Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1895094_0001.png
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 457
Offentligt
Bilag 1
Sammenfattende skematisk oversigt over proces for tildeling af hjælpemidler
Land
Spørgsmål
Hvilke betingelser skal
være opfyldt, for at en
borger kan modtage støtte
til et hjælpemiddel?
Borgeren skal have varigt
nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. Desuden skal
hjælpemidlet i væsentlig grad
kunne afhjælpe følgerne af
funktionsnedsættelsen i
væsentlig grad eller lette den
daglige tilværelse i hjemmet,
eller det skal være
nødvendigt for, at borgeren
kan udøve et erhverv.
Støtten ydes til borgere med
varige handicap, mindst 2 år,
og gives til de mest rimelige
og egnede hjælpemidler.
Kriterierne for ret til støtte til
hjælpemidler fremgår af lov
om folketrygds kapitel 10:
a) Borgeren skal have været
medlem af forsikringen
(folketrygds) i mindst tre år
umiddelbart før han eller hun
kan ansøge om en ydelse
eller,
b) borgeren skal have været
medlem af forsikringen i
mindst et år, før han eller hun
ansøger om en ydelse, og i
løbet af denne tid have været
fysisk og mentalt i stand til at
udføre et normalt
indkomstskabende job.
Rettighederne er nærmere
reguleret i følgende forskrift:
(https://www.nav.no/rettskilde
ne/forskrift/F19970415-318).
Sundhedsmyndighederne i
landsting og kommuner
udformer selv de nærmere
regler for tildeling af
handicaphjælpemidler med
udgangspunkt i lov og
grundlæggende principper
beskrevet i sundheds- og
sygeplejeloven. Dette
omfatter fx prioritering, etiske
principper og ligestilling.
Generelt set gælder det, at et
hjælpemiddel tildeles for at
imødekomme et behov eller
at gøre det muligt at udføre
en aktivitet. Sveriges regering
har tidligere både nedsat en
kommission og bedt
Socialstyrelsen kortlægge,
om der var behov for at
ændre håndteringen af
hjælpemidler i Sverige. I
begge tilfælde konkluderede
myndighederne, at der på
trods af de mange forskellige
aktører og systemer var en
tildeling af hjælpemidler, der
modsvarede behovet.
Mennesker med handicap har
adgang til socialforsikringer
og dermed også ret til de
sociale ydelser, der er
foreskrevet i socialloven, hvis
de relevante forudsætninger
er opfyldt, herunder betaling
af bidrag. Socialforsikringens
ydelser er uafhængige af
indkomst og formue. De
påkrævede ydelsers omfang
og natur fastlægges bl.a. på
grundlag af medicinsk
dokumentation. Ydelser, der
understøtter inklusion i
samfundslivet, tilvejebringes
som regel som
skattefinansierede
inklusionsydelser. Disse
ydelser er indkomst- og
formueafhængige.
Inklusionsydelser uddeles til
borgere, der som følge af et
handicap er væsentligt
indskrænkede i deres
muligheder for at deltage i
samfundet, eller til borgere,
for hvem dette forhold truer.
Hjælpemidler inden for
rammerne af
inklusionsydelser bidrager til
udligning af de af handicappet
betingede mangler.
Danmark
Norge
Sverige
Tyskland
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm., om ministeren er indstillet på at undersøge, hvordan bevillingssystemerne for hjælpemidler på kater- og stomiområdet fungerer i andre lande, så Danmark kan lære af gode erfaringer til gavn for borgerne, til børne- og socialministeren
1895094_0002.png
Land
Spørgsmål
Skal der foretages en
konkret og individuel
vurdering af borgerens
behov i hver enkelt sag,
eller sker tildelingen ud fra
mere standardiserede
kriterier?
Danmark
Det er den enkelte
kommunalbestyrelse, der
træffer afgørelse om støtte til
hjælpemidler ud fra en
konkret og individuel
vurdering i den enkelte sag.
Norge
Der foretages en konkret og
individuel vurdering i hver
enkelt sag.
