Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018-3568
Doknr.
586314
Dato
13-08-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 22. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 519 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 519:
”Vil ministeren nærmere definere målgruppen af borgere, der i hendes øjne er tiltænkt
at få hjælp efter hhv. servicelovens § 95 og § 96, herunder beskrive ensartethed og
forskellighed på de borgere, der har behov for kontant tilskud enten efter § 95 stk. 3
eller efter § 96?”
Spørgsmålet stilles på baggrund af åbent samråd den 19. juni 2018
om, hvorvidt hjemmeboende borgere med funktionsnedsættelse, der har behov for
overvågning, får den hjælp, de har behov for (besvarelse af samrådsspørgsmål R)
Svar:
Målgrupperne for hjælp efter henholdsvis servicelovens § 95 og § 96 fremgår af vej-
ledning nr. 10325 af 12/12/2017 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og bor-
gerstyret personlig assistance.
Målgruppen for hjælp efter servicelovens § 95 er borgere med betydeligt og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje
og for støtte til løsning af nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer
ugentligt.
Målgruppen for hjælp efter servicelovens § 96 er borgere med betydelig og varigt ned-
sat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde
denne ganske særlige støtte til pleje, overvågning eller ledsagelse, for at kunne op-
bygge eller fastholde et selvstændigt liv med mulighed for deltagelse i samfundslivet.
Det vil normalt sige borgere, som i høj grad er afhængige af hjælp til at udføre almin-
delige daglige funktioner som eksempelvis madlavning, læsning, bad, læse, skrive
m.v., og som har et omfattende behov for pleje, overvågning, ledsagelse eller praktisk
bistand.
Servicelovens § 96 er desuden som udgangspunkt rettet mod borgere med mere
massive og sammensatte hjælpebehov, hvor borgerens behov ikke kan dækkes ved
almindelig personlig og praktisk hjælp m.v.
Det er en betingelse for at få borgerstyret personlig assistance (BPA) efter servicelo-
vens § 96, at borgeren er i stand til selv fungere som arbejdsleder for hjælperne. Det