Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1879254_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitz-
bøll-Billes talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
SOU alm. del – spm. L
Torsdag den 5. april 2018 kl. 12.15-13.30
Ca. 15 min.
SOU
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0002.png
Spørgsmålene motiveres af spørgeren inden talen.
Samrådsspørgsmål L, stillet af Finn Sørensen, EL
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til, at it-systemet til admi-
nistration af det danske valgsystem i fremtiden udvikles og ejes af
et firma med venezuelanske ejere, og hvor selskabet er placeret i
skattely og optræder i Paradise Papers?”
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0003.png
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at sige tak til udvalget for invitationen til
samrådet her i dag. Som jeg også tidligere har sagt, går jeg ind for
fuld åbenhed i denne vigtige sag. Og jeg vil naturligvis gerne sva-
re på alle de spørgsmål, som jeg
kan
svare på.
Når det så er sagt, vil jeg for en god ordens skyld gøre opmærk-
som på, at der er tale om et it-projekt, der ikke gennemføres i
statsligt, men derimod i kommunalt regi. Projektet gennemføres
for KL af KOMBIT A/S, der er en virksomhed ejet af kommunerne.
Det betyder bl.a., at jeg ikke har været inddraget i de konkrete be-
slutninger undervejs i projektet. Derfor har jeg på stående fod ikke
ubegrænset mulighed for at svare på, hvordan tingene er foregå-
et. Det håber jeg, at I har forståelse for.
Jeg har forud for samrådet afgivet svar på udvalgets spørgsmål
nr. 322-333 om samme emne, og jeg håber, at I har modtaget
svarene. Desuden har jeg den 26. februar og 2. marts afgivet svar
på udvalgets spørgsmål nr. 213-218 om samme emne. Her vil jeg
godt endnu en gang dybt beklage, at Folketinget i første omgang
ikke fik fyldestgørende svar på spørgsmål nr. 213-218. Det rådede
jeg bod på den samme dag, som jeg blev opmærksom på proble-
met. Alle udvalgsspørgsmålene er stillet af Stine Brix (EL).
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0004.png
Udvalget spørger til Danmarks kommende valgadministrationssy-
stem. Det er godt og rigtigt, at der er debat om emnet. Det handler
om motoren – eller i hvert fald gearkassen – i Danmarks demokra-
ti og om kvaliteten af vores teknologiske infrastruktur. Det er fint at
få afklaret disse spørgsmål, og jeg ser også frem til at få rettet
nogle enkelte faktuelle misforståelser.
Men bagtæppet er også relevant: Det danske demokrati er stabilt
og velfunderet. Vi har stemmeprocenter, der er tårnhøje i interna-
tional sammenligning. Vi har stor tillid til vores valgsystem, bl.a. på
grund af den brede deltagelse af borgere, som giver en hånd som
frivillige i valghandlingen. Vi sætter stadig et kryds på et stykke
papir. Det gør det nemt for borgerne at følge med i – og svært for
demokratiets fjender at påvirke. Sådan er det i dag, og sådan vil
det også være fremover.
[Om ministerens holdning til, at it-systemet til administration
af det danske valgsystem i fremtiden udvikles og ejes af et
firma med venezuelanske ejere]
Samrådsspørgsmålet handler om min holdning til, at it-systemet til
administration af danske valg i fremtiden udvikles og ejes af et
firma med venezuelanske ejere. Blot for klarhedens skyld taler vi
her om et it-system, der holder styr på eksempelvis valglister,
vælgernes fremmøde, optællinger og formidling og altså i store
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0005.png
træk varetager de samme funktioner som det nuværende valgad-
ministrationssystem fra KMD.
Her vil jeg henvise til svaret på udvalgets spørgsmål nr. 322. Her
beskrives det, at ikke
hovedleverandøren,
men
underleverandø-
ren
til valgadministrationssystemet, nemlig Smartmatic Internatio-
nal Holding B.V., der er indregistreret i Holland, ejes af SGO Cor-
poration Ltd., der er indregistreret i England, der igen ejes af SGO
Corporation N.V., der er indregistreret i Curaçao, der igen gennem
to led af selskaber i alt væsentligt ejes af to personer, der har
henholdsvis engelsk og amerikansk statsborgerskab. Det er dog
efter det oplyste korrekt, at stifterne oprindeligt er venezuelanere,
og at det første valg, Smartmatic leverede teknologi til, var i Vene-
zuela i 2004.
