Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1921032_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 2177
Doknr.
580690
Dato
03-07-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 11. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 387 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 387:
Vil ministeren kommentere skrivelsen fra 27. maj 2014 fra 6 danske kommuner om
grænsegængernes ret til sociale ydelser og administration af dette, jf. SOU alm. del
bilag 218? Vil ministeren herunder besvare de spørgsmål, som rejses i skrivelsen
evt. med bidrag fra beskæftigelsesministeren?
Svar:
De 6 kommuner har rejst syv konkrete spørgsmål, som hovedsageligt omhandler
grænsegængeres ret til sociale ydelser, administration af reglerne og samarbejdet
med udenlandske myndigheder i forbindelse med tildeling af ydelser. Disse syv kon-
krete spørgsmål besvares samlet under ét.
Der er to EU-forordninger, som er relevante at inddrage for at besvare henvendelsen
om grænsegængeres ret til sociale ydelser. Den ene er forordning 883/04 om koordi-
nering af de sociale sikringsordninger (i det følgende omtalt som forordning 883/04).
Den anden er forordning 492/11 om arbejdskraftens frie bevægelighed i EU (i det føl-
gende omtalt som forordning 492/11)
Svaret er udarbejdet på grundlag af bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, som har det
overordnede ansvar for forordningerne 883/04 og 492/11, samt Sundheds- og Ældre-
ministeriet for så vidt angår ydelser ved sygdom omfattet af forordning 883/04.
Besvarelsen omhandler den særlige retsstilling, der gælder for grænsegængere, dvs.
personer, som arbejder i én medlemsstat, men som bor i en anden medlemsstat,
hvortil de som hovedregel vender tilbage hver dag eller mindst en gang om ugen, jf.
definitionen i artikel 1, litra f) i forordning 883/04.
Forordning 883/04
I forordning 883/04 er fastsat en række regler, der afgør, hvilken medlemsstats lovgiv-
ning der skal anvendes, også kaldet lovvalg. Disse lovvalgsregler er afgørende for,
hvilken medlemsstats lovgivning om social sikring en person er omfattet af. Hovedreg-
len er, at personen er omfattet af lovgivningen om social sikring i den medlemsstat,
hvor den pågældende faktisk og fysisk udøver sin beskæftigelse, uanset om pågæl-
dende er bosat i en anden medlemsstat.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 387: MFU spm. om at kommentere skrivelsen fra 27. maj 2014 fra 6 danske kommuner om grænsegængernes ret til sociale ydelser og administration af dette, til børne- og socialministeren
Man kan kun være omfattet af lovgivningen i én medlemsstat, jf. artikel 11, stk. 1 i
forordning 883/04. Når der er truffet et lovvalg, afhænger det af den nationale lovgiv-
ning i den valgte medlemsstat, om man har ret til en ydelse.
Forordning 883/04 koordinerer medlemsstaternes lovgivninger om social sikring for
personer, der udnytter retten til fri bevægelighed inden for EU, EØS og Schweiz. For-
ordningen sikrer, at disse personer ikke mister optjente rettigheder til social sikring, og
forhindrer, at personer optjener ret til social sikring i flere medlemsstater samtidig.
De sociale sikringsydelser, som forordning 883/04 koordinerer, er opregnet i forord-
ningens artikel 3, stk. 1. De sociale sikringsydelser, som forordningens koordinerings-
regler finder anvendelse på, er indeholdt i følgende dansk lovgivning: sundhedsloven,
lov om dagpenge ved sygdom, lov om dagpenge ved fødsel, lov om barseludligning
på det private arbejdsmarked, lov om social pension, lov om højeste, mellemste, for-
højet almindelig og almindelig førtidspension, ATP-ordningen efter lov om Arbejds-
markedets Tillægspension, lov om tjenestemandspension, lov om arbejdsskadeforsik-
ring, lov om arbejdsløshedsforsikring, lov om fleksydelse, lov om ledighedsydelse, lov
om en børne- og ungeydelse, lov om børnetilskud mv. bortset fra reglerne om bidrags-
forskud, visse regler i lov om aktiv socialpolitik og lov om aktiv beskæftigelsespolitik,
visse ydelser efter lov om social service og tilskud til privat pasning og til pasning af
egne børn efter dagtilbudsloven mv.
