Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1890994_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1954
Doknr.
529371
Dato
08-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 13. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 401 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 401:
I besvarelsen af spørgsmål nr. 326 (SOU alm. del) svarer ministeren, at det ikke frem-
går konkret, hvilken korruptionsanklage spørgeren sigter til, og at ministeren derfor
ikke har mulighed for at vurdere KOMBIT A/S’s eller DXC’s/CSC Scandihealths stil-
lingtagen til sådanne anklager. Ministeren gentog dette på samrådet den 5. april 2018
om det nye valgadministrationssystem og opfordrede på den baggrund til at stille et
uddybende spørgsmål. Af artiklen ”Udskældt firma fra Venezuela skal bygge Dan-
marks nye valgsystem” i Berlingske Tidende den 3. marts 2018 fremgår det: ”I Filippi-
nerne stod Smartmatic blandt andet for at afvikle det seneste præsidentvalg i 2016,
som førte til voldsom kritik af selskabet. Her undersøges formanden for landets valg-
komité ifølge CBN News og CNN for at have modtaget bestikkelse fra Smartmatics
advokat, og Filippinernes justitsministerium anklager Smartmatic-ansatte for at have
pillet ved det elektroniske valgsystem, mens valget foregik.” Er ministeren tilfreds
med, at det ikke er blevet undersøgt i forbindelse med udbudsprocessen, og at der
heller ikke er redegjort for, hvorvidt Smartmatic har været involveret i korrupti-
on/bestikkelse og/eller manipulation med valgsystemet i forbindelse med valget i Fi-
lippinerne? Spørgsmålet stilles på baggrund af besvarelsen af samrådsspørgsmål L den
5. april 2018 om det nye valgadministrationssystem.
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse af spørgsmålet anmodet om at modtage et bidrag
fra KL efter forud indhentet udtalelse fra KOMBIT A/S.
Jeg har via KL modtaget følgende udtalelse fra KOMBIT A/S:
”Der henvises til afsnittet ”Smartmatics aktiviteter i Filippinerne” i CSC Scandi-
health’s redegørelse ”Redegørelse på baggrund af spørgsmål fra medier og udtalel-
ser fra politikere i forbindelse med projekt VALG” dateret den 2. marts 2018. I re-
degørelsen beskrives det, hvordan Smartmatic har ageret under valget i Filipinerne
i 2016, herunder at flere juridiske institutioner i Filippinerne er i gang med at be-
handle forhold omkring det af Smartmatic leverede valgsystem til valget i 2016. Det
nævnes desuden, at sådanne protester ikke er unormale i Filipinerne, samt at
Smartmatic forventer, at den juridiske proces vil munde ud i en bekræftelse af det
oprindelige valgresultat fra 2016.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om ministeren er tilfreds med, at det ikke er blevet undersøgt i forbindelse med udbudsprocessen, og at der heller ikke er redegjort for, hvorvidt Smartmatic har været involveret i korruption/bestikkelse og/eller manipulation med valgsystemet i forbindelse med valget i Filippinerne, til økonomi- og indenrigsministeren
1890994_0002.png
CSC Scandihealth har, efter KOMBITs vurdering, med redegørelsen dermed for-
holdt sig til forholdet om, hvorvidt der foregik manipulation af valgsystemet under
valget i Filipinerne i 2016.
Som det fremgår af KOMBITs besvarelse af spørgsmål 325 (SOU alm. del) må or-
dregivere efter KOMBITs vurdering alene udelukke tilbudsgivere på baggrund af
forhold, hvor der foreligger endelig dom eller vedtaget bødeforlæg. Ovennævnte
protest i Filipinerne udgør ikke forhold, hvor der foreligger endelig dom eller ved-
taget bødeforlæg, og KOMBIT er således ikke berettiget til at udelukke Smartmatic
på baggrund heraf.
I forhold til anklagen omkring bestikkelse af formanden for Filipinernes valgkom-
mission forholder KOMBIT sig til den dokumentation, som KOMBIT har modtaget
fra Holland. Den dokumenterer, at Smartmatic International Holding B.V. og dette
selskabs beslutningstagere ikke ved endelig dom eller vedtaget bødeforlæg er om-
fattet af udbudslovens udelukkelsesgrunde vedrørende eksempelvis korruption og
bestikkelse. KOMBIT har dermed undersøgt denne anklage i selve udbuddet via
dokumentationen fra Holland.
Uanset at KOMBIT således ikke havde modtaget redegørelsen dateret 2. marts
2018 før efter udbudsproceduren var afsluttet, er det dermed KOMBITs vurdering,
at KOMBIT alligevel ikke måtte inddrage nævnte forhold fra Filipinerne i vurderin-
gen af, om ansøgningen fra CSC Scandihealth (en del af DXC Technology) og un-
derleverandøren Smartmatic International Holding B.V. skulle udelukkes.
KOMBIT vil i hele kontraktperioden følge op på, om CSC Scandihealth (en del af
DXC Technology) og dennes underleverandører lever op til principperne i FN’s
Global Compact vedrørende antikorruption.”
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2