Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 1612
Doknr.
529809
Dato
23-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 23. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 368 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Claus Kvist Hansen (DF).
Spørgsmål nr. 368:
”Ministeren bedes oversende en detaljeret redegørelse for, hvilke nationale love og
regler, som ville begrænse/forpligte en dansk kommune i den situation, hvor kommu-
nalbestyrelsen i kommunen besluttede udelukkende at ville tilbyde ikke-rituelt slagtet
kød i kommunens offentlige institutioner, men at man samtidig - af hensyn til f.eks.
religiøse minoriteter - ville tilbyde et vegetarisk alternativ. Spørgsmålet ønskes besva-
ret med det udgangspunkt, at begrundelsen for kommunalbestyrelsens beslutning er,
at kommunalbestyrelsen ikke finder, at rituelt slagtet kød i offentlige danske instituti-
oner skal finansieres af skatteborgerbetalte midler. For hver af disse love og regler
bedes ministeren desuden redegøre detaljeret for, hvordan den pågældende kommune
ville være begrænset/forpligtet.”
Svar:
Jeg kan helt generelt oplyse, at en kommune ved sine beslutninger er bundet af lovgiv-
ningen, herunder almindelige offentligretlige retsgrundsætninger, hvilke bl.a. omfatter
kravet om saglighed i forvaltningen, proportionalitetsgrundsætningen og ligheds-
grundsætningen.
Det
følger af grundsætningen om saglig forvaltning, at en kommunal beslutning skal
være båret af sagligt vedkommende hensyn og præmisser. Hvilke hensyn og præmis-
ser, der er saglige, beror på en vurdering af den relevante lovgivnings formålsparagraf-
fer, indhold i øvrigt, forarbejder m.v.
Det beror således på en konkret vurdering af dels det relevante lovgrundlag, dels de
hensyn, som en kommune ønsker at lægge til grund ved en beslutning, om en kommu-
ne som følge heraf vil være bundet - begrænset og/eller forpligtet – i forhold til kom-
munens eventuelle ønsker om beslutninger på området.
Der er ikke inden for mit ministeriums område love og regler, som begrænser eller
forpligter en kommune i den beskrevne situation.
Jeg har dog som økonomi- og indenrigsminister ikke har ansvaret for al lovgivning
vedrørende kommuner.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har derfor hørt Børne- og Socialministeriet, Sund-
heds- og Ældreministeriet og Undervisningsministeriet, om disse ministerier eventuelt
har love og regler, som beskrevet i spørgsmålet. Jeg vurderer, at disse tre ministerier
er de mest relevante ministerier i forhold til det rejste spørgsmål.