Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1816835_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017-5238
Doknr.
495096
Dato
13-11-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har den 19. oktober 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 36 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Pia
Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål nr. 36:
”Vil ministeren
- for hver kommune med småøer - oplyse, om de penge der fordeles
til disse kommuner - i kraft af, at de er småøer - faktisk anvendes til gavn for småøer?
Svaret bedes omfatte såvel ordningen med tilskud til nedbringelse af færgetakster
som de penge, der fordeles via bloktilskuddet på grundlag af ”ø-kriteriet.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at tilskud til nedsættelse af færgetakster for henholdsvis godstrans-
port og passagerbefordring til og fra visse øer er øremærket.
Det betyder, at tilskuddene til nedsættelse af færgetakster ikke kan anvendes til andre
formål.
Kommunalbestyrelsen i kommuner, som er omfattet af de to tilskudsordninger, skal
hvert år inden udgangen af marts måned i et år udarbejde en redegørelse på hvert
område til Økonomi- og Indenrigsministeriet om, hvorledes tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster er anvendt i det forudgående regnskabsår. Opfølgningsredegørelserne
skal være ledsaget af en revisorerklæring.
Tildeling af tilskud til nedsættelse af færgetakster for henholdsvis godstransport og
passagerbefordring forudsætter, at kommunalbestyrelsens opfølgningsredegørelse på
tilfredsstillende vis godtgør, at tilskuddet på det pågældende område er anvendt efter
formålet.
Tilskuddet til kommuner med mindre øer, det såkaldte § 20 tilskud, er et generelt til-
skud begrundet i de særlige udgifter, der er forbundet med at have en eller flere min-
dre øer som en del af kommunen, herunder særligt færgedriften.
Jeg kan oplyse, at den enkelte kommune selv kan prioritere, hvordan statens generel-
le tilskud til kommunen skal anvendes inden for de gældende retlige rammer.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ikke oplysninger om, hvorledes de enkelte
kommuner har anvendt § 20 tilskuddet, jf. dog nedenfor.
I forbindelse med etableringen af tilskudsordningen vedrørende nedsættelse af færge-
takster på godsområdet blev der fastsat regler om, at tilskud i medfør af denne ord-
ning gøres betinget af, at kommunalbestyrelsen på tilfredsstillende vis kan redegøre
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: MFU spm. om de penge der fordeles til kommuner med småøer, faktisk anvendes til gavn for småøerne, til økonomi- og indenrigsministeren
1816835_0002.png
for, at kommunens del af forhøjelsen af det generelle § 20 tilskud er anvendt i over-
ensstemmelse med intentionerne.
Forhøjelsen af det generelle § 20 tilskud udspringer af aftalen fra den 16. maj 2012
mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti) og Enhedslisten om justeringer i udligningssystemet, hvor det blev aftalt at
forhøje tilskuddet med 15 mio. kr. fra 2014. Det fremgår af lovbemærkningerne til den
efterfølgende lovgivning, at forhøjelsen kan bruges til finansiering af initiativer på fær-
geområdet.
På den baggrund skal kommunalbestyrelsen i kommuner, der modtager et generelt
§ 20 tilskud, og som er omfattet af tilskudsordningen på godsområdet, hvert år inden
udgangen af marts måned i et år udarbejde en redegørelse til Økonomi- og Inden-
rigsministeriet om, hvorledes kommunens andel af det forhøjede § 20 tilskud er an-
vendt i det forudgående regnskabsår.
Økonomi- og Indenrigsministeriet foretager en modregning i tilskuddet til nedsættelse
af færgetakster for godstransport i det omfang, at kommunalbestyrelsen ikke på ti l-
fredsstillende vis kan godtgøre, at kommunens andel af det forhøjede § 20 tilskud er
anvendt til finansiering af initiativer på færgeområdet.
For så vidt angår anvendelsen af kommunernes andel af det forhøjede § 20 tilskud
fremgår det af redegørelserne, at kommunerne primært har anvendt tilskuddet til at
forbedre serviceniveauet på færgeruterne herunder ved fx at indsætte flere afgange.
Enkelte kommuner har anvendt tilskuddet til tekniske serviceforbedringer på færgerne.
Jeg kan oplyse, at kommunalbestyrelsernes opfølgningsredegørelser alle på tilfreds-
stillende vis har godtgjort, at tilskud til den pågældende kommune til nedsættelse af
færgetakster på henholdsvis gods- og passagerområdet samt den pågældende kom-
munes andel af det forhøjede § 20 tilskud er anvendt efter formålet.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har således ikke fundet anledning til at foretage en
modregning af tilskud til nedsættelse af færgetakster for henholdsvis godstransport og
passagerbefordring.
Jeg vedlægger en oversigt over fordelingen af det generelle § 20 tilskud til kommuner
med mindre øer, kommunens andel af det forhøjede § 20 tilskud samt tilskud til ned-
sættelse af færgetakster for godstransport og passagerbefordring.
Det bemærkes afslutningsvis, at de to tilskudsordninger til nedsættelse af færgetak-
ster giver mulighed for at overføre eventuelt uforbrugte tilskudsmidler til det efterføl-
gende år til anvendelse på færgeområdet.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2