Enhedslisten kunne også have valgt at lægge vægt på, at besty-
relsesformanden, Mark Malloch-Brown, er tidligere vicegeneralse-
kretær for FN, tidligere chef for UNDP og engelsk minister. Men
lad nu det ligge.
Min holdning er helt nøgternt, at kommunerne har ansvaret for at
kunne gennemføre en valghandling sikkert og effektivt. Ligesom
det kræver stemmesedler og blyanter, kræver det også et valg-
administrationssystem. Og kommunerne har så bedt KOMBIT om
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0006.png
at indkøbe et nyt valgadministrationssystem, hvilket er gjort i en
professionel udbudsproces. Efter hvad jeg har fået oplyst, har
KOMBIT vurderet markedet og de potentielle leverandører grun-
digt. Og KOMBIT har så udvalgt en leverandør efter de regler og
retningslinjer, der gælder for sådan noget.
Jeg kan i øvrigt henvise til svaret på udvalgets spørgsmål nr. 323,
hvoraf det fremgår, at også andre EU-lande som Belgien, Bulgari-
en, England og Italien har benyttet valgadministrationssystemer
fra den pågældende underleverandør – blot for at nævne nogle
europæiske lande.
[Hvorvidt selskabet er placeret i skattely]
Jeg kan forstå, at Finn Sørensen mener, at virksomheden er pla-
ceret i skattely. Her er vi nødt til at definere mere præcist, hvilken
virksomhed og hvilket skattely vi taler om.
Man kan sagtens lave sig sin egen liste over skattely-lande og
konstruere den, som man synes bedst. Jeg ved ikke, hvilken liste
Finn Sørensen tager udgangspunkt i.
Jeg vil tage udgangspunkt i EU’s liste over skattely, den såkaldte
”blacklist” fra december 2017, som må være det mest godkendte,
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0007.png
vi kan basere os på. Heri indgår i alt 17 lande, og Curaçao er ikke
et af dem. Venezuela er i øvrigt heller ikke.
Dernæst har EU en såkaldt ”greylist” over lande, som EU ønsker
skal gennemføre flere reformer af deres skattesystemer. På den
liste står 47 lande, herunder Curaçao. Det samme gør Færøerne
og Grønland. Og Hong Kong, Marokko, Serbien, Tyrkiet, Uruguay
og Vietnam. Og 38 andre lande fra nord og syd og øst og vest.
Den liste er for bred til, at vi kan skubbe de lande fra os.
Jeg har i øvrigt selv gjort mig mine egne erfaringer med at gen-
nemføre reformer af skattesystemer. Den slags er ikke nemt. Det
er faktisk ret svært.
Hvis vi skal finde en fælles definition på et skattely, må det altså
være EU’s ”blacklist”. Og ud fra den liste er der ikke nogen af de
selskaber, som direkte eller indirekte har ejerskab over Smartma-
tic, som ligger i et skattely.
[Om at Smartmatic optræder i Paradise Papers]
Så mener Finn Sørensen også, at Smartmatic optræder i Paradise
Papers, dvs. det læk af ca. 13,4 mio. dokumenter fra advokatfir-
maet Appleby, der fandt sted i oktober-november 2017.
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0008.png
Her er jeg imidlertid nødt til at holde fast i, at underleverandøren
er Smartmatic International Holding B.V., og at underleverandøren
ikke optræder i Paradise Papers. Det er korrekt, at visse af de an-
dre selskaber i koncernen, der er angivet i bilag 2 til mit svar på
udvalgets spørgsmål nr. 322, optræder i Paradise Papers. Men
underleverandøren, Smartmatic International Holding B.V., gør det
altså ikke.
Så vidt de konkrete svar på udvalgets konkrete spørgsmål.
[Om Enhedslistens generelle kritik af virksomheders skatte-
forhold]
Så vil jeg gerne knytte et par bemærkninger til diskussionen om
skatteforhold mere generelt. Enhedslisten har før været ude at
kritisere virksomhederne bag offentlige it-løsninger. Det er En-
hedslisten i sin gode politiske ret til. I den her omgang er det så
Smartmatic, der må holde for.
Jeg går selvfølgelig ind for, at danske virksomheder betaler deres
skat i Danmark. At skatten så på mange punkter er for høj, er en
anden sag.
Jeg vil henvise til min kollega, skatteminister Karsten Lauritzen.