Forordning 492/11
Forordning 492/11 (tidligere forordning 1612/68) regulerer adgangen til beskæftigelse,
herunder arbejds- og levevilkår, familiemedlemmers afledte rettigheder og retten til
social og skattemæssig ligestilling. Forordningen giver således vandrende arbejdsta-
gere samme adgang til sociale fordele, som en medlemsstats egne borgere, med
henblik på at fremme deres mobilitet inden for EU, EØS og Schweiz.
Sociale fordele fortolkes af EU-domstolen som alle rettigheder med eller uden tilknyt-
ning til en arbejdskontrakt, som enhver indenlandsk arbejdstager har på grundlag af
status som arbejdstager eller på grund af bopæl, hvis udstrækning af rettigheden til
vandrende arbejdstagere vil fremme disses mobilitet inden for EU, EØS og Schweiz. I
forhold til dansk lovgivning omfatter sociale fordele bl.a. kontanthjælp, aktivering,
fleksjob mv., daginstitutioner og hjælp og støtte til borgere med funktionsnedsættelse
mv.
Forholdet mellem forordning 883/04 og forordning 492/11
Om forholdet mellem de to forordninger bemærkes, at forordning 492/11 rummer ind-
holdsmæssige (materielle) rettigheder, idet den giver vandrende arbejdstagere ad-
gang til sociale fordele, med henblik på at fremme mobilitet inden for EU, EØS og
Schweiz. Som udgangspunkt er både sociale fordele og sociale sikringsydelser omfat-
tet af forordning 492/11. Koordineringsreglerne (sammenlægning af perioder for opfyl-
delse af karens, eksportregler etc.) gælder imidlertid kun for de ydelser, som er omfat-
tet af forordning 883/04. I modsætning til forordning 492/11 indeholder forordning
883/04 koordineringsregler, der fastlægger, hvilken medlemsstats nationale regler om
sociale sikringsydelser, der skal finde anvendelse i det konkrete tilfælde.
Dobbeltydelser
Et forbud mod dobbeltydelser betyder, at en borger kun skal kompenseres én gang i
de tilfælde, hvor borgeren er berettiget til at modtage ydelsen i flere medlemsstater. Et
sådant forbud er alene af betydning i relation til forordning 883/04, som netop fastlæg-
ger, hvilken medlemsstats nationale regler, der skal anvendes i forhold til tildeling af
sociale sikringsydelser. Her er det således væsentligt at fastslå, at en borger alene har
ret til at modtage en ydelse fra én medlemsstat på grundlag af samme begivenhed.
Naturalydelser og kontantydelser efter forordning 883/04
Forordning 883/04 sondrer mellem naturalydelser og kontantydelser. Naturalydelser er
defineret i forordningen som ydelser ved sygdom og moderskab og dermed ligestillede
ydelser ved faderskab, naturalydelser i henhold til en medlemsstats lovgivning, som er
bestemt til levering, rådighedsstillelse, direkte betaling eller refusion af udgifter til læ-
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 387: MFU spm. om at kommentere skrivelsen fra 27. maj 2014 fra 6 danske kommuner om grænsegængernes ret til sociale ydelser og administration af dette, til børne- og socialministeren
gebehandling og produkter og tjenesteydelser i forbindelse med denne behandling, jf.
forordningens artikel 1, litra va). Ydelser ved sygdom omfatter efter EU-retspraksis
også ydelser ved plejebehov af ubegrænset varighed. Som et eksempel på en ydelse
efter dansk lovgivning, der anses som en naturalydelse i forordningens forstand, kan
nævnes merudgiftsydelsen i servicelovens § 41 eller hjælpemidler i servicelovens §
112, f.eks. en benprotese.
Forordningen indeholder ikke en specifik definition af begrebet kontantydelse. Ved en
kontantydelse forstås normalt en ydelse, som i det væsentlige er beregnet på at give
en person kompensation for indtægtstab, bidrag til forsørgelse eller betaling i form af
refusion af udgifter til lægebehandling mv. Som et eksempel på en ydelse i dansk
lovgivning, der kan anses som en kontantydelse, kan nævnes reglerne om tabt ar-
bejdsfortjeneste i servicelovens § 42.
