Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1890946_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-
Billes talepapir
Anledning
Samråd M om måltal for
konkurrenceudsættelse
Dato / tid
26. april kl. 12:00-13:00
Talens varighed
Ca. 15 min
Sted
Folketinget lokale 1-133
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål M
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen vil have faste
måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, når bl.a.
forskningen og både danske og udenlandske
erfaringer viser, at effektiviseringsgevinsterne er tvivlsomme, og at
kvaliteten i opgavevaretagelsen og arbejdsmiljøet ofte sættes
under pres?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0002.png
[Indledning]
Tak til udvalget for invitationen til at drøfte måltal for
konkurrenceudsættelse.
Omdrejningspunktet for regeringen er, at vi tror på, at
konkurrence i sig selv er sundt. Også i den offentlige sektor.
Derfor mener vi, at konkurrenceudsættelse kan medvirke til at
sikre den bedste og mest effektive opgaveløsning i den
offentlige sektor.
Man kunne have valgt en idelogisk løsning, men vi har en
pragmatisk tilgang til tingene. Det er ikke afgørende, om det er
private eller offentlige hænder.
For os er det centrale, at opgaven udsættes for konkurrence.
Det skal testes, hvor borgerne får mest mulig velfærd for
skattekronerne.
Det gør vi jo helt naturligt som privatpersoner, når vi skal have
skiftet taget, fikset bilen eller lignende. Vi skal have den
samme naturlige tilgang til at teste markedet, når den offentlige
sektor skal have løst en opgave.
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0003.png
Set fra min stol er vi nødt til at tænke mere konkurrence ind i
den offentlige sektor. For overordnet er der jo kun den sum
penge, der nu engang er til at løse opgaverne. I hvert fald når
man ligesom regeringen ikke ønsker et skattetryk, som stikker
endnu mere af - og med de skadesvirkninger det har for det
danske samfund.
Så hvis man skal levere bedre service, må man høste nogle af
de kvalitetsforbedringer, der ligger i konkurrencen om
opgaverne.
Som jeg har sagt tidligere, er der intet sted i den offentlige
sektor, der er helligt i forhold til at se på, om man kan involvere
de private mere, end hvad man gør i dag.
Regeringen ønsker at give konkurrenceudsættelsen et skub i
alle sektorer. Udviklingen går fremad – men det går for
langsomt.
Det er derfor regeringen vil opsætte måltal for
konkurrenceudsættelsen i både staten, regioner og kommuner.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0004.png
For konkurrence om opgaverne er en god ting, som det kun
giver mening at få mere af.
Og måltal kan være med til at sætte fokus på, at opgaverne
kan løses andre steder end i den offentlige sektor. Og løses
godt.
Jeg er overbevist om, at den private sektor har meget at byde
på i forhold til at give den bedst mulige velfærd til borgerne.
1. [Den private sektor har meget at byde på]
Her rammer vi nok ind i en politisk uenighed mellem spørger
og mig.
Jeg mener
ikke,
at alle velfærdsopgaver pr. definition løses
bedst i det offentlige.
Hvis samarbejdet forankres på den rigtige måde, så kan den
private sektor berige den offentlige. For når private
virksomheder får mulighed for at byde ind på de
skattefinansierede opgaver, kan deres erfaringer,
arbejdsgange, teknologiske løsninger mv. bidrage til at udvikle
velfærden.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0005.png
Det kan være med til at gøre opgaveløsningen både klogere,
smartere og bedre.
Men det er vigtigt, at man konkurrenceudsætter
klogt.
2. [Der skal konkurrenceudsættes klogt og fair]
Med det mener jeg, at man som offentlig myndighed ikke altid
skal gå efter det billigste tilbud. Det er også vigtigt, at man
sikrer sig, at kvaliteten skal være i orden. Og nytænkning af
opgaven, hvis det er relevant.
Udbudsprocessen er også en sund øvelse i sig selv. Man bliver
klogere på opgaveløsningen, når opgaven skal beskrives.
Det at skulle beskrive, hvad man vil købe, kan desuden være
en anledning til at udfordre - ”det vi plejer” - og tænke nyt.
Det giver også gennemsigtighed om opgaveløsningen. Og den
viden er god at have – uanset om opgaven ender med at blive
udliciteret, eller den offentlige myndighed selv vinder opgaven.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0006.png
Her er det også vigtigt, at de offentlige myndigheder agerer
fair,
når de selv byder på opgaven.
