Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1874683_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 1493
Doknr.
557831
Dato
03-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 308 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål 308:
”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange penge der årligt for hvert af årene fra
2015-2017 i alt er blevet anvendt til målgruppen udsatte voksne på satspuljen i både
permanente og midlertidige bevillinger.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
Svar:
Social-, Indenrigs og Børneudvalget har med spørgsmålene 308-319 stillet spørgsmål
til omfanget af udgifter til en række målgrupper finansieret af satspuljen. Spørgsmåle-
ne er formuleret enslydende, men med fokus på forskellige målgrupper i hvert
spørgsmål.
Det gælder for statslige udgifter generelt såvel som for udgifter finansieret af satspul-
jen, at der ikke sker en registrering af udgifterne i forhold til målgruppen for de pågæl-
dende udgifter. For at besvare spørgsmålene nr. 308-319 fra Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget har det derfor været nødvendigt at foretage en række metodiske valg
og afgrænsninger. Der redegøres for disse herunder, og herefter præsenteres en op-
gørelse over satspuljefinansierede udgifter i perioden 2015-2017 fordelt på målgrup-
per.
Målgrupper
Der er for alle satspuljeinitiativer med bevilling i 2015-2017 under Børne- og Socialmi-
nisteriet foretaget en vurdering af, om bevillingen kan relateres helt eller delvis til en
eller flere af de målgrupper, der er spurgt til i spørgsmål 308-319. Dette er sket med
udgangspunkt i regnskabstal for underkonti på finansloven. Ved vurderingen af om en
bevilling og tilhørende udgifter kan relateres til en eller flere målgrupper, er der taget
udgangspunkt i anmærkningsteksten til finanslovskonti, beskrivelsen af satspuljeinitia-
tivet i de relevante satspuljeaftaler samt eventuelle udmøntningsplaner. Vurderingen
af sammenhængen mellem udgifter til initiativer og målgrupper er sket på overordnet
niveau og er behæftet med usikkerhed.
Det skal bemærkes, at de 12 målgrupper, der er spurgt til, ikke er sidestillede. Således
har to af målgrupperne karakter af overordnede målgrupper for de øvrige målgrupper.
Det gælder målgrupperne ”udsatte voksne” og ”voksne med handicap”.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om, hvor mange penge der årligt for hvert af årene fra 2015-2017 i alt er blevet anvendt til målgruppen udsatte voksne på satspuljen i både permanente og midlertidige bevillinger, til børne- og socialministeren
Det har ikke for alle initiativer været muligt at adskille udgifterne til borgere med handi-
cap på henholdsvis børn og voksne. Opgørelsen af udgifter til målgruppen ”voksne
med handicap” rummer således også udgifter til børn og unge med handicap.
Der er i opgørelsen skelnet mellem, om der er afsat midler direkte til den pågældende
målgruppe (direkte relaterede udgifter), eller om midlerne er afsat til flere målgrupper,
men hvor det ikke fremgår, hvor stor en andel af udgifterne, der er afsat til den pågæl-
dende målgruppe (indirekte relaterede udgifter).
Baggrunden for den anvendte metode er bl.a., at en række satspuljeinitiativer ikke
umiddelbart kan relateres direkte til en specifik målgruppe.
”Direkte relaterede udgifter”
”Direkte relaterede udgifter”
dækker de udgifter, hvor bevillingen er afsat til én specifik
målgruppe. Udgifterne kan dog godt være relateret til både en overordnet målgruppe
og en specifik målgruppe under den overordnede målgruppe. Det gælder eksempelvis
for en bevilling, der er afsat til voksne med ADHD. Denne bevilling vil kunne relateres
direkte til både målgruppen
”borgere
med ADHD” og målgruppen
”voksne
med handi-
cap”.
”Indirekte relaterede udgifter”
”Indirekte relaterede udgifter”
omfatter udgifter, der kan relateres til flere specifikke
målgrupper samt overordnede målgrupper. Det kan ud fra en overordnet gennemgang
ikke umiddelbart afgøres, hvor stor en andel af udgifterne, der er anvendt til hver af de
specifikke målgrupper. Det kan eksempelvis gælde for en bevilling, der er afsat til
voksne med psykiske vanskeligheder og samtidigt misbrug. Denne bevilling vil kunne
relateres til både de specifikke målgrupper ”borgere med psykiske vanskeligheder og
samtidigt misbrug”, ”borgere med psykiske vanskeligheder” samt den overordnede
målgruppe ”udsatte voksne”.