Grænsegængeres ret til naturalydelser efter forordning 883/04
Forordningens regler om grænsegængeres ret til naturalydelser findes i artiklerne 17
og 18. Det følger heraf, at en grænsegænger har ret til naturalydelser både i den med-
lemsstat, hvor den pågældende har bopæl, og i den medlemsstat, hvor den pågæl-
dende har beskæftigelse, og at vedkommende kan vælge, i hvilken medlemsstat
grænsegængeren vil modtage ydelsen. Regningen for den tildelte naturalydelse sen-
des til den medlemsstat, hvor den pågældende har beskæftigelse. Danmark har dog
indgået aftaler med enkelte EU/EØS-lande om helt eller delvist gensidigt afkald på
refusion af udgifter til sygehjælp. Danmark har således afkaldsaftaler med de øvrige
nordiske lande samt Irland, Portugal og Storbritannien.
Ovenstående kan illustreres ved følgende eksempel:
En grænsegænger bor i Tyskland og arbejder i Danmark. Grænsegængeren har ret til
naturalydelser i Tyskland (den medlemsstat, hvor den pågældende har bopæl) men
for dansk regning (den medlemsstat, hvor den pågældende har beskæftigelse).
Grænsegængeren har ligeledes ret til naturalydelser i Danmark (den medlemsstat,
hvor den pågældende har beskæftigelse), og her er det den kommune, hvor grænse-
gængeren er beskæftiget, der skal vurdere sagen og yde hjælpen. Udgiften afholdes
af den danske stat. Bor grænsegængeren derimod i Sverige, sendes regningen for
naturalydelser givet i Sverige, ikke til Danmark, som følge af afkaldsaftalen med Sve-
rige.
Grænsegængeres ret til kontantydelser efter forordning 883/04
Forordningens regler om ret til kontantydelser fører til, at grænsegængeren har ret til
kontantydelser efter reglerne i den medlemsstat, hvor den pågældende har beskæfti-
gelse og kontantydelserne udbetales af denne medlemsstat, selv om grænsegænge-
ren ikke har bopæl eller opholder sig her.
Det betyder, at en grænsegænger, der arbejder i Danmark og bor i Tyskland eller
Sverige, har ret til kontantydelser efter dansk ret, og kontantydelserne udbetales af
den danske myndighed. Kontantydelser er eksportable, hvilket vil sige, at de kan med-
tages til en anden medlemsstat.
Levering af naturalydelser
En grænsegænger kan vælge, om pågældende ønsker naturalydelser i den medlems-
stat, hvor den pågældende har bopæl eller den medlemsstat, hvor den pågældende
har beskæftigelse, jf. artikel 17 og 18. Når grænsegængeren får tildelt naturalydelsen,
vil vurderingen af sagen ske efter lovgivningen i den medlemsstat, hvor ydelsen fak-
tisk og fysisk leveres.
Når forordning 883/04 fører til, at en grænsegængersag skal behandles efter dansk
ret, vurderes berettigelsen til ydelsen i forhold til danske krav og betingelser. Der kan
ikke stilles yderligere dokumentationskrav end i andre sager. Desuden bemærkes, at
danske naturalydelser skal leveres her i Danmark. En dansk myndighed kan derfor
ikke levere en naturalydelse i en anden medlemsstat.
Sagsbehandlingen af grænsegængersager efter dansk ret
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 387: MFU spm. om at kommentere skrivelsen fra 27. maj 2014 fra 6 danske kommuner om grænsegængernes ret til sociale ydelser og administration af dette, til børne- og socialministeren
Danske sagsbehandlingsregler anvendes for sager, der behandles efter dansk lovgiv-
ning. Det betyder, at den kommune, der efter retssikkerhedsloven er borgerens hand-
lekommune, skal behandle sagen, og at sagsbehandlingsreglerne i forvaltningsloven,
offentlighedsloven, retssikkerhedsloven m.v. skal efterleves. Der kan ikke stilles yder-
ligere krav til kommunens sagsbehandling i grænsegængersager end i andre sager.
