Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1882308_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1920
Doknr.
564049
Dato
18-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 23. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 361 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (Ø).
Spørgsmål nr. 361:
”Vil ministeren
oplyse, hvorvidt behandlingsgarantien på 14 dage, jf. servicelovens
§101, alene gælder personer, der står uden for behandlingssystemet, eller om perso-
ner, der allerede er i behandling, eksempelvis et ambulant behandlingstilbud, men
som ønsker at indgå i en mere intensiv behandling og henvender sig til kommunen
herom, også vil være omfattet af behandlingsgarantien, eller om man må udskrive sig
fra behandlingssystemet for at genaktivere behandlingsgarantien? Og hvis det forhol-
der således, at man må lade sig udskrive af behandlingssystemet for at genaktivere
behandlingsgarantien, vil ministeren så opklare, om man kan risikere ikke at blive
genvisiteret til behandling og dermed ryge helt ud af behandlingssystemet?”
Svar:
Jeg vil gerne indledningsvist slå fast, at kommunerne efter servicelovens § 101, stk. 1,
er forpligtet til at tilbyde social behandling af borgere med et stofmisbrug, og at denne
forpligtelse gælder uanset, om den borger, der henvender sig, tidligere har været i
behandling.
Efter bestemmelsens stk. 2 er kommunen forpligtet til at iværksætte behandling af
stofmisbrug senest 14 dage efter borgerens henvendelse til kommunen. Garantien
indebærer en ret for borgeren til at modtage og en pligt for kommunen til at tilbyde
social behandling inden for fristen.
Når kommunen har truffet afgørelse om behandling, har borgeren endvidere ret til at
vælge mellem offentlige og private godkendte behandlingstilbud af tilsvarende karak-
ter som det, kommunen har visiteret til. Hvis borgeren gør brug af frit valg, må be-
handlingsgarantiens tidsfrist på 14 dage fraviges, jf. bestemmelsens stk. 5. Dette skyl-
des, at det ikke altid vil være muligt for kommunen at iværksætte behandling inden for
fristen, hvis der fx er ventetid til det ønskede behandlingstilbud, som kommunen ikke
har indflydelse på.
Det er således ministeriets vurdering, at behandlingsgarantien for social behandling af
stofmisbrug alene er relevant ift. personer, der står uden for behandlingssystemet.
Hvis man som borger har afsluttet et forløb, og det senere bliver nødvendigt at starte
et nyt behandlingsforløb, er det endvidere ministeriets vurdering, at behandlingsgaran-
tien gælder på ny således, at behandling skal være iværksat indenfor 14 dage, jf. ser-
vicelovens § 101, stk. 2.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om, hvorvidt behandlingsgarantien på 14 dage, jf. servicelovens §101, alene gælder personer, der står uden for behandlingssystemet, eller om personer, der allerede er i behandling også vil være omfattet af behandlingsgarantien, til børne- og socialministeren
Social behandling af stofmisbrug efter serviceloven hviler på en beslutning om et indi-
viduelt forløb, hvor borgeren på baggrund af en faglig vurdering visiteres til et konkret
behandlingstilbud. Det er afgørende, at behandlingen beror på motivation og frivillig-
hed og kan, afhængigt af årsagen til funktionsnedsættelsen og det metodiske ud-
gangspunkt, have store variationer og forskellige grader af intensitet. Det forudsættes
derfor, at borgerens egne ønsker til behandlingsforløbet tillægges stor betydning.
Hvis behovet i behandlingsforløbet ændrer sig fx således, at det rigtige tilbud viser sig
at være et døgntilbud og ikke et ambulant eller dagtilbud, har kommunen pligt til at
ændre tilbuddet, så borgeren får den hjælp og støtte, der er behov for.
Jeg vil derudover gøre opmærksom på, at når kommunen træffer afgørelse om tilbud
efter § 101, skal afgørelsen indeholde oplysninger om den konkrete indsats, som
iværksættes, og formålet hermed. Hvis den konkrete indsats ændres væsentligt, finder
forvaltningslovens kapitel 3-7 anvendelse, jf. servicelovens § 3, stk. 2. Det omfatter
bl.a. borgerens ret til at lade sig repræsentere eller bistå af andre, aktindsigt, partshø-
ring, klagevejledning m.v. Beslutninger om væsentlige ændringer kan indbringes for
Ankestyrelsen efter reglerne om de almindelige klageregler i kapitel 10 i lov om rets-
sikkerhed og administration på det sociale område.
Ankestyrelsen har kompetence til at efterprøve en kommunes afgørelse om tilbud om
behandling for stofmisbrug, herunder af den faglige vurdering som kommunen har
foretaget. Her kan også indgå en vurdering af, om det rigtige tilbud er et døgntilbud
eller et dagtilbud.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2