Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018-3568
Doknr.
586240
Dato
13-08-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 22. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 512 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 512:
”Ministeren nævnte på samrådet, at forældre til børn og unge med svære
funktions-
nedsættelser, der har behov for overvågning af deres barn, kan benytte sig af alterna-
tive muligheder, som f.eks. botilbud. Dvs., at den unge skal placeres væk fra sin fami-
lie i stedet for, at han/hun kan forblive hos familien, og familien får hjælp til overvåg-
ning. Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der i øvrigt er for disse familier,
der har brug for hjælp til overvågning ud over at placere den unge på et botilbud, og vil
ministeren i den sammenhæng oplyse (eller give sin skønsmæssige vurdering af),
hvad det i gennemsnit vil koste pr. måned pr. type botilbud at have et svært handicap-
pet barn placeret og sammenligne denne udgift med udgiften ved at yde overvågning
som en del af hjælpen efter servicelovens § 95?”
Spørgsmålet stilles på baggrund af
åbent samråd den 19. juni 2018 om, hvorvidt hjemmeboende borgere med funktions-
nedsættelse, der har behov for overvågning, får den hjælp, de har behov for (besva-
relse af samrådsspørgsmål R)
Svar:
Der har aldrig
–
hverken før eller efter landsretsdommen fra 2015
–
været hjemmel i
servicelovens § 95, stk. 3, til at yde overvågning som en del af den samlede hjælp.
Men kommunerne har naturligvis ansvaret for at sikre, at borgere med funktionsned-
sættelse, som ikke er i stand til at tage vare på sig selv, får den hjælp, som modsvarer
deres samlede hjælpebehov. Det skal samtidig ske inden for lovgivningens rammer.
Der er i servicelovens § 96 om borgerstyret personlig assistance (BPA) hjemmel til at
yde overvågning, men det forudsætter, i modsætning til hjælp efter § 95, stk. 3, at
borgeren kan fungere som arbejdsleder for hjælperne.
For de borgere, der har omfattende behov for hjælp og støtte og overvågning, men
som ikke selv er i stand til at påtage sig de opgaver, der følger med en BPA ordning,
vil et specialiseret botilbud med døgnbemanding kunne dække borgeren behov.
Hvad der er den rette løsning for den enkelte borger vil bero på en konkret og indivi-
duel vurdering. Det er kommunens ansvar at træffe afgørelse i samarbejde med bor-
geren og dennes pårørende.