Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 1553
Doknr.
525334
Dato
12-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 21. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 358 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Eilersen (DF).
Spørgsmål nr. 358:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke regler der er i dag for repræsentation og
rejser i § 60-selskaber sammenlignet med reglerne for kommunalbestyrelsesmedlem-
mer, der er på tilsvarende studie- eller repræsentationsrejser i udlandet?
Svar:
Vederlæggelse af kommunale politikere, herunder som medlemmer af bestyrelsen for
et kommunalt fællesskab, er udtømmende reguleret i § 16, stk. 1, 3-6, og stk. 8-12, § 16
a og § 34 i lov om kommunernes styrelse, dog således at disse bestemmelser kan være
suppleret af regler om vederlag i vedtægterne for det kommunale fællesskab.
Det forhold, at vederlagsreglerne indeholder en udtømmende regulering af kommuna-
le politikeres vederlæggelse, indebærer, at det ikke er lovligt at vederlægge disse politi-
kere på anden måde, end hvad der følger af vederlagsreglerne.
For så vidt angår spørgsmålet om studieture vil jeg gerne henvise til min besvarelse af
24. marts 2018 af Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalgs spørgsmål nr. 271
(alm. del)(vedlagt), hvoraf fremgår, at der som udgangspunkt gælder de samme regler
for kommuner, regioner og kommunale fællesskaber.
Det betyder blandt andet, at medlemmer i bestyrelsen for det kommunale fællesskab
som led i hvervet kan deltage i studieture, som har et fagligt formål for det kommunale
fællesskab, jf. § 16, stk. 1, litra c, i den kommunale styrelseslov, og at der ydes udgifts-
godtgørelser/afholdes udgifter i overensstemmelse med reglerne i § 16, stk. 10, i den
kommunale styrelseslov, herunder udgifter til forplejning og logi. Reglerne afskærer
ikke bestyrelsesmedlemmerne fra at deltage i en studietur, der tillige har et andet for-
mål end et kommunalfagligt formål. En studietur kan således tillige i et vist omfang
omfatte underholdning med henblik på at skabe og forstærke de sociale og samar-
bejdsmæssige relationer.
De ovennævnte regler suppleres af grundsætningen om økonomisk forsvarlig forvalt-
ning og antages at udelukke afholdelse af udgifter i et uforholdsmæssigt omfang i for-
hold til det kommunale formål. Fastlæggelsen af, hvad der er økonomisk forsvarligt,
må bero på den konkrete situation. Det antages, at der er rum for et betydeligt skøn
ved vurderingen af, om en given disposition er økonomisk forsvarlig.