Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018-1221
Doknr.
522471
Dato
14-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. marts stillet følgende
spørgsmål nr. 287(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 287:
”Vil ministeren oversende supplerende oversigter
over alle kommunernes samlede
strukturelle over-/underskud efter udligning (inkl. hovedstadsudligning og udligning for
kommuner med højt strukturelt underskud) og på hver af de 5 modeller, som Finansie-
ringsudvalget har offentliggjort i rapporten ”Afrapportering
fra Finansieringsudvalget,
februar 2018”?”
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, at kommunerne i hovedstadsområdet alle er om-
fattet af både landsudligning og hovedstadsudligning. For disse kommuner er der så-
ledes i udligningssystemet opgjort to forskellige strukturelle underskud. Det ene er den
parameter, der udlignes efter i landsudligningen, og det andet er den parameter, der
udlignes efter i hovedstadsudligningen.
De strukturelle over- og underskud i landsudligningen for samtlige kommuner samt
strukturelle over- og underskud i hovedstadsudligningen for hovedstadskommunerne
er vist for Finansieringsudvalgets fem modeller i henholdsvis
bilag 1 til 5.
Ligesom i
udvalgets rapport er opgørelserne vist i et 2022-scenarie.
Endvidere er der for hver af modellerne vist den enkelte kommunes samlede tilskud i
det generelle udligningssystem, hvilket omfatter udligningstilskud fra landsudligning og
ordningen for kommuner med højt strukturelt underskud, nettotilskud fra hovedstads-
udligning, overudligningsbidrag, korrektion vedrørende overudligning samt statstilskud
fordelt efter indbyggertal (ordinært og betinget). Der indgår således ikke tilskud og
udligning gennem andre ordninger som udlændingeudligning, beskæftigelsestilskud,
ø-tilskud, særtilskud mv.
Det bemærkes, at det strukturelle underskud og tilskud i udvalgets model 2-5, hvor
beskæftigelsestilskuddet indarbejdes i den generelle udligning, ikke umiddelbart kan
sammenlignes med det strukturelle underskud og tilskud i dag eller i udvalgets model
1.
Det kan endelig oplyses, at oplysningerne for model 3 og 4 er identiske, idet forskellen
mellem disse to modeller alene vedrører den separate udlændingeudligningsordning.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille