der arbejder med vegetative borgere godt kan
gøre deres arbejde godt i forhold til den målgruppe, men de vil alligevel score lavt på
indikatoren om skolegang og fremmøde.”
Socialtilsyn Øst har oplyst følgende:
”Med baggrund i det kendskab
og faktuelle data Socialtilsyn Øst
[…]
har vedr. kvaliteten
i kommunale og private tilbud mener vi ikke, at vi kan drage konklusioner vedrørende
kvalitetsforskelle mellem private og kommunale.
I Socialstyrelsens slutevaluering af tilsynsreformen,
https://socialstyrelsen.dk/udgivelser/evaluering-af-tilsynsreformen,
beskrives en række
svage tendenser til, at der er forskelle. Såfremt mulige forskelle skal belyses, mener vi,
at der skal laves en mere dybtgående analyse af feltet, end der er foretaget i
slutevalueringen. Både Socialtilsyn Nord og Socialtilsyn Syd har i deres besvarelser på
denne forespørgsel beskrevet, at disse målinger er indikatorscore, der kan betyde, at et
tilbud scores lavt, hvis det f.eks. ikke er relevant at bedømme, eller f.eks. hvis en
handlekommune ikke leverer handleplaner. Derfor er en analyse udelukkende på scorer
ikke fyldestgørende for at kunne konkludere, at der er forskel.”
Socialtilsyn Hovedstaden har oplyst følgende:
”Socialtilsyn Hovedstaden har aktuelt 532 tilbud, hvoraf 285 (54 %) er offentlige tilbud
og 247 (46 %) er private tilbud.
Ud fra det datagrundlag Socialtilsyn Hovedstaden har til rådighed, vurderer vi, at der er
en lille tendens til, at private tilbud klarer sig lidt bedre end offentlige tilbud målt på
temaerne i kvalitetsmodellen. Set i forhold til kvalitetsmodellens syv temaer scorer
private tilbud i Socialtilsyn Hovedstadens portefølje i gennemsnit lidt højere end
offentlige tilbud. Hermed understøtter vores datagrundlag den konklusion, der også
bliver draget på side 60 i Socialstyrelsens evaluering af tilsynsreformen om, at private
tilbud generelt opnår en lidt højere kvalitetsbedømmelse. I den forbindelse er det dog
væsentligt at bemærke, at gennemsnitsscorerne baseret på temaerne i
kvalitetsmodellen ikke kan stå alene i forhold til at vurdere, om der generelt set er
forskel i kvaliteten blandt private og offentlige tilbud, men bør ledsages af en analyse af
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om, hvorvidt private opholdssteder har problemer med kvaliteten sammenlignet med opholdssteder i det offentlige, som det fremgår af telegram fra Ritzau, til børne- og socialministeren
1937275_0004.png
de kvalitative vurderinger i tilsynsrapporten. Dertil kan bemærkes, at den observerede
kvalitetsforskel mellem private og offentlige tilbud ikke har udmøntet sig i nævneværdige
forskelle i udstedelsen af sanktioner i Socialtilsyn Hovedstaden. I perioden mellem
2014-2017 har Socialtilsyn Hovedstaden således udstedt omtrent lige mange påbud til
private såvel som offentlige tilbud. Kvalitetsforskellen mellem offentlige og private tilbud
er således ikke så stor, at det har givet anledning til at udstede flere påbud til offentlig e
tilbud.
Socialtilsyn Hovedstaden vurderer samtidig, at der ikke nødvendigvis er grundlag for at
sammenligne offentlige og private tilbud, idet der er nogle iboende og strukturelle
forskelle på tværs af offentlige og private tilbud. For blot at nævne et par eksempler er
der fx langt flere børne- og ungetilbud blandt private tilbud i Socialtilsyn Hovedstadens
portefølje. 34 % af den samlede portefølje af private tilbud er børne - og unge tilbud mod
kun 16 % blandt de offentlige tilbud. Endvidere er der lang t flere små tilbud blandt
private tilbud sammenlignet med offentlige tilbud. 43 % af de private tilbud i Socialtilsyn
Hovedstaden rummer 10 pladser eller derunder, mens det samme kun er tilfældet for 22
% af de offentlige tilbud. Den forskel, vi kan konstatere blandt offentlige og private
tilbud, kan altså ikke reduceres til virksomhedsformen (om tilbuddet er offentligt eller
privat) alene.
