Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1821
Doknr.
559379
Dato
10-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 19. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 353 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav (S).
Spørgsmål nr. 353:
”Kan
ministeren oplyse, hvad der er af forhindringer for, at en forsørgelsesmæssigt
afklaret og jobsøgende borger med handicap kan få en forhåndsgodkendelse til en
handicapbil ud fra beskæftigelsesmæssige hensyn, inden den pågældende har fået et
job? Der tænkes på den problemstilling, at en person med et handicap først kan først
få tilkendt støtte til handicapbil på erhvervsmæssigt grundlag, når den pågældende
rent faktisk har fået et arbejde, men der kan gå et halvt år eller mere, før borgeren rent
faktisk har fået sin bil og dermed kan passe sit arbejde”.
Svar:
Kommunen skal efter servicelovens § 114, stk. 1, nr. 1, yde støtte til handicapbil til en
borger, hvis varige funktionsnedsættelse i væsentlig grad gør det svært for borgeren
at opnå eller fastholde et arbejde uden brug af bil.
Det er desuden efter bilstøttebekendtgørelsen en betingelse for at opnå støtte til en
handicapbil, at der er behov for kørsel til og fra et arbejde, hvor borgeren skaffer sig et
væsentligt bidrag til sin og eventuelle families forsørgelse. Det er dermed en betingel-
se, at borgeren er blevet tilbudt eller allerede er i arbejde. Endvidere skal der i vurde-
ringen af, om borgeren skaffer sig et væsentligt bidrag til sin og sin eventuelle families
forsørgelse, indgå elementer som arbejdets karakter og varighed, arbejdstidens læng-
de, og hvorledes arbejdstiden er fordelt på ugens dage.
I tilfælde, hvor borgeren derimod ikke er blevet tilbudt eller allerede er i arbejde, er
betingelsen for at få støtte til en handicapbil efter servicelovens § 114, stk. 1, nr. 1,
ikke opfyldt. En forhåndsgodkendelse vil her basere sig på et hypotetisk grundlag, idet
kommunen reelt ikke kan tage konkret og individuel stilling til, om et arbejde og di-
stancen til arbejdet, som i øvrigt ikke er nærmere specificeret, kræver, at borgeren
bruger en bil.
Med venlig hilsen
Mai Mercado