Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1877807_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1821
Doknr.
559379
Dato
10-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 19. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 355 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav (S).
Spørgsmål nr. 355:
”Synes
ministeren, at det er rimeligt, at en jobsøgende borger med handicap skal
vente mange måneder på at få en handicapbil, når det kan gå ud over muligheden for
at opbygge eller fastholde en arbejdsmarkedstilknytning?”
Svar:
Det følger af retssikkerhedslovens § 3, at en kommune skal behandle alle spørgsmål
om hjælp så hurtigt som muligt. Den enkelte kommunalbestyrelse skal endvidere på
de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen
af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet.
Det er beklageligt, hvis en borger skal vente så længe på en konkret afgørelse om
støtte til køb af handicapbil, at det går ud over vedkommendes mulighed for at
opbygge eller fastholde en arbejdsmarkedstilknytning. Jeg mener, at kommunerne i en
sådan situation bør søge at fremskynde sagsbehandlingen mest muligt.
Hvor hurtigt, en konkret sag kan afgøres i kommunerne, vil imidlertid bero på
omstændighederne, herunder ikke mindst sagens kompleksitet og dermed omfanget
af oplysninger og vurderinger, der skal tilvejebringes. Selv om kommunerne arbejder
for en hurtig afklaring, kan der således være forhold, der skal afdækkes, før en
afgørelse kan træffes.
Med venlig hilsen
Mai Mercado