Med henblik på endegyldigt at kunne vurdere, om der er forskel i kvaliteten på tværs af
offentlige og private tilbud, er der altså et behov for en mere dybdegående analyse, der
tager højde for de iboende forskelle mellem private og offentlige tilbud.
I det følgende underbygges ovenstående med udgangspunkt i det datagrundlag,
Socialtilsyn Hovedstaden har til rådighed.
Sanktioner
I perioden fra 2014-2017 har Socialtilsyn Hovedstaden udstedt i alt 202 påbud. 100 af
påbuddene er udstedt til offentlige tilbud, mens 102 af påbuddene er udstedt til private
tilbud. Set i forhold til udstedelsen af påbud er der altså ikke en n ævneværdig forskel
mellem offentlige og private tilbud
2
. Tabellen viser, at fordelingen mellem påbud givet til
henholdsvis offentlige og private tilbud ikke nødvendigvis har været ens på tværs af de
fire år. Socialtilsyn Hovedstaden vurderer dog, at der er tale om tilfældige udsving fra år
til år taget i betragtning, at der er tale om relativt små tal. Bemærk i den forbindelse at
tilbuddene ofte modtager et varierende antal påbud ad gangen. Et givent år kan ét tilbud
altså godt modtage et stort antal påbud i forbindelse med ét tilsyn og dermed tegne for
en relativt stor del af de påbud, der bliver givet det år.
Tabel 1
Antal påbud fra 2014-2017 (procent i parentes)
2014
Offentlige tilbud
Private tilbud
10 (26)
28 (74)
2015
35 (56)
28 (44)
2016
33 (49)
35 (51)
2017
22 (67)
11 (33)
I alt
100 (50)
102 (50)
Anm.: Påbuddene f ordeler sig på 46 tilbud, herunder på 25 priv ate tilbud og 21 of f entlige tilbud
Et lignende billede tegner sig for iværksættelsen af skærpede tilsyn. I perioden fra 2014 -
2017 har Socialtilsyn Hovedstaden iværksat i alt 27 skærpede tilsyn. 12 af de skærpede
tilsyn er iværksat over for offentlige tilbud, mens 15 af de skærpede tilsyn er iværksat
over for private tilbud. Taget i betragtning at der er tale om relativt små tal, vurdere r
Bemærk at man ikke kan slutte, at private tilbud
der udgør en lidt mindre andel af det samlede
antal tilbud
har fået relativt flere påbud, idet den relative fordeling mellem offentlige og private
tilbud er en dy namisk størrelse, der har varieret i perioden 2014-2017.
2
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om, hvorvidt private opholdssteder har problemer med kvaliteten sammenlignet med opholdssteder i det offentlige, som det fremgår af telegram fra Ritzau, til børne- og socialministeren
1937275_0005.png
Socialtilsyn Hovedstaden, at den lidt højere andel for private tilbud er et udtryk for
tilfældighed.
Tabel 2
Antal skærpede tilsyn fra 2014-2017 (procent i parentes)
2014
Offentlige tilbud
Private tilbud
1 (20)
4 (80)
2015
4 (44)
5 (56)
2016
3 (43)
4 (57)
2017
4 (67)
2 (33)
I alt
12 (44)
15 (56)
Anm.: De skærpede tilsy n f ordeler sig på 20 tilbud, herunder på 12 priv ate tilbud og 8 of f entlige tilbud
Billedet er lidt anderledes for antallet af tilbagekaldte godkendelser. I perioden fra 2014-
2017 har Socialtilsyn Hovedstaden tilbagekaldt godkendelsen hos 6 tilbud. Alle 6 tilbud
er private tilbud. Socialtilsyn Hovedstaden vurderer ikke, at den skæve fordeling er et
udtryk for, at private tilbud generelt har flere kvalitetsmangler end offen tlige tilbud. Som
det også fremgår på side 22 i Socialstyrelsens evaluering af tilsynsreformen har
offentlige tilbud flere organisatoriske redskaber end private tilbud til at håndtere alvorlige
kvalitetsmangler. I kraft af at være driftsherrer for mange tilbud kan offentlige tilbud i
højere grad end private tilbud foretage omstruktureringer i tilbudsstrukturen eller tilføre
nye ressourcer til det enkelte tilbud. Før Socialtilsyn Hovedstaden tilbagekalder et
tilbuds godkendelse får tilbuddet altid mulighed for at rette op på de forhold, der ligger til
grund for socialtilsynets vurdering om at tilbagekalde godkendelsen. I processer som
disse har Socialtilsyn Hovedstaden flere gange oplevet, at offentlige tilbud enten har
rettet op ved at tilføre nye personale- eller lederressourcer til tilbuddet eller ved at lukke
tilbuddet og omplacere borgerne i et andet af kommunes tilbud.
Socialtilsyn Hovedstaden har ikke optegnelser over, hvor mange gange vi har varslet en
tilbagetrækning af et tilbuds godkendelse, uden det har udmøntet sig i, at godkendelsen
er blevet trukket tilbage. Vi vurderer dog ikke, at der er nævneværdigt flere tilbud blandt
private tilbud set i forhold til offentlige tilbud, der har så alvorlige kvalitetsmangler, at der
er grundlag for at trække tilbuddets godkendelse.
Tabel 3
Antal tilbagekaldte godkendelser 2014-2017
2014
Offentlige tilbud
Private tilbud
0
0
2015
0
2
2016
0
2
2017
0
2
I alt
0
6
Kvalitetsb edømmelser
Tabel 4 viser en oversigt over gennemsnitsbedømmelser for henholdsvis offentlige og
private tilbud fordelt på de syv temaer i kvalitetsmodellen i 2017. Tabellen viser, at der
er en mindre forskel i kvaliteten på tværs af offentlige og private tilbud. Priva te tilbud
scorer generelt lidt højere på alle temaerne i kvalitetsmodellen set i forhold til offentlige
tilbud.
Forskellen beror ikke nødvendigvis på, om tilbuddet er offentligt eller privat. Som nævnt
overfor, er der eksempelvis langt flere børne- og ungetilbud blandt private tilbud. Børne-
og ungetilbud scorer i gennemsnit og generelt højere end voksen -tilbuddene i
Socialtilsyn Hovedstadens portefølje. Den større andel af børne - og ungetilbud blandt
private tilbud kan altså også være med til at forklare, hvorfor private tilbud i gennemsnit
scorer højere end offentlige tilbud.
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om, hvorvidt private opholdssteder har problemer med kvaliteten sammenlignet med opholdssteder i det offentlige, som det fremgår af telegram fra Ritzau, til børne- og socialministeren
1937275_0006.png
Bemærk at Socialtilsyn Hovedstaden ikke har undersøgt om forskellen mellem offentlige
og private tilbud er signifikant.
Tabel 4
Gennemsnitsbedømmelser fordelt på de syv temaer i kvalitetsmodellen i 2017
Tema 1
Offentlige tilbud
Private tilbud
3,8
4,1
Tema 2
4,1
4,3
Tema 3
3,8
4,1
Tema 4
4,1
4,3
Tema 5
3,9
4,1
Tema 6
4,1
4,3
Tema 7
4,1
4,2
Samlet
4,0
4,2
Anm.: Tema 1 = Uddannelse og beskæf tigelse, tema 2 = Selv stændighed og relationer, tema 3 = Målgrupper,
metoder og resultater, tema 4 = Sundhed og triv sel, tema 5 = Organisation og ledelse, tema 6 = Kompetencer,
tema 7 = Fy siske rammer
Temaet økonomi blev taget ud af kvalitetsmodellen pr. 1. januar 2017, og vi har derfor
valgt at vise gennemsnitsbedømmelserne for temaet i 2016. Det fremgår af tabellen, at
private tilbud scorer væsentligt højere end offentlige tilbud på temaet økonomi.
Socialtilsyn Hovedstaden vurderer, at forskellen skyldes, at de offentlige tilbuds
budgetter
sammenlignet med de privates
ofte er mangelfulde i en sådan grad, at
økonomien ikke er gennemskuelig for Socialtilsyn Hovedstaden.
Tabel 5
Gennemsnitsbedømmeler for temaet økonomi i 2016
Økonomi
Offentlige tilbud
Private tilbud
2,7
3,5
Henvendelser om b ekymrende forhold
Tabel 6 viser antallet af henvendelser om bekymrende forhold i 2017. Det fremgår, at de
private tilbud tegner for lige over halvdelen af det samlede antal henvendelser (på
tilbudsområdet) om bekymrende forhold i 2017, mens de offentlige tilbud tegner for lidt
under halvdelen.
Tabel 6
Antal henvendelser om bekymrende forhold i 2017 (procent i parentes)
2017
Offentlige tilbud
Private tilbud
98 (45)
118 (55)
Med venlig hilsen
Mai Mercado
6