Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1927338_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 3781
Doknr.
590554
Dato
13-08-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 3. juli 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 536 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 536:
”I forbindelse med udbetalingen
af midler til flere pædagoger i institutioner med
mange børn i udsatte positioner, bedes ministeren redegøre for, hvordan andelen
af hhv. økonomiske og socialpædagogiske fripladser fordeler sig i de
daginstitutioner, der er søgt tilskud på vegne af, blandt kommunerne på den
københavnske vestegn? I forlængelse heraf, bedes ministeren redegøre for,
hvordan fordelingen mellem økonomiske og socialpædagogiske fripladser ser ud
blandt de institutioner, der er udbetalt tilskud til?”
Svar:
SOU alm. del 536
Socialstyrelsen er ansvarlig for udmøntningen af puljen til flere pædagoger i
institutioner med mange børn i udsatte positioner. Socialstyrelsen er derfor anmodet
om bidrag til besvarelse af spørgsmålet. Det kan i den forbindelse oplyses følgende:
”Socialstyrelsen
har til den nævnte ansøgningspulje modtaget ansøgninger fra
følgende kommuner, som vurderes at være del af den københavnske vestegn:
Albertslund, Ballerup, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj og
Rødovre.
Af tabel 1 fremgår antallet og andelen af børn, hvis forældre modtager økonomiske
og/eller socialpædagogiske fripladstilskud, og som er optaget i de institutioner, som de
ni kommuner på den københavnske vestegn har ansøgt på vegne af. Der er tale om i
alt 44 daginstitutioner.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 536: MFU spm. om, hvordan andelen af hhv. økonomiske og socialpædagogiske fripladser fordeler sig i de daginstitutioner, der er søgt tilskud på vegne af, blandt kommunerne på den københavnske vestegn, til børne- og socialministeren
1927338_0002.png
Tabel 1
Økonomisk fripladstilskud og socialpædagogisk fripladstilskud i Albertslund, Ballerup, Brøndby,
Gladsaxe, Glostrup, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj og Rødovre kommuner
Andel af
socialpædagogisk
fripladstilskud (antal
børn)
Mindst 80 pct.
økonomisk friplads-
tilskud (antal børn)
Andel økonomisk
fripladstilskud i pct.
Andel socialpædagogisk
fripladstilskud i pct.
I alt
1060
49
95,58
4,42
Anm.: Tallene er baseret på kommunernes egne indberetninger til Socialstyrelsen og bygger på antallet af
børn, hvis forældre modtager fripladstilskud opgjort den 1. september 2017. Børn, hvis forældre får 80 pct.
økonomisk fripladstilskud og en andel af socialpædagogisk fripladstilskud, må kun tælle med én gang. Der
tages forbehold for, at der kan være børn, hvis forældre modtager begge tilskud. Disse er af kommunerne
registreret som modtagere af enten økonomisk eller socialpædagogisk friplads. Der vil kunne være
varierende praksis kommunerne imellem.
I alt 30 kommuner modtog støtte fra ansøgningspuljen på vegne af 100
daginstitutioner. Antallet og andelen af de økonomiske og socialpædagogiske
fripladstilskud i de 100 daginstitutioner fremgår af tabel 2.
Tabel 2
Økonomisk fripladstilskud og socialpædagogisk fripladstilskud i daginstitutioner, der har modtaget tilskud
Andel af
socialpædagogisk
fripladstilskud (antal
børn)
Mindst 80 pct.
økonomisk friplads-
tilskud (antal børn)
Andel økonomisk
fripladstilskud i pct.
Andel socialpædagogisk
fripladstilskud i pct.
I alt
2810
237
92,22
7,78
Anm.: Tallene er baseret på kommunernes egne indberetninger til Socialstyrelsen og bygger på antallet af
børn, hvis forældre modtager fripladstilskud opgjort den 1. september 2017. Børn, hvis forældre får 80 pct.
økonomisk fripladstilskud og en andel af socialpædagogisk fripladstilskud, må kun tælle med én gang. Der
tages forbehold for, at der kan være børn, hvis forældre modtager begge tilskud. Disse er af kommunerne
registreret som modtagere af enten økonomisk eller socialpædagogisk friplads. Der vil kunne være
varierende praksis kommunerne imellem.
Det bemærkes, at det er den samlede andel af børn, hvis forældre modtager
økonomiske og/eller socialpædagogiske fripladstilskud, set i forhold til de øvrige børn i
den enkelte institution, som er afgørende for, om institutionen opnår tilskud. Det er
ikke forholdet mellem andelen af børn med økonomisk og/eller socialpædagogisk
friplads.”
I forlængelse heraf kan det desuden bemærkes, at puljen har været målrettet 100
institutioner. Det har været et krav for at få tilskud, at institutionen, der er ansøgt på
vegne af, har mindst 25. pct. børn, hvis forældre får mindst 80 pct. økonomisk
fripladstilskud og/eller en andel socialpædagogisk fripladstilskud. Det fremgår af
vejledningen til puljen, at hvis mere end 100 ansøgende institutioner har levet op til
ansøgningskravene, vægter andelen af børn, hvis forældre får mindst 80 pct.
økonomisk fripladstilskud eller en andel af socialpædagogisk fripladstilskud højest.
Det vil sige, at en institution, hvor fx 45 pct. af børnene har forældre, der modtager
mindst 80 pct. fripladstilskud er vægtet højere end en institution, hvor 40 pct. af
børnene har forældre, der modtager eksempelvis 90-100 pct. fripladstilskud.
Det kan i den forbindelse oplyses, at institutionerne, som har modtaget støtte fra
ansøgningspuljen, har mindst 46,63 pct. børn, hvis forældre modtager mindst 80 pct.
økonomisk fripladstilskud og/eller en andel socialpædagogisk fripladstilskud.
Derudover henvises til svar på SOU alm. del
spm. 537 om, hvordan midlerne ville
fordele sig, hvis de kun blev fordelt efter økonomisk fripladstilskud
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2