Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018-3384
Doknr.
585143
Dato
02-07-2018
Folketingets Social-, Indenrigs-, og Børneudvalg har d. 13. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 497 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jakob Sølvhøj
(EL).
Spørgsmål nr. 497:
”Under
henvisning
til ”Aftale om obligatorisk læringstilbud til 1-årige
i udsatte boligom-
råder og skærpet straf til ledere for pligtforsømmelser” (28.05.2018) bedes ministeren
sende en opgørelse over, hvor mange børn der kommer i daginstitutioner i udsatte
boligområder fordelt på aldersgrupper og sammenlignet med landsgennemsnittet.”
Svar:
Svaret fremgår af tabel 1, der viser antallet af 1-5-årige børn bosat i udsatte boligom-
råder opgjort pr.1.1.2017. Andelen af børn indskrevet i dagtilbud, er angivet for hver af
aldersgrupperne 1-5 år og for børn bosat i udsatte boligområder og i hele landet. An-
delen er opgjort på baggrund af data for 2014, jf. bemærkningerne nedenfor.
Tabel 1
Børn i udsatte boligområders tilknytning til dagtilbud
Børn bosat i udsatte
boligområder
1
Andel af børn fra udsatte
boligområder
1
i dagtilbud
Andel af børn i hele landet
i dagtilbud
1-årige
2-årige
3-årige
4-årige
5-årige
1-5-årige
1.833
1.741
1.715
1.653
1.673
8.615
73,2
84,4
91,4
92,6
73,7
83,0
82,5
86,2
88,7
88,5
70,9
83,3
Noter: 1) Udsatte boligområder er identificeret ud fra de kriterier, der er indgået aftale om d.9.maj 2018, jf. delaftale
på boligområdet, der modvirker parallelsamfund. Listen tæller i alt 55 udsatte boligområder i 16 kommuner.
Anm.: Andel af børn i dagtilbud er opgjort på baggrund af børn indskrevet i dagtilbud i efteråret 2014, som
pr.1.1.2015 boede i et udsat boligområde. Børnenes alder er opgjort pr.1.10.2014. Grundet mangelfulde data
indgår Hørsholm, Læsø og Rudersdal Kommune ikke i statistikken for 2014.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.