Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
2020960_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018-308
Doknr.
70492
Dato
26-02-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d.3. juli 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 535 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 535:
”Vil ministeren
redegøre for, hvorvidt det er muligt, at en kommune som Aalborg udli-
citerer drift og etablering af nye parkeringsfaciliteter til eksempelvis Fokus Folkeop-
lysning eller AOF? Herunder bedes ministeren redegøre for, hvorvidt Fokus Folkeop-
lysning eller AOF vil skulle betale 70% af parkeringsindtægterne
til staten.”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal indledningsvist beklage den lange svartid, som
skyldes, at besvarelsen forudsætter fortolkning af lovgivning på tværs af tre ministeri-
er.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet, som således omfatter en fortolkning af såvel
Kulturministeriets, Transport-, Bygnings- og Boligministeriets og Økonomi- og Inden-
rigsministeriets regler, har Økonomi- og Indenrigsministeriet indhentet bidrag fra
Kulturministeriet og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Det forudsættes, at spørgsmålet vedrører parkering, hvor der opkræves betaling efter
vejlovens § 90.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt det er muligt for en kommune at udlicitere
drift og etablering af nye parkeringsfaciliteter efter vejlovens § 90, har
Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet
oplyst følgende:
”Hertil bemærker Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, at det følger af vejlovens
§ 90, stk. 1, at vejmyndigheden kan kræve betaling for benyttelse af særligt indrettede
offentlige parkeringspladser og -anlæg for motorkøretøjer til dækning af udgifterne
ved indretningen og driften af sådanne pladser og anlæg samt til tilsyn med de parke-
rede motorkøretøjer.
Det følger af lovens § 7, at kommunalbestyrelsen er vejmyndighed for kommuneveje-
ne.
Forarbejderne til vejloven behandler ikke det spørgsmål, som Økonomi- og Inden-
rigsministeriet anmoder om svar på.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker imidlertid, at det klart fremgår af
ordlyden af vejlovens § 90, stk. 1, at det er vejmyndigheden, som kan kræve betaling.
Kommunerne kan ikke overdrage ansvaret som vejmyndighed til en privat aktør uden
udtrykkelig hjemmel. En sådan hjemmel findes ikke i vejloven.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 535: MFU spm. om, hvorvidt det er muligt, at en kommune som Aalborg udliciterer drift og etablering af nye parkeringsfaciliteter til eksempelvis Fokus Folkeoplysning eller AOF, til økonomi- og indenrigsministeren
2020960_0002.png
Ministeriet finder derimod ikke, at vejlovens § 90, stk. 1, er til hinder for, at en
vejmyndighed får en privat til at modtage betaling på sine vegne. Således finder mini-
steriet det uproblematisk, at eksempelvis betaling for parkering kan ske via en app,
som udbydes af en privat aktør.
I forhold til spørgsmålet om at få en privat til
på vegne af kommunen
at stå for
etablering og drift af nye parkeringsfaciliteter, er det Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriets vurdering, at det afhænger af Økonomi- og Indenrigsministeriets regler,
da spørgsmålet ikke er reguleret i vejloven.”
Økonomi- og Indenrigsministeriet
kan hertil bemærke, at ministeriet ikke har gene-
relle regler vedrørende kommunernes adgang til at udlicitere opgaver. Hvorvidt en
kommune kan udlicitere en opgave vil som udgangspunkt bero på en fortolkning af det
relevante retsgrundlag for opgavens udførelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan i den forbindelse generelt oplyse, at en kom-
munalbestyrelse som udgangspunkt har fri adgang til at indgå aftaler eksempelvis i
form af udliciteringsaftaler med private om at løse en kommunal opgave. Det forhold,
at kommunalbestyrelsen er kommunens øverste myndighed, og at kommunalbestyrel-
sen har det overordnede ansvar for hele den kommunale virksomhed, betyder ikke, at
alle kommunale opgaver skal løses i kommunalt regi.
Kommunalbestyrelsen kan imidlertid ikke ved at indgå aftaler med private fralægge
sig ansvaret for opgavens udførelse. Det vil således stadig være kommunalbestyrelsen,
der har ansvaret for, at lovgivningens krav til opgavens varetagelse opfyldes.
Endvidere er kommuner efter udbudsreglerne forpligtet til at følge en række procedu-
reregler, når den ønsker at indgå kontrakt med en ekstern enhed.
Udgangspunktet om kommunalbestyrelsens frie adgang til at overlade opgaveudførel-
sen til private kan fraviges ved lov. Det kan således være fastsat eller forudsat i lovgiv-
ningen, at en opgave skal løses i kommunalt regi.
Der henvises til afsnit 4.1.1.9. i vejledning nr. 9150 af 29. februar 2016 om regeludste-
delse i forhold til kommuner og regioner.
Økonomi- og Indenrigsministeriet
forstår på den baggrund Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets bidrag således, at der efter vejloven ikke er noget til hinder for, at en
kommune udliciterer drift og etablering af parkeringsfaciliteter, der er oprettet i med-
før af vejlovens § 90, til en privat aktør.
Økonomi- og Indenrigsministeriet
forstår videre Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriets bidrag således, at kommunen ikke kan overdrage kompetencen til at træffe
beslutning om at opkræve betaling efter vejlovens § 90, herunder i forbindelse med
udlicitering af opgaven med etablering og drift til en privat aktør, men at den konkrete
opkrævning af betaling inden for de rammer, som er fastlagt af kommunen efter vejlo-
vens § 90, kan udliciteres til en privat aktør.
Økonomi- og Indenrigsministeriet forstår endelig Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriets bidrag således, at det efter vejlovens § 90 er vejmyndigheden, som kan kræve
betaling, og at kommunerne ikke kan overdrage ansvaret som vejmyndighed til en
privat aktør. Indtægten må på den baggrund anses som en kommunal indtægt.
Konkluderende følger det efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse heraf, at
en kommune vil have adgang til at udlicitere etablering og drift af nye parkeringsfacili-
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 535: MFU spm. om, hvorvidt det er muligt, at en kommune som Aalborg udliciterer drift og etablering af nye parkeringsfaciliteter til eksempelvis Fokus Folkeoplysning eller AOF, til økonomi- og indenrigsministeren
2020960_0003.png
teter efter vejlovens § 90, herunder den konkrete opkrævning af betaling for parkering
inden for de rammer for betaling, som kommunen har truffet beslutning om, og at en
indtægt efter vejlovens § 90 vil skulle betragtes som en kommunal indtægt.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt en folkeoplysende forening kan drive parke-
ringsanlæg, har
Kulturministeriet
oplyst følgende:
”Hvis en folkeoplysende forening søger en kommune om tilskud efter folkeoplysnings-
loven, skal kommunen vurdere, om den pågældende forening lever op til en række
krav til foreningen og dermed er berettiget til tilskud. Disse krav er blandt andet - fsva.
voksenundervisning i fx aftenskoler -
at
foreningen skal have et formål, som fremgår
af vedtægten,
at
foreningen tilbyder folkeoplysende virksomhed (ikke kompetencegi-
vende voksenundervisning),
at
den har en demokratisk valgt bestyrelse på minimum
5, og
at
aftenskolen er åben for alle i udgangspunktet og hjemmehørende i tilskuds-
kommunen. Derudover skal foreningen/aftenskolen have en virksomhed, der er al-
mennyttig og kontinuerlig, ligesom foreningen ikke må være oprettet eller drevet i
kommercielt øjemed. Sidstnævnte tydeliggøres af, at kommerciel virksomhed ikke kan
opnå støtte efter folkeoplysningsloven, men at der ikke er noget til hinder for, at fx en
aftenskole kan have indtægtsdækket virksomhed som anden virksomhed.
Det er kommuner, der konkret vurderer, om en given forening lever op til disse krav
og dermed er berettiget til støtte til de folkeoplysende aktiviteter inden for rammerne
af folkeoplysningsloven. Der er imidlertid ikke i folkeoplysningsloven fastsat, at en
folkeoplysende forening ikke kan have aktiviteter efter andre regler. Fx er der aften-
skoler, som også udbyder kompetencegivende voksenundervisning efter regler på Un-
dervisningsministeriets
område.”
Kulturministeriet påpeger endvidere, ”at
ved kommunens vurdering af om en forening
er en kommerciel virksomhed
og dermed ikke kan modtage tilskud efter folkeoplys-
ningsloven - bl.a. kan indgå overvejelser om, hvordan foreningen anvender et eventu-
elt opstået overskud ved folkeoplysende virksomhed. Et sådan overskud skal i givet
fald tilfalde den folkeoplysende forening. Ligesom folkeoplysningsloven fastslår, at ved
opløsning af en folkeoplysende forening skal et eventuelt overskud opstået ved delta-
gerbetaling efter folkeoplysningsloven tilfalde almennyttige formål.
Det er således i sidste ende en konkret vurdering, som en kommune må foretage om,
hvor vidt en forening er en folkeoplysende forening, der kan modtage tilskud efter
folkeoplysningsloven,
eller om der er tale om kommerciel virksomhed eller andet.”
Økonomi- og Indenrigsministeriet
lægger til grund, at en folkeoplysende forening vil
kunne varetage opgaven med drift og etablering af nye parkeringsfaciliteter, da det
ikke i folkeoplysningsloven er fastsat, at en folkeoplysende forening ikke kan have
aktiviteter efter andre regler. Det er dog kommunens vurdering, om der er tale om en
folkeoplysende forening, der kan modtage tilskud efter folkeoplysningsloven, eller om
der er tale om en kommerciel virksomhed.
På baggrund af bidragene fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Kulturmi-
nisteriet er det således sammenfattende Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering,
at en kommune har mulighed for at udlicitere opgaven med drift og etablering af par-
keringsfaciliteter efter vejlovens § 90, og at det ikke kan udelukkes, at en folkeoply-
sende forening vil kunne varetage denne opgave, da det ikke i folkeoplysningsloven er
fastsat, at en folkeoplysende forening ikke kan have aktiviteter efter andre regler.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 535: MFU spm. om, hvorvidt det er muligt, at en kommune som Aalborg udliciterer drift og etablering af nye parkeringsfaciliteter til eksempelvis Fokus Folkeoplysning eller AOF, til økonomi- og indenrigsministeren
2020960_0004.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan hertil i forhold til lov om nedsættelse af statstil-
skuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering oplyse, at det følger af lo-
vens § 1, at økonomi- og indenrigsministeren nedsætter statens tilskud, jf. § 14 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, til de kommuner, der har
indtægter fra opkrævet betaling for parkering med et beløb, som svarer til 70 pct. af
kommunens indtægter fra opkrævet betaling for parkering. Bestemmelsen omfatter
indtægter fra parkering efter vejlovens § 90.
Efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse kan det udledes af Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets bidrag, at det uanset om opgaven med drift og etable-
ring af parkeringsfaciliteter udliciteres, er det kommunen som vejmyndighed, der har
kompetencen til at kræve betaling for parkering. Kommunen kan ikke overdrage dette
ansvar til en privat aktør. Indtægterne skal således tilfalde kommunen, og disse ind-
tægter skal indgå i opgørelsen af de kommunale indtægter fra parkering, som er om-
fattet af lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra
parkering.
Det følger efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse heraf, at en kommune,
der har udliciteret drift og etablering af parkeringsfaciliteter til en privat aktør, også vil
være omfattet af lovens § 1, og således være omfattet af nedsættelsen på 70 pct. af
kommunens indtægter fra parkering efter vejlovens § 90.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
4