Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1821
Doknr.
559379
Dato
10-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 19. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 356 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav (S).
Spørgsmål nr. 356:
”I
mange kommuner er sagsbehandlingstiden på bevilling af handicapbil aktuelt på et
halvt år eller mere, og herefter skal bilen bestilles hjem og ombygges. Det vil sige, at
der i visse sager kan gå mere end et år, inden borgeren kan komme rundt på egen
hånd og f.eks. passe et arbejde. Det er de færreste arbejdsgivere, der kan vente så
lang tid på en ny medarbejder. Med andre ord tabes borgere altså ”mellem 2 stole”,
fordi det ikke er muligt at få et arbejde uden bil, men heller ikke muligt at få en bil uden
et arbejde. Hvad mener ministeren, der kan iværksættes af tiltag for at hjælpe denne
gruppe af borgere?”
Svar:
Kommunerne er ifølge retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, forpligtede til at behandle
spørgsmål om hjælp og støtte efter serviceloven så hurtigt som muligt med henblik på
at afgøre, om der er ret til hjælp og støtte og i så fald hvilken, hvilket også fremgår af
mit svar på SOU alm. del spm. nr. 355.
Dernæst skal det understreges, at det selvfølgelig er beklageligt, når en borger skal
vente lang tid på at få afgjort sin sag om bilstøtte. Derfor bad det daværende Social-
og Indenrigsministerium i 2015 Ankestyrelsen om at foretage en best practice under-
søgelse af kommunernes sagsbehandlingstider i sager om støtte til køb af handicap-
bil. Undersøgelsen resulterede i en best practice rapport, som blev offentliggjort i ja-
nuar 2017, og som skulle udgøre et konkret redskab til at få bragt sagsbehandlingsti-
derne i disse sager ned. Kommuner med lange sagsbehandlingstider kan med denne
rapport lade sig inspirere af de metoder, som i andre kommuner er med til at holde
sagsbehandlingstiderne nede.
Ankestyrelsen har på baggrund af afholdte oplæg for Socialstyrelsens bilnetværk om
best practice rapporten oplyst Børne- og Socialministeriet om, at kommunerne ser
rapporten som et rigtig godt redskab til at effektivisere sagsgangene og dermed ned-
bringe sagsbehandlingstiderne. Således har flere kommuner
–
inspireret af rapporten
–
holdt møder om, hvad der kan ændres i arbejdsgangene.
Der er således allerede iværksat tiltag for at afhjælpe kommunernes lange sagsbe-
handlingstider i bilstøttesager bl.a. med henblik på, at borgernes beskæftigelsesmu-
ligheder ikke begrænses.
Med venlig hilsen
Mai Mercado