En af de forrige gange, diskussionen om it-leverandørers skatte-
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0009.png
forhold var oppe at vende, svarede han således til Rune Lund,
Finn Sørensens partikollega:
”Generelt vil jeg anbefale selskaber, der er leverandører til
staten og herunder skattevæsenet, at være særlig opmærk-
somme på ikke at operere i skattemæssige gråzoner og have
en stor grad af selvjustits, da ejerne ellers risikerer at udsæt-
te sig selv og deres selskaber for kritik fra politikere eller of-
fentligheden.”
Det er fuldstændig korrekt og gælder selvsagt også for valgområ-
det. Den holdning kan jeg således støtte fuldt op om.
[Om udvikling og effektivisering af den offentlige sektor]
Desuden er det på sin plads at opklare et par misforståelser om,
hvordan vi fornyer og effektiviserer den offentlige sektor. I den her
sammenhæng er det især gennem teknologi og internationalt
samarbejde med de bedste på feltet.
Vi kan ikke altid gøre alting bedre selv i Danmark. Det kan vi se
tydeligt, når vi beder store, danske it-virksomheder om, at det of-
fentliges it-løsninger skal udvikles i Danmark. Så lyder svaret ofte,
at de ikke har kompetencen her i landet. Ikke alene er en dansk
arbejdstime ret dyr – det er den jo bl.a. på grund af et ret højt skat-
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0010.png
teniveau – men selv hvis vi ville betale prisen, sidder de dygtigste
folk ofte andre steder.
Når vi udbyder offentlige opgaver, er det dels, fordi vi skal efter
EU-reglerne. Men det er også, fordi det giver os den bedste kvali-
tet til prisen. De tider, hvor danske virksomheder – eller kommu-
ner for den sags skyld – kunne sidde isoleret i Danmark og bygge
en it-løsning, er forbi. Hvis vi gerne vil have gode, driftssikre pro-
dukter – og det vil vi – så bliver de i dag lavet i internationale vær-
dikæder, som Danmark har gavn af.
Udenlandske virksomheder i Danmark gør vores land mere kon-
kurrencedygtigt, og de oprindeligt danske virksomheder bliver
dygtigere af at arbejde sammen med de bedste globale partnere
på området. Det er en win-win-situation. Men der skal selvfølgelig
stadig være styr på tingene, så vi både i kommunerne og i staten
kan stå på mål for det, vi gør.
Den offentlige sektor skal på samme tid følge med udviklingen og
drives omkostningseffektivt. Det er en af forudsætningerne for, at
vi også har penge til alle de mange rare ting, som både jeg og og-
så f.eks. Enhedslisten gerne vil gennemføre.
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0011.png
[Om muligheden for at indføre statslig kontrol med kommu-
nernes udvikling af it-systemer på valgområdet]
Når det så er sagt, er jeg enig i, at det er af central betydning for
det danske demokrati, at vi har et valgadministrationssystem, der
ikke er slidt, men solidt. Det er der en legitim interesse i, der ikke
nødvendigvis kan afgrænses til kommunerne. Som noget for-
holdsvis nyt på valgområdet har der været udenlandske angreb på
vestlige valghandlinger, og de seneste uger har vi set, hvordan
Facebook muligvis også kan bruges til at påvirke en valghandling.
De problemer er internationale og kan ikke afgrænses til den en-
kelte kommune.
Jeg er derfor helt åben over for at drøfte med Folketingets partier,
om der bør indføres en eller anden form for statslig kontrolordning
i forhold til kommunernes indkøb af nye valgadministrationssy-
stemer. Vi har eksempelvis nogle retningslinjer og styringsproce-
durer for statslige it-projekter, man kunne lade sig inspirere af. De
går bl.a. ud på, at statslige it-projekter til over 10 mio. kr. skal fore-
lægges for Statens It-råd.
Nu er udviklingen af et nyt system i gang, så formentlig går der
nogle år endnu, inden det næste gang bliver aktuelt.
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/4-2108 om det nye elektroniske valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1879254_0012.png
Men jeg er som sagt helt åben over for at drøfte det, hvis der er et
ønske om det hos Folketingets partier.
Hvis det er en model, vi skal gå videre med, så skal vi dog også
gøre os klart, at vi så kommer til at indføre noget yderligere styring
og kontrol og dermed bureaukrati.
Vi skal også kunne forklare over for kommunerne, hvorfor vi me-
ner, at vi bedre kan vurdere deres it-systemindkøb, end de selv
kan.
Men jeg er som sagt helt åben over for at drøfte det, hvis der er et
ønske om det hos Folketingets partier.
[Afslutning]
Her til allersidst vil jeg blot sige, at jeg ser frem til en god debat.
Tak for ordet.
11