Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1927038_0001.png
Folketingets social-, indenrigs- og børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 3697
Doknr.
587802
Dato
10-08-2018
Folketingets social-, indenrigs- og børneudvalg har d. 26. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 528 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 528:
”Vil ministeren redegøre for,
hvad de samlede omkostninger har været af de mange
lukninger af private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud for handicappede og ud-
satte borgere, herunder omkostninger til f.eks. sagsbehandling i forbindelse lukkede
tilbud, øget tilsyn og flere udbud.
Der henvises til artiklen ”Tilsyn lukker private botil-
bud på stribe” i Fagbladet FOA den 20. juni 2018, hvoraf det fremgår, at Socialtilsynet
de seneste fire år har truffet afgørelse om at lukke 35 opholdssteder samt bo- og akti-
vitetstilbud for handicappede og udsatte borgere, og at kun ét af de lukkede tilbud var
et offentligt tilbud. Spørgsmålet ønskes besvaret inden ministerens besvarelse af sam-
rådsspørgsmål V og W.”
Svar:
Der er i hele landet 336 årsværk beskæftiget i de fem socialtilsyn, hvoraf tilsynskonsu-
lenterne, som gennemfører tilsynene med de sociale tilbud og plejefamilierne, udgør
261 årsværk. De fem socialtilsyn har en meget ensartet fordeling af deres årsværk på
ledelse, stab og tilsynskonsulenter, hvor mellem 75 pct. og 80 pct. er tilsynskonsulen-
ter.
Det fremgår af Socialstyrelsens evaluering af socialtilsynsreformen, at Socialtilsynene
pr. 31.12.2017 førte tilsyn med i alt 1.995 sociale tilbud og 6.049 plejefamilier. Samlet
set for de fem socialtilsyn var der pr. 31.12.2017 i gennemsnit 31 tilbud/plejefamilier
pr. tilsynskonsulent.
Efter socialtilsynslovens § 5, stk. 5, kan socialtilsynet træffe afgørelse om ophør af et
tilbuds godkendelse, hvis tilbuddet ikke længere opfylder betingelserne for godkendel-
se. Forud for en afgørelse om ophør af godkendelse forudsættes det, at der har været
en dialog mellem socialtilsynet og tilbuddet om overvejelserne om ophør af godken-
delsen, samt at tilbuddet har fået mulighed for at rette op på de forhold, der ligger til
grund herfor.
Når tilsynskonsulenten tager på tilsynsbesøg, vil det sjældent være fastlagt på for-
hånd, at tilsynsprocessen vil medføre, at tilbuddets godkendelse skal ophøre. Ophør
af et tilbuds godkendelse er den sidste mulighed, som socialtilsynet har, når tilbuddet
efter forudgående dialog, eventuelle påbud mv. ikke har rettet op på de forhold, som
ligger til grund for en afgørelse om ophør af godkendelse.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om, hvad de samlede omkostninger har været af de mange lukninger af private opholdssteder og bo- og aktivitetstilbud for handicappede og udsatte borgere, til børne- og socialministeren
Sager om ophør af godkendelse er ofte langvarige og komplekse, og omkostningerne
forbundet dermed afhænger af det konkrete forløb. Sagernes lange varighed er bl.a.
begrundet i den løbende dialog mellem tilbuddet og socialtilsynet samt evt. gentagne
påbud om forhold i tilbuddet, der skal rettes op på.
Da det sjældent er fastlagt på forhånd, at et tilsynsforløb vil ende ud med en afgørelse
om ophør af godkendelse, og omkostningerne dermed afhænger af det specifikke
forløb op til afgørelsen, er Børne- og Socialministeriet ikke i besiddelse af oplysninger
om omkostninger forbundet med afgørelser om ophør af godkendelse.
Det er derfor desværre ikke muligt at opgøre de samlede omkostninger, som er med-
gået i forbindelse med de af socialtilsynene trufne afgørelser om ophør af godkendel-
se,
der henvises til i artiklen ”Tilsyn lukker private botilbud på stribe” i Fagbladet FOA
den 20. juni 2018.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2