Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1871002_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1482
Doknr.
557683
Dato
21-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 293 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 293:
Ministeren bedes redegøre for, om en borger med et handicap skal partshøres, hvis
kommunen beslutter sig for at ændre vedkommendes bevilling af hjælpemiddel.
Spørgsmålet stilles bl.a. på baggrund af henvendelsen af 26. februar 2018 fra Anna-
Kristina Timmerman Hansen, jf. SOU alm. del - bilag 180?
Svar:
Reglerne om partshøring fremgår af forvaltningsloven. Reglerne har til formål at sikre,
at den, der er part i en sag, får lejlighed til at gøre sig bekendt med og kommentere på
det faktiske afgørelsesgrundlag, inden en sag afgøres. Reglerne om partshøring er
dog begrænset således, at der som hovedregel kun skal partshøres, hvis der er grund
til at antage, at parten vil være interesseret i at blive hørt, og at en medvirken fra par-
tens side må antages at kunne forbedre myndighedens beslutningsgrundlag.
Forvaltningslovens regler, herunder om partshøring, finder kun anvendelse for be-
handling af sager, hvor der skal træffes en afgørelse af en forvaltningsmyndighed. Der
kan således være situationer, hvor en forvaltningsmyndighed træffer en beslutning,
der ikke kan ses som en egentlig afgørelse.
Som eksempel kan nævnes, at administrativ sagsbehandling, der har karakter af fak-
tisk forvaltningsvirksomhed, falder uden for forvaltningsloven. Ved faktisk forvaltnings-
virksomhed forstås den faktiske gennemførelse af myndighedens opgaver efter f.eks.
den sociale lovgivning.
I praksis
hvilket bl.a. kommer til udtryk i ombudsmandens praksis
lægges vægt på
væsentlighedsbetragtninger i afgrænsningen af, hvilke beslutninger der har karakter af
faktisk forvaltningsvirksomhed, og hvilke der er omfattet af lovens afgørelsesbegreb.
Dvs., hvor indgribende den pågældende beslutning er for den enkelte borger.
Hvis en kommune beslutter sig for at ændre en bevilling af et hjælpemiddel, vil kom-
munen som udgangspunkt skulle træffe en afgørelse herom, hvor der således er pligt
til at partshøre den berørte borger.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm., om en borger med et handicap skal partshøres, hvis kommunen beslutter sig for at ændre vedkommendes bevilling af hjælpemiddel, til børne- og socialministeren
Der vil dog også kunne forekomme situationer, hvor der ikke er pligt til dette, hvis der
er tale om en beslutning, der har karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed. Afgræns-
ningen er således ikke entydig.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2