Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 2313
Doknr.
570114
Dato
15-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 17. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 415 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 415:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
15/4-18 fra Nicolaj og Line
Stockmal Ammundsen, Søborg om begrebet "clean cut", jf. SOU alm. del - bilag
222.”
Svar:
Som jeg læser henvendelsen, henvises der til kommuners afgørelser om ændring af
anbringelsessted med kort varsel, der også omtales som såkaldte
”clean cut”-
afgørelser.
Det er naturligvis altid ulykkeligt, når der sker et brud i barnets liv, for vi ved, hvor vig-
tigt en tryg og stabil barndom er for barnets trivsel og udvikling. Indledningsvist skal
jeg dog
slå fast, at ”clean cut eller ”clear cut” ikke er begreber,
der eksisterer i lovgiv-
ningen. Det er begreber, som jeg er meget ked af, og som jeg synes signalerer noget
helt forkert, da udsatte og herunder anbragte børn og unge netop skal have tryghed
og kontinuitet i opvæksten. Jeg har på den baggrund iværksat to undersøgelser, der
sætter fokus på de afgørelser, der medfører et skift i barnets opvækst.
Formålet er at sikre, at vi har mest mulig viden at stå på, når vi diskuterer, om lovgiv-
ningen og kommunerne i tilstrækkelig grad tager hensyn til barnets bedste, når de
træffer afgørelser, der vender op ned på barnets liv. Undersøgelserne belyser afgørel-
ser om ændring i anbringelsessted, herunder årsager hertil og hvor ofte det sker med
kort varsel. Undersøgelserne belyser desuden afgørelser om hjemgivelse og hjemgi-
velsesperiode samt kontakt og samvær mellem barnet og netværket fx plejefamilier
efter en hjemgivelse.
Det fremgår af bl.a. undersøgelserne, at årsagen til, at barnet flyttes, oftest er, at
barnets behov ændrer sig fx på grund af, at barnet bliver mere behandlingskrævende i
løbet af anbringelsen. De viser videre, at kommunerne oftest forbereder et skift i
anbringelsen, men at der er akutte tilfælde, hvor der ikke altid er mulighed for
forberedelse af hensyn til barnets bedste. Det kan fx være, hvis barnet har rømmet
anbringelsesstedet eller er til fare for sig selv eller andre. Undersøgelserne er d.d.
oversendt til udvalget og vedlagt som bilag til besvarelsen.
Kommunen har i dag pligt til at reagere, hvis et barn ikke trives på et anbringelses-
sted, eller hvis der er sket en udvikling hos barnet, som gør, at anbringelsesstedet