Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6909
Doknr.
555898
Dato
20-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 7. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 321 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 321:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27/2-18
fra Louise og John Moloney
og ægteskabsturisme, jf. SOU alm. del -bilag 184.”
Svar:
Henvendelsen af 27. februar 2018 fra Louise og John Moloney om ægteskabsturisme
indeholder en række forslag og bemærkninger vedrørende proformaægteskaber. Der
er tale om en række forskellige input, der giver anledning til følgende mere overordne-
de bemærkninger:
Det er vigtigt for mig at slå fast, at mit udgangspunkt i drøftelserne er, at ægteskabs-
lovgivningen ikke skal kunne misbruges til at indgå proformaægteskaber med henblik
på at snyde sig til ophold i EU.
Den gældende lovgivning giver desværre mulighed for dette misbrug, og det udnyttes
af kriminelle netværk.
Jeg ønsker derfor at indføre et forbud mod proformaægteskaber, der indgås med
henblik på at skaffe sig ophold i Danmark eller i en anden EU-medlemsstat. Det er
samtidigt mit klare mål, at vi får indført et forbud, der er effektivt i hele landet. Det er
derfor vigtigt at gøre sig klart, hvad forbuddet skal være effektivt over for.
Ret til ophold i EU er en eftertragtet vare, og de kriminelle netværk er derfor professi-
onelle i deres organisering af proformaægteskaber, og de er villige til at anvende fal-
ske dokumenter, menneskesmugling og menneskehandel for at få gennemført ægte-
skaber, der kan give opholdsret i EU.
Der er heller ikke tvivl om, at de, der vil snyde sig til ophold i EU, til stadighed vil for-
søge at finde den lettest mulige vej ind, og herunder have fokus på, hvordan og hvor i
Danmark et ægteskab lettest kan indgås.
Når vi overvejer stramninger for at dæmme op for proformaægteskaber, er det derfor
vigtigt, at det bliver effektivt. Et forbud mod proformaægteskaber kan derfor ikke stå
alene. Det skal støttes op af et effektivt system, der med de fornødne kompetencer og
udstyr rent faktisk kan håndhæve forbuddet i hele Danmark, bl.a. ved at afsløre falske
udenlandske dokumenter.