Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
Den 22. marts 2018
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 337 (Alm.
del) af 9. marts stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at den reguleringsordning, som gælder for de kommu-
nalt ansatte, vil medføre, at de kommunalt ansattes lønudvikling ikke overhaler
den private lønudvikling?
Svar
Nej. Det viser historikken, at man ikke kan garantere. Ser man på den kommunale
lønudvikling, kan løngabet fra 2008 og frem til indgangen af OK18 skønnes til ca.
2,4 pct.
Reguleringsordningen indgår som en del af overenskomstforhandlingerne på
tværs af den offentlige sektor. Reguleringsordningen har over tid haft forskellige
udmøntningsprocenter og er teknisk sammensat forskelligt på tværs af de offentli-
ge delsektorer. Overordnet fungerer reguleringsordningen dog ens på tværs af
sektorerne. I det tilfælde, hvor den private lønudvikling har været lavere end i
henholdsvis den statslige, kommunale eller regionale sektor, vil reguleringsordnin-
gen bidrage til at dæmpe det følgende års lønudvikling i henholdsvis staten, kom-
munerne og regionerne. Reguleringsordningen kan dog ikke i sig selv sikre, at den
offentlige lønudvikling ikke overstiger den private lønudvikling.
Reguleringsordningens evne til at sikre parallelitet i lønudviklingen afhænger såle-
des af øvrige aftalte forhold omkring den offentlige lønudvikling. Det gælder i
særdeleshed, hvis negative udmøntninger fra reguleringsordningen neutraliseres,
som det skete på statens område i 2011 og 2013 og på det kommunale område i
2010 og 2011. For at undgå direkte lønnedgang for de offentligt ansatte aftalte
parterne i disse år at neutralisere negative udmøntninger fra reguleringsordningen.
Ved OK15 aftalte man en reguleringsordning, der nedjusterer den offentlige løn-
udvikling med 100 pct. af forskellen, hvis den private lønudvikling har været hø-
jest. Privatlønsværnet kan ses som et mere afdæmpet alternativ til direkte lønned-
gang med henblik på at sikre en parallel lønudvikling mellem det offentlige og det
private. Endvidere aftalte man i OK15 på det statslige område en hensigtserklæ-
ring, hvori parterne var enige om, at forskellen mellem den statslige og private
lønudvikling siden 2008 skulle bringes til ophør senest i næstkommende overens-
komstperiode (OK18-perioden).
Overenskomstsystemets aftalte reguleringsmekanismer er således blevet korrigeret
efterfølgende af flere omgange ved konkrete overenskomstaftaler.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk