Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 3801
Doknr.
608072
Dato
11-09-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 4. juli 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 540 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl Holst (V).
Spørgsmål nr. 540:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt ”private
opholdssteder har problemer
med kvaliteten sammenlignet med opholdssteder i det offentlige”, som det
fremgår af telegram fra Ritzau. Der henvises til telegrammet ”Private bosteder
dominerer markedet for anbragte børn”, Ritzau den 24. juni 2018.”
Svar:
Som jeg oplyste i min foreløbige besvarelse af spørgsmålet, har jeg bedt de
fem socialtilsyn om at bidrage til besvarelsen.
Socialtilsynene er på baggrund af de indhentede erfaringer fra tilsynenes
godkendelses- og tilsynsvirksomhed bedt om at beskrive, om det er tilsynenes
opfattelse, at der generelt er forskel i kvaliteten i private henholdsvis offentlige
tilbud, som er omfattet af socialtilsynet.
Jeg har nu modtaget svar fra alle fem socialtilsyn og har gengivet dem
nedenfor.
På baggrund af socialtilsynenes besvarelser og Socialstyrelsens delkonklusion
om forskelle i kvalitetsbedømmelsen af sociale tilsyn i Evalueringen af
tilsynsreformen
1
, ses der ikke at være nævneværdige forskelle i kvaliteten på
private og offentlige tilbud.
Socialtilsyn Syd har oplyst følgende:
”Offentlige
og private tilbud fordeler sig ikke ligeligt over den tilbudsvifte som Socialtilsyn
Syd fører tilsyn med. F.eks. er der en større andel private tilbud til børn og
misbrugsbehandling end til voksne handicappede. Så alle rede fordi offentlige og private
tilbud ikke umiddelbart løser den samme opgave, vil det være vanskeligt at lave en
generel sammenligning af kvaliteten mellem dem.
Dernæst henleder jeg opmærksomheden på min seneste årsrapport, hvor jeg ud fra
metodemæssige overvejelser tydeligt tager afstand fra at bruge gennemsnitsscorer som
et udtryk for kvalitetsniveau på forskellige tilbudstyper.
1
Side 60-62 i
Evalueringen af tilsy nsreformen
fra maj 2018
1