Sverige
Der foretages en konkret
vurdering af den individuelle
modtagers behov. Der
lægges særligt vægt på at
sikre, at patienten deltager i
kortlægningen af sine behov,
da det øger borgerens
mulighed for at leve et så
selvstændigt liv som muligt.
Indsatsen skal desuden være
varig og samordnet. Det er
myndighedernes
bedømmelse, som er det
afgørende for, hvilke konkrete
hjælpemidler, man kan
tilbydes.
Tyskland
Inklusionsydelser bestemmes
af enkelttilfældets særpræg.
På grund af socialsystemets
struktur, er der talrige
forskellige retsgrundlag for
bevilling af hjælpemidler.
Afhængigt af retsgrundlag vil
forskellige autoriteter have
ansvaret for bevilling af
hjælpemidler. I forhold til
hjælpemidler til udligning af
handicap spiller de lovpligtige
sygesikringskasser den
vigtigste rolle. For de
lovpligtige sygekasser findes
en hjælpemiddelliste. Om og
hvilke hjælpemidler der kan
bevilges, afhænger af et
individuelt fastlagt behov. For
nogle hjælpemidler, fx
høreapparater, findes på
forhånd fastlagte beløb.
Ydelserne tildeles
grundlæggende i form af
naturalieydelser og er gratis
for den berørte borger. I tillæg
til hjælpemidlerne kan
berettigede borgere modtage
tilskud, fx i forbindelse med
anskaffelse af cykler eller
motorkøretøjer, i stedet for
visse hjælpemidler.
Hjælpemidlerne skal
ordineres af en læge og være
fremstillet på et
Hvordan udmåles støtten til
hjælpemidler?
Støtten udmåles til det bedst
egnede og billigste
hjælpemiddel, der dækker
borgerens behov. Hvilket
hjælpemiddel, der kan anses
som bedst egnet og billigst,
beror på en konkret og
individuel vurdering i det
enkelte tilfælde.
Støtten ydes generelt i form
af udlån af hjælpemidler. Der
er nogle undtagelser herfor
herunder høreapparater,
visse ortopædiske
hjælpemidler, biler, samt
andre specifikke
hjælpemidler. Blandt andet
gives støtten i form af tilskud
til de såkaldte små
hjælpemidler. Tilsvarende er
støtten til pc’er et tilskud. Det
Støtten til hjælpemidler
varierer kraftigt fra
landsting/kommune til
landsting/kommune.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm., om ministeren er indstillet på at undersøge, hvordan bevillingssystemerne for hjælpemidler på kater- og stomiområdet fungerer i andre lande, så Danmark kan lære af gode erfaringer til gavn for borgerne, til børne- og socialministeren
1895094_0003.png
Land
Spørgsmål
Danmark
Norge
er kun ift. til bilstøtte, at der
behov testes, og der er
normalt ingen selvrisiko.
Sverige
Tyskland
videnskabeligt anerkendt
grundlag og på en måde, så
de holder længe. De skal
være tilpasset den enkeltes
behov og afspejle tidens
medicinske viden og tekniske
udvikling.
Forsyningen med
hjælpemidler, herunder dens
omfang, natur og hvilke
særlige forudsætninger den
hviler på, er bl.a. fastlagt i
ortopædiforordningen. Efter
disse regler skal tildelingen af
hjælpemidler og tilbehør hertil
være tilstrækkelig og
formålstjenstlig. Den må ikke
gå udover det nødvendige.
I konteksten af
personcentreret
ydelsestildeling, danner
helhedsplanlægningen
grundlaget for fastlæggelse af
ydelsestildeling, der dækker
den enkeltes behov, for
dermed at sikre en
omfattende undersøgelse af
den enkeltes behov; her også
i forhold til hjælpemidler.
Gives støtten forskelligt fra
sag til sag afhængigt af den
enkelte borgers behov?
Det er den enkelte
kommunalbestyrelse, der
træffer afgørelse om støtte til
hjælpemidler ud fra en
konkret og individuel
vurdering i den enkelte sag.
Det er en konkret vurdering i
hver enkelt sag, hvor
hjælpemiddelscentralens
ansatte vurderer, hvad der er
den mest rimelige og
passende støtte.
