Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018-2126
Doknr.
531295
Dato
08-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 24. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 433 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Henning Hyllested
(EL).
Spørgsmål nr. 433:
”Vil ministeren foretage en beregning, der viser den byrdefordelingsmæssige virkning
for kommunerne i 2019 ved at antage 2019-regler for refusion af overførsler og udlig-
ning, men som datagrundlag anvende antallet af overførselsmodtagere fra 2015?
I sit svar bedes ministeren oplyse virkningen af hhv. refusionsreformen og de initiale
tilpasninger i systemet hver for sig i pct. og i mio. kr.”
Svar:
I besvarelsen af spørgsmål nr. 419 og spørgsmål nr. 432 følger opgørelsen af de byrde-
fordelingsmæssige virkninger af refusionsomlægningen og de samtidigt gennemførte
tilpasninger i udligningen metoden anvendt i Finansieringsudvalgets rapport fra fe-
bruar 2018. I besvarelsen af spørgsmål nr. 432 er vist både de isolerede virkninger af
de to elementer og virkningen af det samlede tiltag.
De kommunefordelte konsekvenser af refusionsomlægningen er i udvalgets rapport
beregnet med udgangspunkt i 2015-data, som er året før refusionsomlægningen trådte
i kraft, for i beregningerne ikke at ”straffe” de kommuner, der har reageret på de styr-
kede incitamenter ved omlægningen og nedbragt udgifterne efterfølgende.
Konkret er fordelingen af kommunernes udgifter opgjort med udgangspunkt i de fakti-
ske offentlige forsørgelsesudgifter til de omfattede ydelser i 2015. Det gælder dog ikke
for førtidspension og fleksjob inkl. ledighedsydelse, hvor der er anvendt særskilte
kommunale fordelingsnøgler baseret på data for flere år. Herefter er beregnet, hvor-
dan refusionen ville have været i 2015 under de nye regler. De beregnede fordelinger af
overførselsmodtagere på refusionstrappen i 2015 er benyttet til at beregne fordelingen
af de fremadrettede kommunale udgifter under det nye refusionssystem.
De fremadrettede udgifter for kommunerne samlet set er beregnet med udgangspunkt
i budgetteringen af udgifterne til overførselsindkomster på finanslovsforslaget for
2018, hvor der i fremskrivningen bl.a. indgår de samlede forventede konsekvenser af
en række reformer på beskæftigelsesområdet og som følge af konjunkturudviklingen.
De beregnede konsekvenser af refusionsomlægningen, som fremgår af besvarelsen af
spørgsmål nr. 419 og nr. 432, tager således udgangspunkt i den kommunale fordeling
af overførselsudgifter og antal overførselsmodtagere i 2015 samt i et samlet udgifts-