Derfor har regeringen fornylig indgået en aftale med S, DF og
RV om at revidere reglerne for kontrolbud.
Der skal bl.a. indføres en pligt til at underrette forbigåede
tilbudsgivere om vurderingen af indkomne tilbud. Og der skal
foretages en opfølgning på vundne kontrolbud hvert andet år,
som forelægges kommunalbestyrelsen eller regionsrådet.
Det skal være med til at sikre større åbenhed og en stærkere
opfølgning på kommunale og regionale kontrolbud.
Det vil styrke rammerne for at få inddraget den private sektor
på en ordentlig og fair måde.
3. [Offentlig-privat samarbejde giver mulighed for innovation]
For mig er det også vigtigt, at den offentlige sektor – som en
stor kunde – ikke kun har fokus på at få opfyldt sine her og nu-
behov. Men også hele tiden har øje for, om der er basis for et
samarbejde med private om udviklingen af morgendagens
løsninger.
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0007.png
Her giver det offentlig-private samarbejde en oplagt mulighed
for at arbejde sammen om nye innovative løsninger.
Det understøttes også af den nye udbudslov, hvor
de nye
regler giver større fleksibilitet. Det offentlige har fået bedre
mulighed for at gøre brug af dialog med de private
virksomheder.
Det er til gavn for alle. Det sikrer, at vi får mest muligt for vores
skattekroner, og det giver virksomhederne mulighed for at
spille ind med deres ekspertise og skabe rum for innovation.
En af de nye muligheder er
innovationspartnerskaber.
Et konkret eksempel herpå er i Region Hovedstaden og Region
Syddanmark, som sammen med sengeproducenten Agitek
igennem et innovationspartnerskab har fået udviklet en
psykiatriseng. Udviklingen er foregået i samspil med brugere
og pårørende i psykiatrien.
Denne psykiatriseng skal sikre en bedre oplevelse for
patienterne gennem mere indbydende design, øget oplevelse
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0008.png
af tryghed, mindre mulighed for selvskade – og nedtrapning af
konflikter og forebyggelse af tvang. Samtidig skal den medvirke
til et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne gennem bl.a.
optimering af arbejdsprocesser
1
.
Det er et eksempel på, at specialviden i en privat virksomhed
har været med til at skabe en løsning, der beriger alle parter.
Et godt eksempel på at konkurrenceudsættelse kan være
positivt i forhold til
både
kvalitet og økonomi, er i Favrskov
Kommune.
Her konkurrenceudsatte de for første gang i 2011 deres vej- og
parkdrift og samlede udbuddet i én kontrakt. En privat
leverandør tilbød at udføre opgaven hele 15 pct. billigere, end
hvad kommunen selv havde gjort tidligere. Og udliciteringen
levede op til kommunens forventninger og frigav fire mio. kr.
årligt.
Hvad der også er interessant er, at kommunen erfarede ved
det første udbud, at leverandøren var mest effektiv til at
vedligeholde de grønne områder i forhold til vedligeholdelse af
vejene.
1
www.bedreudbud.dk
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0009.png
Da opgaven skulle genudbydes blev kontrakten derfor delt op i
tre delkontrakter. Det har givet leverandørerne mulighed for at
byde ind på den delopgave, som de er mest effektiv indenfor.
Denne tilpasning af udbudsmaterialet frigav yderligere 4,3 mio.
kr. årligt.
For mig at se er det eksempler på, hvor offentlig-privat
samarbejde gør en positiv forskel for både borgere, ansatte og
økonomien i den offentlige sektor. Det vil jeg gerne se meget
mere af.
4. [Forskning og erfaringerne med konkurrenceudsættelse]
Jeg er med på, at spørger ikke deler min entusiasme omkring
potentialet i konkurrenceudsættelse og øget offentlig-privat
samarbejde.
I samrådsspørgsmålet henviser spørger til, at forskningen og
erfaringerne med udbud skulle vise, at de positive effekter er
tvivlsomme.
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0010.png
Jeg er ikke enig i det dystre billede. Ud fra hvad jeg har set,
giver forskningen og erfaringerne en række eksempler på
positive effekter af at udlicitere en opgave.
Roskilde Universitet, Københavns Universitet og det
daværende KORA undersøgte i 2014, hvad den eksisterende
forskning kunne sige om effekterne af udlicitering.
