Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1873229_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1490
Doknr.
523980
Dato
24-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 16. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 345 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 345:
”Vil ministeren oplyse, hvilken bemyndigelse KL har til at pålægge den enkelte
kom-
mune at lockoute kommunens ansatte, og hvor denne bemyndigelse og procedure for
den i givet fald er beskrevet?”
Svar:
Spørgsmålet vedrører KL’s kompetence som arbejdsgiverforening
for kommunerne.
Det kan indledningsvis oplyses, at KL's kompetence som arbejdsgiverforening for
kommunerne ikke reguleres i lov om kommuneres styrelse eller i andre regler, der
hører under Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Derfor har ministeriet anmodet KL om et bidrag til besvarelsen af spørgsmålet.
KL har oplyst følgende:
”Det følger af den kollektive arbejdsret, at det er overenskomstparterne, som varsler
strejke og lockout. KL udgør i dette tilfælde, som arbejdsgiverforening for kommuner-
ne, overenskomstparten i kraft af kommunernes delegation.
KL tegner således medlemskommunerne som arbejdsgiverforening og har derfor
kompetence til både at indgå og forny overenskomster, herunder også at beslutte en
lockout. På lønmodtagersiden er det ligeledes personaleorganisationen, som tegner det
enkelte medlem og kan beslutte at varsle strejke overfor arbejdsgiverforeningen.
I henhold til KL’s love (vedtægter) §
1, stk. 3 kan en kommunalbestyrelse bemyndige
KL til med bindende virkning for vedkommende kommune at indgå overenskomster
og andre aftaler eller at fastsætte generelle bestemmelser om løn- og øvrige ansættel-
sesforhold for kommunalt ansat personale. Alle kommunalbestyrelser har afgivet en
sådan bemyndigelse til KL.
Det kan tilføjes, at KL's kompetence til at indgå overenskomster og andre aftaler med
personaleorganisationer eller at fastsætte generelle bestemmelser om løn- og øvrige
ansættelsesforhold for kommunalt ansat personale er underlagt Kommunernes Løn-
ningsnævns godkendelsesbeføjelse, jf. § 67 i lov om kommunernes styrelse.”
Jeg kan henholde mig til KL’s besvarelse.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om, hvilken bemyndigelse KL har til at pålægge den enkelte kommune at lockoute kommunens ansatte, og hvor denne bemyndigelse og procedure for den i givet fald er beskrevet, til økonomi- og indenrigsministeren
1873229_0002.png
Jeg kan endvidere supplerende oplyse, at det følger af § 67 i lov om kommunernes
styrelse, at generelle regler om løn- og ansættelsesvilkår for kommuneres ansatte skal
godkendes af Kommunernes Lønningsnævn. Dette medfører bl.a., at lønningsnævnet
skal godkende retningslinjer for forhandlinger om fornyelse af overenskomster, og at
nævnet skal godkende selve forhandlingsresultatet. Lønningsnævnet kan derimod ikke
indtræde som part i de faglige forhandlinger. Det er i bestemmelsen desuden forudsat,
at kommunerne kan organisere sig i sammenslutninger.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2