Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1886050_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1713
Doknr.
527520
Dato
25-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 4. april stillet følgende spørgs-
mål nr. 375 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 375:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i kommunernes økonomi siden regeringsskif-
tet i 2011 i faste priser?”
Svar:
Regeringen og KL aftaler rammerne om den kommunale økonomi i de årlige økonomi-
forhandlinger. Som en hovedbestanddel indgår der i aftalerne et niveau for kommu-
nernes serviceudgifter og anlægsudgifter i det følgende år.
Med udgangspunkt i økonomiaftalen og bloktilskudsudmeldingen vedtager kommu-
nerne i efteråret deres budgetter for det kommende år og opgør i foråret deres regn-
skaber for det forgangne år. Udviklingen i kommunernes aftalte, budgetterede og rea-
liserede serviceudgifter siden regeringsskiftet i 2011 fremgår af
tabel 1.
Kommunernes aftalte, budgetterede og realiserede serviceudgifter er opgjort eksklusiv
løft af de kommunale serviceudgifter, der følger af finanslovsaftalerne for 2014-2018,
og som ligger under det statslige delloft for driftsudgifter. Løft, der er placeret under
det statslige delloft for driftsudgifter, udmøntes som statslige driftstilskud efter ansøg-
ning. Generelle løft af kommunal service, som indgår i det statslige udgiftsloft, er angi-
vet særskilt i
tabel 1.
Tabel 1
Kommunale serviceudgifter i aftale, budget og regnskab 2011-2018
B2018-opgaveniveau,
mia. kr. (2018-pl)
Aftale
Budget
Regnskab
Løft af kommunal service
som indgår i det statslige
udgiftsloft
2011
249,9
248,2
241,9
-
2012
249,7
247,0
241,3
-
2013
247,4
244,6
1
241,6
2014
244,8
244,7
242,2
+1,1
2015
245,1
244,9
243,3
+1,4
2016
245,8
245,6
242,7
+1,5
2017
245,9
245,4
-
+1,4
2018
246,1
246,1
-
+1,9
-
Anm.: Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2018-opgaveniveau samt ændrede pris- og lønforud-
sætninger til 2018-niveau. 1) Budget 2013 er korrigeret for, at kommunerne efter aftale med regeringen valgte at priorite-
re et løft af anlægsinvesteringerne på 2,0 mia. kr. mod tilsvarende lavere serviceudgifter.
Kilde: Danmarks Statistik, aftaler om kommunernes økonomi 2011-2018, aftaler om finansloven for 2014-2018, Finansministe-
riets meropgaveopgørelse samt egne beregninger.
De kommunale anlægsudgifter siden regeringsskiftet i 2011 fremgår af
tabel 2.
Udvik-
lingen i kommunernes bruttoanlægsudgifter skal ses i forhold til tidligere ekstraordi-
nære løft af kommunernes anlægsinvesteringer, der afspejler diskretionære fremryk-
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om udviklingen i kommunernes økonomi siden regeringsskiftet i 2011 i faste priser, til økonomi- og indenrigsministeren
1886050_0002.png
ninger af kommunale investeringer med henblik på at understøtte vækst og beskæfti-
gelse.
Tabel 2
Kommunale bruttoanlægsudgifter i aftale, budget og regnskab, 2011-2018
Mia. kr. (2018-pl)
Aftale
Ekstraordinære løft af
aftaleniveau i medfør af
politiske aftaler, FL mv.
Budget
Ekstraordinære løft af
budgetniveau i medfør af
politiske aftaler, FL mv.
Regnskab
2011
17,0
-
19,2
-
20,7
2012
17,2
+4,3
1
2013
16,9
+2,8
2
2014
19,4
3
-
19,6
3
2015
18,5
+0,1
4
2016
17,3
+0,1
5
2017
16,7
+0,4
6
2018
17,0
-
17,0
-
-
22,6
-
21,3
17,6
+2,2
2
18,6
+0,1
4
17,5
+0,1
5
17,1
+0,4
6
-
19,9
19,9
19,8
19,5
-
Anm.: Der er korrigeret for ændrede pris- og lønforudsætninger.
1) Løft som følge af kickstarten.
2) Løft som følge af den daværende regering og KL i januar 2013 indgik aftale om, at kommunerne kunne hæve anlægs-
investeringerne for 2013 mod tilsvarende lavere serviceudgifter.
3) Den daværende regering og KL indgik en forståelse om at videreføre det høje anlægsniveau i 2013 til det aftalte og
budgetterede anlægsniveau i 2014, som følge af arbejdet med Vækstplan DK.
4) Løft på integrationsområdet som følger af forståelsen med KL af januar 2015.
5) Løft til etablering af midlertidige boliger målrettet flygtninge, som følge af aftale mellem regeringen og KL om bedre
rammer for at modtage og integrere flygtninge af marts 2016.
6) Løft til bedre mad til ældre på plejecentre i finansloven for 2017.
Kilde: Danmarks Statistik, aftaler om den kommunale økonomi 2011-2018 samt egne beregninger.
I besvarelsen SOU alm. del. spm. 486, folketingsår 2016-17, er det beklageligvist fejl-
agtigt oplyst, at de aftalte og budgetterede bruttoanlægsudgifter, når der er korrigeret
for ekstraordinære løft var hhv. 22,2 og 22,4 mia. kr. i 2014 (2018-pl). I den tidligere
besvarelse er der indregnet et ekstraordinært løft svarende til løftet i 2013. Da løftet
imidlertid allerede var indregnet i både det aftalte og budgetterede niveau, er det såle-
des utilsigtet blevet indregnet to gange.
Økonomiaftalerne fastlægger også en række andre forudsætninger for den kommunale
økonomi, herunder fx skatteindtægter, udgifter til indkomstoverførsler, udgifter til
forsikrede ledige, udgifter til aktivitetsbestemt medfinansiering og beskæftigelsestil-
skud. På basis af de aftalte udgiftsniveauer og aftalens øvrige forudsætninger er blok-
tilskuddet årligt gennem balancetilskuddet fastsat sådan, at kommuner under et er
sikret finansiering til de aftalte udgifter. Kommunerne har derudover siden økonomi-
aftalen for 2013 også modtaget et ekstraordinært finansieringstilskud.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2