Konsekvenser af opgørelsesmetoden
Det forhold at en række initiativer regnes med under flere målgrupper har bl.a. som
konsekvens, at udgifter ikke kan summeres på tværs af målgrupperne, da de samme
udgifter vil blive talt med flere gange.
Udgifterne, der relateres til en given målgruppe i opgørelsen, vil være udtryk for de
samlede udgifter til alle initiativer, der helt eller delvist kan relateres til målgruppen.
Det er endvidere en konsekvens, at udgifterne til de specifikke målgrupper vil fremstå
højere, end de reelt er.
For de direkte relaterede udgifter indebærer opgørelsesmetoden, at disse kun vil blive
talt med under en specifik målgruppe og den overordnede kategori for denne. For
direkte relaterede udgifter vil overlap mellem målgrupper således være begrænset til
overlap mellem specifikke og overordnede målgrupper.
For indirekte relaterede udgifter vil der være et betydeligt overlap mellem udgifter til
specifikke målgrupper, idet udgifter vil kunne tælles med under flere specifikke mål-
grupper samt overordnede kategorier for disse.
Som følge af det betydelige overlap mellem udgifter henført til de forskellige målgrup-
per må sammenligninger på tværs af målgrupperne ske med betydeligt forbehold.
Nogle målgrupper kan således have betydelig andel i initiativerne, mens andre kun
har begrænset andel, uden at dette afspejler sig i de opgjorte udgifter.
Afgrænsning af bevillinger og regnskabstal
Nogle satspuljebevillinger udgør en del af driftsbevillingerne til Børne- og Socialmini-
steriets institutioner eller selvejende institutioner. For sådanne bevillinger opgøres der
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om, hvor mange penge der årligt for hvert af årene fra 2015-2017 i alt er blevet anvendt til målgruppen udsatte voksne på satspuljen i både permanente og midlertidige bevillinger, til børne- og socialministeren
1874683_0003.png
som udgangspunkt ikke særskilte regnskabstal, og udgifter under driftsbevillinger er
derfor ikke inkluderet i opgørelsen af udgifter fordelt på målgrupper.
I de opgjorte udgifter er der inkluderet tilbagebetalinger fra tilskud og tilsagn. Sådanne
tilbagebetalinger kan stamme fra bevillinger afsat i 2015-2017, men kan også vedrøre
bevillinger fra tidligere år. Det gælder endvidere, at der for enkelte initiativer er tale om
blandet finansiering, dvs. både midler fra satspuljen og øvrige bevillinger.
På baggrund af den valgte metode og de trufne valg, herunder de angivne forbehold,
er der i tabel 1 angivet et skøn for, hvordan satspuljefinansierede udgifter i 2015-2017
kan relateres til de 12 målgrupper, der er spurgt til. Der er opdelt i skønnede direkte
og indirekte relaterede udgifter.
Tabel 1
Skøn for satspuljefinansierede udgifter 2015-2017 fordelt på målgrupper (mio. kr., løbende pri-
ser)
Direkte relaterede udgifter
Målgruppe
Udsatte voksne
Hjemløse
Borgere med psykiske vanskeligheder
Borgere med stofmisbrug
Borgere med alkoholmisbrug
Borgere med psykiske vanskeligheder og
samtidigt misbrug
Voldsudsatte kvinder
Voksne med handicap
Borgere med ADHD
Borgere med autisme
Borgere med udviklingshæmning
Borgere med erhvervet hjerneskade
Kilde: SKS, finansloven for 2015-2017.
2015
318,5
54,8
49,3
42,8
0,0
0,0
21,2
50,5
1,0
0,0
1,8
0,0
2016
304,7
41,4
57,6
58,1
0,0
0,0
7,5
72,4
7,3
0,0
5,1
0,0
2017
259,0
41,3
89,6
27,2
0,0
0,0
0,7
70,2
10,2
0,0
2,1
0,0
Indirekte relaterede udgifter
2015
79,1
115,0
132,4
120,0
139,1
139,0
68,6
59,0
48,5
48,5
62,5
52,0
2016
38,2
104,2
105,6
93,6
129,8
112,2
37,9
38,2
36,7
36,7
40,5
41,4
2017
59,9
64,3
81,8
93,1
95,9
66,4
59,4
73,9
51,2
51,2
55,2
54,7
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3