På de tekniske områder og velfærdsområderne fandt de 6
studier, der dokumenterer omkostningsreduktioner, og 3
studier der dokumenterer omkostningsforøgelser. Dertil
kommer 7 studier med ingen eller blandede effekter.
Jeg hæfter mig ved, at der er flere undersøgelser, der viser
positive effekter end negative effekter. Men jeg erkender, at
billedet ikke er entydigt.
Jeg så gerne, at vi havde mere klare forskningsresultater. Men
når det er sagt, så er jeg ikke i tvivl om, at udbud skaber et
frugtbart pres for lavere omkostninger, højere kvalitet og
innovation i opgaveløsningen. Også selvom det kan være
svært at dokumentere efter de fineste videnskabelige
standarder.
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0011.png
Og som mit eksempel fra Favrskov viste, så kan et klogt
tilrettelagt udbud generere et positivt resultat både i forhold til
økonomi og kvalitet.
Klogt tilrettelagte tilbud er derfor langt bedre end bare passivt
at køre videre, som man altid har gjort. Det skaber grundlaget
for at se på opgaverne med friske øjne.
Jeg vil derfor opfordre til, at vi lader os inspirere af de gode
eksempler og lærer af de mindre gode. Det gælder også i
forhold til arbejdsmiljøet.
5. [Alle organisationsændringer vil give støj]
Her er det vigtigt at slå det lange lys til. Alle større ændringer,
hvad enten det handler om udliciteringer, fusioner af
virksomheder, større organisationsændringer osv. kan have
konsekvenser for medarbejderne.
Og medarbejderne kan være kritiske, når opgaver udliciteres.
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0012.png
Helt grundlæggende er det den enkelte leverandørs ansvar, at
medarbejderne trives og har et godt fysisk og psykisk
arbejdsmiljø.
Vi politikere skal sørge for at opstille nogle rammer, som
offentlige og private arbejdsgivere skal overholde. Og det
forventer jeg naturligvis, at de gør.
I forhold til spørgerens skepsis, når det kommer til de positive
effekter af konkurrenceudsættelse, så vil jeg også minde om,
at den offentlige sektor årligt konkurrenceudsætter omkring af
en fjerdedel af de mulige opgaver.
Det er vel det klareste bevis på, at konkurrenceudsættelse
giver mening. For jeg tvivler stærkt på, at man ville gøre det,
hvis det ikke havde positive effekter. Og mærkbare positive
effekter.
Regeringen vil derfor gerne have konkurrenceudsættelsen
højere op endnu. Men vi er lydhøre overfor, at det ikke bliver
en for firkantet model.
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0013.png
6. [Måltal skal ikke være firkantede]
Regeringen vil snart komme med et udspil om
konkurrenceudsættelse og offentlig-privat samarbejde. Heri vil
der blandt andet være forslag til bindende måltal for
konkurrenceudsættelsen for stat, regioner og kommuner.
Det er for mig vigtigt at slå fast, at vi ikke ønsker for firkantede
modeller for måltallene. Vi forestiller os ikke et setup, hvor man
pine død skal nå op på et bestemt tal hver år. Vi forestiller os
noget mere fleksibelt – men stadig forpligtende.
Man kunne for eksempel se på, om nogle kommuner eller
regioner bør rykke mere end andre. Eller om nogle sektorer
inden for det offentlige er mere oplagte end andre i forhold til at
øge konkurrenceudsættelsen.
Vi vil tage disse spørgsmål op med KL og Danske Regioner i
forbindelse med økonomiforhandlinger her til foråret.
7. [Afrunding]
I regeringen mener vi, at tiden er kommet til et løft i
konkurrenceudsættelsen og det offentlig-private samarbejde.
12
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 26/4-18 om faste måltal for udbud i stat, kommuner og regioner, til økonomi- og indenrigsministeren
1890946_0014.png
Hvis man går klogt til værks, er der her rigtig gode muligheder
for at få en bedre og klogere opgaveløsning til færre eller de
samme penge.
Så jeg vil gerne opfordre til at smide de ideologiske kasketter
og give konkurrencen en chance.
Lad mig afslutningsvist slå fast: Den offentlige sektor skal
konkurrenceudsætte flere opgaver. For det er med til at sikre,
at danskerne for den bedst mulige service for pengene.
13