Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 3293
Doknr.
583032
Dato
28-06-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 7. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 488 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 488:
”Ministeren nævnte på samrådet, at hun vil
præsentere en ny model for at følge
med i kommunernes praksis på centrale områder, og at den bl.a. skal omfatte en
ny type undersøgelse til sikring af kontrol med kommunerne vedr. underretninger
om børn, og at den samtidig skal give et mere retvisende billede af kvaliteten af
kommunernes sagsbehandling.
Vil ministeren oplyse, hvad ministeren indtil videre har sat i værk mht. den nævnte
model, og hvordan ministeren vil gribe opgaven an med at få et tilstrækkeligt grundlag
til at kunne foretage en retvisende vurdering af, om udsatte børn og familier får den
hjælp, de har brug for, om hjælpen har den tiltænkte effekt og om børnene og famili-
erne selv oplever, at indsatsen virker?
Spørgsmålet stilles på baggrund af åbent samråd om underretninger om børn
afholdt
den 31. maj 2018 (besvarelse af samrådsspørgsmål N).”
Svar:
Jeg har både i forbindelse med de igangværende drøftelser af anbringelsesområdet
og på samrådet om underretninger den 31. maj 2018 foreslået, at vi laver en ny model
for løbende at følge med i kommunernes praksis.
Det kan ske ved, at Ankestyrelsen iværksætter en helt ny type undersøgelse, som
skal sikre en løbende
”temperaturmåling” af
kommunernes sagsbehandling på børne-
området.
Undersøgelsen vil omfatte et langt større antal sager end de nuværende praksisun-
dersøgelser og skal sikre, at alle 98 kommuner får efterset sager inden for en kortere
årrække på få, udvalgte dele af sagsbehandlingen, der anses for at være de mest
centrale sagsbehandlingsskridt for at sikre udsatte børn og unge den nødvendige
sociale indsats. Det kan fx være den børnefaglige undersøgelse, børnesamtale, hand-
leplan, inddragelse af barnet og familien og opfølgning på, om de iværksatte indsatser
virker.