Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 112
Offentligt
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 5967
Doknr.
505730
Dato
20-12-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. december 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 112 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet som opfølgning på samrådet den 30. november 2017
om indsatsen mod omsorgssvigt af og overgreb på børn (SOU alm. del
–
samråds-
spørgsmål D og E).
Spørgsmål nr. 112:
”Vil
ministeren give udvalget en oversigt over tilfælde siden 2007, hvor der er anvendt
sanktioner over for kommunerne i sager, der omhandler overgreb mod eller omsorgs-
svigt af børn, og hvordan hver enkelt sag er afsluttet, herunder i hvor mange tilfælde
sagen er afsluttet med en udtalelse, der har været tilstrækkelig til at sikre, at kommu-
nen fremadrettet har overholdt lovgivningen, og i hvor mange tilfælde der er anvendt
tvangsbøder?”
Svar:
1.
Ankestyrelsen er klageinstans i forhold til kommunalbestyrelsernes og børn og un-
ge-udvalgenes
konkrete afgørelser
om særlig støtte til børn og unge, jf. §§ 166-168 i
lov om social service. Ankestyrelsen kan endvidere af egen drift tage sager om særlig
støtte til børn og unge op, når det må antages, at en kommunalbestyrelse i en konkret
sag ikke har foretaget de fornødne sagsbehandlingsskridt eller ikke har truffet de for-
nødne afgørelser i overensstemmelse med barnets eller den unges bedste. Ankesty-
relsen kan da pålægge kommunalbestyrelsen at foretage de fornødne sagsbehand-
lingsskridt eller at træffe de fornødne afgørelser, jf. § 65 i lov om social service.
Ankestyrelsen varetager herudover et almindeligt tilsyn med kommunerne med Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet som øverste tilsynsmyndighed, jf. §§ 47 og 53 i lov om
kommunernes styrelse.
Ankestyrelsen kan som led i det almindelige kommunale tilsyn blandt andet tage stil-
ling til, om kommunernes
generelle beslutninger og retningslinjer
på området er i
overensstemmelse med lovgivningen. For eksempel har en kommunalbestyrelse en
generel pligt til at sikre, at den har indrettet sin forvaltning på en måde, så den ikke
systematisk overtræder lovbestemte tidsfrister eller undlader at reagere på underret-
ninger. Hvis Ankestyrelsen bliver bekendt med, at en kommune ikke opfylder dén pligt,
kan Ankestyrelsen pålægge kommunalbestyrelsen at reagere.
Endelig kan Ankestyrelsen i kraft af sine beføjelser som kommunal tilsynsmyndighed
gennem den såkaldte
fogedfunktion
medvirke til, at Ankestyrelsens konkrete afgørel-
ser på børn og unge-området gennemtvinges over for kommunerne
–
om nødvendigt
med tvangsbøder over for de ansvarlige kommunalbestyrelsesmedlemmer, jf. neden-
for.