Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1919141_0001.png
Social-, Indenrigs- , og Børneudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 3274
Doknr.
584268
Dato
29-06-2018
Folketingets social-, indenrigs- og børneudvalg har d. 6. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 485 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
Spørgsmål nr. 485:
Vil ministeren kommentere
artiklerne på www.dr.dk den 25. maj 2018 ”Opholdssteds-
ejere fik millioner ved at leje ejendomme ud til sig selv” og den 26.
maj 2018 ”Millionregning for vedligehold for private opholdssteder havner hos
det offentlige”, og vil ministeren komme med sin vurdering
af, om de offentlige
midler, som kommunerne betaler for institutionens tilbud, i dette tilfælde anvendes
efter hensigten?
Spørgsmålene stilles på baggrund af åbent samråd den 29. maj 2018 om bemandin-
gen på socialpædagogiske arbejdspladser (besvarelse af samrådsspørgsmål O, P og
Q).
Svar:
De omkostninger, som f.eks. et opholdssted har til husleje, istandsættelse og vedlige-
hold, indgår i det grundlag, tilbuddet beregner sine takster på. Det gælder også tilbud-
dets øvrige omkostninger til f.eks. kost og løn. Taksten betales af de kommuner, der
indgår aftale med tilbuddet om en plads til et barn, en ung eller en voksen.
Derfor er det også vigtigt, at socialtilsynet som led i det økonomiske tilsyn med op-
holdsstederne vurderer, om der er gennemsigtighed i tilbuddets økonomi, og at tilsy-
net i forbindelse med godkendelse af opholdsstedets budget sikrer sig, at budgettet
ikke indeholder poster, som er uvedkommende for tilbuddets virksomhed, og, at bud-
gettet og dermed tilbuddets økonomi giver mulighed for ansvarlig forvaltning af offent-
lige midler.
Når en kommune betaler for et tilbud, skal kommunen kunne være sikker på, at pen-
gene går til indsatsen for de borgere, kommunen har placeret på tilbuddet, ligesom
kommunen skal kunne være sikker på, at tilbuddets omkostninger
ikke er ”skruet op”,
så kommunen betaler for mere end den får.
Derfor er det også f.eks. fastsat i socialtilsynsbekendtgørelsen, at socialtilsynet skal
vurdere, om tilbuddets husleje overstiger markedslejen. Til brug for dette kan der ind-
hentes vurderinger fra uafhængige valuarer. Samtidig er det fastsat i bekendtgørelsen
om revision af regnskaber for private tilbud, foreninger og private virksomheder omfat-
tet af lov om socialtilsyn, at private tilbuds revisorer blandt andet skal påse, at tilbud-
dets husleje ikke overstiger markedslejen.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om kommentar til artiklerne på www.dr.dk den 25/5-18 Opholdssteds-ejere fik millioner ved at leje ejendomme ud til sig selv og den 26/5-18 Millionregning for vedligehold for private opholdssteder havner hos det offentlige, til børne- og socialministeren
I forhold til de to artikler, der refereres til, så er de forhold, der nævnes, jo netop for-
hold, som socialtilsynet skal tage stilling til i forbindelse med deres økonomiske tilsyn.
Som nævnt ovenfor, skal socialtilsynet sikre sig, at tilbuddets husleje ikke overstiger
markedslejen, og de skal sikre sig, at vedligehold og istandsættelser, som finansieres
af tilbuddet, er relevante for tilbuddets virksomhed.
De gældende regler for det økonomiske tilsyn med de tilbud, som socialtilsynet skal
føre tilsyn med, har til formål at sikre, at tilbuddet er økonomisk bæredygtigt, at tilbud-
dets økonomi giver mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet i forhold til prisen og i
forhold til tilbuddets målgruppe, og at der er gennemsigtighed med tilbuddets økono-
mi.
Om de gældende regler er hensigtsmæssige og tilstrækkelige, er netop noget af det,
vi skal se på, når vi skal drøfte socialtilsynet efter sommerferien.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2