I alle landsting og kommuner
gælder, at hjælpemidlerne
skal fordeles ifølge de
principper, der er beskrevet i
sundheds- og sygeplejeloven.
Det omfatter principper for
prioritering, etiske regler og
ligestilling. De specifikke
produkter og ydelser, der
tildeles i et givent tilfælde, kan
dog variere alt afhængigt af,
hvilke produkter den
ansvarlige
sundhedsmyndighed har valgt
at gøre brug af.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm., om ministeren er indstillet på at undersøge, hvordan bevillingssystemerne for hjælpemidler på kater- og stomiområdet fungerer i andre lande, så Danmark kan lære af gode erfaringer til gavn for borgerne, til børne- og socialministeren
1895094_0004.png
Land
Spørgsmål
Hvilke procedurer gælder
der for sagsbehandlingen i
sager om støtte til
hjælpemidler?
Danmark
Det er kommunalbestyrelsen,
der har ansvaret for
sagsbehandlingen i
hjælpemiddelsager. Det er
således
kommunalbestyrelsens
ansvar at sikre, at den enkelte
sag er tilstrækkeligt oplyst til,
at der kan træffes en
afgørelse, og hvis der
mangler oplysninger, skal
kommunalbestyrelsen sørge
for at tilvejebringe dem.
Norge
Det er som hovedregel
kommunerne, der er de første
til at udrede behovet og
hjælpe brugerne med at
ansøge. Ansøgningen sendes
så til behandling i
hjælpemiddelcentralen. Der
foreligger nogle undtagelser
fra denne proces, men langt
størstedelen af sagerne
behandles på denne måde.
Sverige
Den nærmere procedure kan
variere fra område til område.
Socialstyrelsen har dog
udarbejdet et forslag til en
generel fremgangsmåde i
sagsbehandlingen for at sikre,
at loven overholdes.
Inddragelsen af patienten i
kortlægningen af deres behov
er et gennemgående
grundprincip.
Tyskland
Det vil fremover for alle
involverede myndigheder
være påkrævet, at igangsætte
en
”inklusionsplansproces”.
Den
ne inkluderer også forskrifter,
der skal afklare, hvilke
myndigheder, der er
ansvarlige, herunder ift.
erstatningsspørgsmålsproces
ser mellem myndigheder,
samt regler omkring
behovsafklaring og
inklusionsplansprocessen.
Konkret betyder dette, at kun
en myndighed i fremtiden vil
have ansvaret for
inklusionsydelser, der
spænder over flere
myndigheders
kompetenceområder.
Se ovenfor.
Er procedurerne for
sagsbehandlingen de
samme i alle typer af
sager?
Med virkning fra 1. januar
2018 indføres en forenklet
sagsbehandlingsprocedure,
som kommunalbestyrelsen
kan vælge at benytte i enkle
og entydige sager. Herved
forstås sager, hvor
funktionsnedsættelsen er
åbenbar og hjælpebehovet er
relativt entydigt. Hvis den
forenklede procedure følges,
træffes afgørelse om støtte
alene ud fra de oplysninger,
der fremgår af borgerens
ansøgning. Ansøgningen skal
i disse tilfælde indeholde en
erklæring på tro og love om
oplysningernes rigtighed eller
Som nævnt ovenfor er der
visse undtagelser. For støtte
til høreapparater, bestemte
kurser og ortopædiske
hjælpemidler er det en anden
instans i NAV, der behandler
sagerne. Sagerne starter
som regel ikke i kommunerne
her, men hos lægen i stedet.
Grundprincipperne om
inddragelse af patienten,
individuel
behovsbedømmelse m.v. skal
være de samme i alle typer af
sager.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm., om ministeren er indstillet på at undersøge, hvordan bevillingssystemerne for hjælpemidler på kater- og stomiområdet fungerer i andre lande, så Danmark kan lære af gode erfaringer til gavn for borgerne, til børne- og socialministeren
1895094_0005.png
Land
Spørgsmål
Danmark
anden relevant
dokumentation herfor.
Norge
Sverige
Tyskland