Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1893307_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 2086
Doknr.
530863
Dato
14-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudv alg har d. 23. april 201 8 stillet følgende
spørgsmål nr. 423 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besv a-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 423:
”V il ministeren - ev t. med bidrag fra andre ministerier - oply se, hv ilke udbudskrav
man ty pisk stiller i forbindelse med udbud af større opgav er i stat, regioner og ko m-
muner, som f.eks. udbuddet af det ny e v algsystem, således at man både sikrer fokus på
kv alitet og lige udbudsbetingelser, og således at man ud fra en helhedsbetragtning
sikrer de bedste og billigste løsninger i det offentlige?”
Svar:
Jeg har til brug for min besv arelse af spørgsmålet anmodet om at modtage bidrag fra
Erhv erv sministeriet og KOMBIT A/S.
Erhv erv sministeriet har oply st følgende:
”Jeg skal henv ise til Konkurrence- og Forbrugersty relsen, der oply ser følgende:
”Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke foretaget en systematisk undersøgel-
se af, hv ilke udbudskrav der typisk stilles i forbindelse med ordregiv eres udbud af
offentlige kontrakter.
Konkurrence- og Forbrugersty relsen har imidlertid kortlagt fordelingen imellem
anv endelsen af de to tildelingskriterier ’laveste
pris’
og
’bedste forhold mellem pris
og kvalitet’.
V ed tildelingskriteriet
laveste pris
evalueres indkomne tilbud alene ef-
ter prisen, således at det tilbud med den lav este pris udråbes til v inder af konku r-
rencen om den offentlige kontrakt. V ed tildelingskriteriet
beds te forhold m ellem
pris og kvalitet
evalueres indkomne tilbud både på pris og kv alitet, således at det
tilbud med den bedste kombination af pris og kv alitet udråbes til v inder.
Kortlægningen v iser, at tildelingskriteriet
bedste forhold m ellem pris og kvalitet
beny ttes i ev alueringen af indkomne tilbud i 66 pct. af de udbud, der blev offentli g-
gjort i EU-tidende fra 201 6-201 7 .
Kortlægningen v iser også en lille forskel i anv endelsen mellem kommunerne, reg i-
onerne og staten. I 2016-2017 anvendte staten
bedste forhold mellem pris og kvali-
tet
i ca. 7 1 pct. af de offentliggjorte udbud, hv orimod regionerne og kommunerne
anv endte kriteriet i henholdsvis 69 pct. og 61 pct. af udbuddene. Kortlægningen er
foretaget på baggrund af Europa-Kommissionens udbudsdatabase Tenders Ele c-
tronic Daily (TED).””
Jeg har v ia KL modtaget følgende udtalelse fra KOMBIT A/S:
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om, hvilke udbudskrav man typisk stiller i forbindelse med udbud af større opgaver i stat, regioner og kommuner, til økonomi- og indenrigsministeren
1893307_0002.png
”Kv alitet er en helt afgørende parameter, når Danmarks ny e v algsystem skal udvik-
les, og kv alitet er derfor også det parameter, der blev v ægtet højst i forbindelse med
udbud af ny t v algsystem. Således v ægtede systemets kv alitet 40 pct., drifty delse r-
nes kv alitet 30 pct., tidsplan og lev erancesikkerhed 25 pct., mens pris v ægtede 5
pct.
De kv alitetsmæssige krav til det ny e v algsy stem er udarbejdet af KOMBIT i tæt
samarbejde med kommunale fagfolk, der er ansv arlige for administration og ge n-
nemførelse af v alg i kommunerne. Det er således m ed input fra kommunerne og
øv rige myndigheder, at de kv alitetsmæssige krav i udbudsmaterialet er udformet,
og projektet går ikke på kompromis med disse krav .
For at sikre, at konkurrencen mellem leverandørerne fokuserer på den bedst mul i-
ge kv alitet inden for en v elkendt økonomisk ramme, arbejder KOMBIT i v id u d-
strækning med prisloft i sine udbud. Et prisloft betyder, at udbudsmaterialet ang i-
v er en maksimal pris, som leverandørerne kan by de med i deres tilbud. Prisloftet er
angiv et som et udbudsretligt minimumskrav , som skal opfy ldes. Dermed skal den
v indende leverandør både opfylde de kv alitetsmæssige krav i udbudsmaterialet og
by de med en pris, der er under prisloftet, for at indgå i konkurrencen om kontra k-
ten.
Siden 201 4 har KOMBIT i 1 0 større udbud inkluderet et minimumskrav v edrøre n-
de et prisloft. Prisloftet i KOMBITs udbud fastsættes ud fra en grundig marked s-
analy se og den løbende dialog, som KOMBIT har med lev erandørmarkedet v ia m e-
re end 200 årlige møder.
Lev erandørmarkedet har generelt taget godt imod, at KOMBIT beny tter prisloft i
sine udbud.
Som ordregiver har KOMBIT ifølge udbudslov en v ide rammer for at afly se et u d-
bud, medmindre det er i strid med det udbudsretlige ligebehandlingsprincip, eller
en annullering i øv rigt er usagligt begrundet. De t er KOMBITs v urdering, at i det
tilfælde, hv or ingen tilbudsgiv ere har tilbudt en tilstrækkelig kv alitet under et g i-
v ent prisloft, v il KOMBIT kunne anv ende dette som en saglig begrundelse for at
annullere et udbud.
KOMBIT kan således frav ælge at indgå en kontrakt og annullere udbuddet, hvis det
v urderes, at der ikke er tilbud i en tilstrækkelig kv alitet i forhold til, hv ad der er
specificeret i udbudsmaterialet. KOMBIT kan herefter v ælge at påbegy nde et ny
udbud med et højere indby gget prisloft.
Såfremt der i dialogen med lev erandørerne om det foreløbige udbudsmateriale
fremkommer ny information, der sætter spørgsmålstegn v ed, om lev erandørerne
kan lev ere den nødvendige kv alitet indenfor prisloftet, har KOMBIT mulighed for
at rev urdere udbudsmaterialet, her under prisloftet og kv alitetskrav .
Hv is der senere under udbudsprocessen fremkommer information om, at lev era n-
dørerne ikke kan lev ere en tilstrækkelig kv alitet under kontrakten, fx v ed en ge n-
nemgang af de endelige tilbud, har KOMBIT som ordregiver ligelede s mulighed for
at annullere udbuddet. Det har dog endnu ikke v æret nødv endigt, da KOMBIT i
samtlige 1 0 udbud, hv ori der siden 201 4 har v æret inkluderet et prisloft, har fået
tilbudt en kv alitet, der matchede krav ene i udbudsmaterialet.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om, hvilke udbudskrav man typisk stiller i forbindelse med udbud af større opgaver i stat, regioner og kommuner, til økonomi- og indenrigsministeren
1893307_0003.png
I udbud, hv or der er usikkerhed omkring, hv ilket prisloft der kan imødekomme alle
de ønskede kv alitetskrav , kan ordregiv er desuden v ælge at fastsætte et spænd på
prisloftet. Dette v ar tilfældet for KOMBITs udbud af det ny e v algsy stem.”
Med v enlig hilsen
Si m on Emil Ammitzbøll-Bi lle
3