Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1870981_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1715
Doknr.
557317
Dato
21-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget har d. 6. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 288 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 288:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen fra advokat Hanne Ziebe, jf.
SOU alm. del
bilag 177. Herunder bedes ministeren redegøre for, hvad ministeren
tænker om forslaget om, at børn, der anbringes uden for hjemmet,
skal kunne få prøvet eventuelle beslutninger om ændring af opholdssted ved
domstolene.”
Svar:
Kommunalbestyrelsen skal på baggrund af det løbende tilsyn med barnet eller den
unge, der er anbragt uden for hjemmet, træffe afgørelse om ændring af anbringelses-
sted, når det må anses for nødvendigt under hensynet til formålet med anbringelsen
og under hensynet til barnets eller den unges bedste.
Ændring af anbringelsessted kræver samtykke fra forældremyndighedsindehaveren
og den unge, der er fyldt 12 år.
Hvis kommunen ikke kan opnå samtykke, er det børn og unge-udvalget, der skal træf-
fe afgørelse om ændring af anbringelsessted.
Kommunens indstilling til børn og unge-udvalget om ændring af anbringelsessted skal
indeholde en række elementer, der danner grundlag for afgørelsen. Indstillingen skal
indeholde seneste handleplan, barnets eller den unges holdning til ændringen af an-
bringelsesstedet, en beskrivelse af, hvorvidt supplerende støtte til barnet eller den
unge under fortsat ophold på det aktuelle anbringelsessted kan imødekomme barnets
eller den unges behov for støtte, en beskrivelse af et nyt anbringelsessteds forventede
egnethed til at imødekomme barnets eller den unges behov for støtte og for nære
voksenrelationer, en udtalelse fra det aktuelle anbringelsessted og øvrige nødvendige
oplysninger.
Ved afgørelsen skal børn og unge-udvalget under hensyn til formålet med anbringel-
sen og barnets eller den unges behov for kontinuitet i opvæksten vurdere, om barnets
eller den unges behov for støtte bedst imødekommes ved en ændring af anbringel-
sessted. Det skal herunder vurderes, hvorvidt barnet eller den unge har opnået så
stærk tilknytning til det aktuelle anbringelsessted, at det på kortere eller længere sigt
må antages at være af væsentlig betydning for barnet eller den unge at forblive på
anbringelsesstedet og om et behov for yderligere støtte til barnet eller den unges eller
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om at kommentere henvendelsen fra advokat Hanne Ziebe, jf. SOU alm. del – bilag 177, til børne- og socialministeren
anbringelsesstedet kan være et alternativ til flytning. Det kan fx være i tilfælde, hvor et
barn eller en ung har været anbragt i en plejefamilie siden fødslen og ved overgang til
skolealderen har støttebehov, som plejefamilien ikke har kompetencer til at kunne
imødekomme, men hvor det vurderes, at yderligere støtte til plejefamilien og/eller bar-
net eller den unge kan bringe barnet eller den unge i en positiv udvikling ved fortsat
anbringelse i familien.
Når børn og unge-udvalget har truffet afgørelse om ændring af anbringelsessted, træf-
fer kommunen efterfølgende afgørelse om valg af et konkret anbringelsessted. Klage
over valg af konkret anbringelsessted har opsættende virkning.
Hvis forældremyndighedsindehaveren eller den unge, der er fyldt 12 år, klager over
kommunens afgørelse om valg af anbringelsessted, kan barnet eller den unge som
hovedregel ikke flyttes til et nyt anbringelsessted, før Ankestyrelsen har behandlet
klagen.
Kun i de tilfælde, hvor særlige forhold gør det påkrævet, kan kommunen beslutte at
gennemføre afgørelsen straks. Det kan fx være tilfældet, hvis behovet for flytning vur-
deres at være så akut, at det ikke kan afvente en behandling i børn og unge-udvalget,
men træffes som en foreløbig formandsafgørelse.
Ankestyrelsens stadfæstelse af børn og unge-udvalgets afgørelse kan indbringes for
domstolene. Barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaveren har ret til gra-
tis advokatbistand i forbindelse hermed.
Der er således allerede særlig adgang til domstolsprøvelse af en afgørelse om æn-
dring af anbringelsessted.
Forslaget fra advokat Hanne Zeibe om at indføre en sådan adgang må derfor bero på
en misforståelse. Vejledningen om særlig støtte til børn og unge og deres familier,
som advokaten henviser til er ikke opdateret siden januar 2014. De gældende regler
om ændring af anbringelsessted trådte i kraft 1. oktober 2015. Det var dog også før
det muligt at få prøvet en afgørelse om ændring af anbringelsessted ved domstolene,
som dog rent teknisk bestod af en afgørelse om at barnet eller den unge (fortsat) kun-
ne anbringes med tvang, og dermed flyttes til et andet anbringelsessted uden samtyk-
ke. Vejledningen forventes at udkomme i en opdateret version inden sommerferien.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2