Der skal her særligt gøres opmærksom på retssikkerhedslovens regler om sagsoplys-
ning, borgerens pligt til medvirken og kommunens pligt til at føre tilsyn.
I retssikkerhedslovens § 10 er det således fastsat, at myndigheden har ansvaret for, at
sager, der behandles efter loven, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden
kan træffe en afgørelse. Det er dermed kommunens ansvar at sikre, at der foreligger
de relevante og tilstrækkelige oplysninger i sagen. Dette betyder imidlertid ikke, at
kommunen selv skal tilvejebringe alle oplysninger.
Det følger således af lovens § 11 om borgerens medvirken til sagens oplysning, at
myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om 1) at medvirke
til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er be-
rettiget til, og 2) at lade sig undersøge hos en læge eller blive indlagt til observation og
behandling som led i sagsbehandlingen. Personer, der får hjælp, har pligt til at oplyse
om ændringer, der kan have betydning for hjælpen. Retssikkerhedslovens §§ 11 a og
11 c indeholder bestemmelser om myndighedens mulighed for med eller uden borge-
rens samtykke at indhente oplysninger fra andre til brug for oplysningen af en sag.
Hvis borgeren ikke medvirker eller ikke giver samtykke til, at myndigheden kan ind-
hente oplysninger, skal myndigheden efter § 11 b behandle sagen på det foreliggende
grundlag, medmindre oplysninger kan indhentes uden samtykke.
Ovenstående betyder, at en dansk kommune, der er ved at behandle en grænsegæn-
gersag, skal sikre sig, at alle relevante oplysninger er til stede, og at kommunen godt
kan anmode borgeren om at medvirke til sagens oplysning, f.eks. ved at fremkomme
med oplysninger, som forefindes i f.eks. den medlemsstat, hvor borgeren har bopæl.
Hvis en borger afviser at medvirke til sagens oplysning, vil kommunen kunne træffe
afgørelse på det foreliggende grundlag. Hvis der f.eks. mangler en oplysning om ind-
tægt fra den medlemsstat, hvor borgeren har bopæl, som borgeren har afvist at tilve-
jebringe, vil det efter omstændighederne kunne føre til en for borgeren negativ afgø-
relse om en given ydelse.
I retssikkerhedslovens § 16 er fastsat, at kommunalbestyrelsen har pligt til at føre
tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver på det sociale område løses. Tilsynet
omfatter både indholdet af tilbuddene og den måde, opgaverne udføres på. Kommu-
nens pligt til at føre tilsyn i forhold til grænsegængersager rækker ikke videre end i
andre sager, hvorfor en kommune ikke skal føre tilsyn på en anden medlemsstats
område.
Som nævnt ovenfor skal personer, der modtager hjælp fra kommunen, oplyse om
ændringer, der har betydning for hjælpen. Det skal en grænsegænger også. På sam-
me måde skal kommunen rådgive og vejlede borgeren, hvis kommunen bliver op-
mærksom på et udækket hjælpebehov hos borgeren. En kommune kan dog ikke på-
lægges at kontakte myndigheder i andre medlemsstater eller yde vejledning til borgere
i andre medlemsstater.
Sammenfatning
Sammenfattende kan det oplyses, at når forordning 883/04 fører til dansk lovvalg, skal
en grænsegængersag behandles efter dansk ret. Det gælder både i forhold til
spørgsmålet om berettigelse til en ydelse og i forhold til sagsbehandling. Kommunens
ansvar og forpligtelser kan ikke strækkes videre end i andre sager. Hvis forordning
883/04 fører til, at en grænsegænger skal tildeles en ydelse efter lovgivningen i en
anden medlemsstat, så er det denne stats nationale regler, der finder anvendelse,
hvilket typisk er tilfældet for naturalydelser - både i forhold til spørgsmålet om beretti-
gelse til en ydelse og i forhold til sagsbehandling.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 387: MFU spm. om at kommentere skrivelsen fra 27. maj 2014 fra 6 danske kommuner om grænsegængernes ret til sociale ydelser og administration af dette, til børne- og socialministeren
Kopi af dette svar er sendt til 6-byerne.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
5